یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
آموزش مرمت و آفت‌زدایی نسخ خطی در کتابخانه و مرکز پژوهشی شاهچراغ(ع)

فارس- معاون علمی، آموزشی و پژوهشی آستان مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) از برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مرمت، آفت‌زدایی و حفظ و نگهداری اسناد و نسخ خطی در کتابخانه و مرکز پژوهشی شاهچراغ(ع) خبر داد.

مهدی محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، گفت: در راستای توان افزایی همکاران و با هدف حفظ و نگهداری و ترمیم آثار و نسخ نفیس خطی اقدام به برگزاری دوره آموزشی «آشنایی با مرمت، آفت‌زدایی و حفظ و نگهداری اسناد و نسخ خطی» کردیم.

وی سرفصل‌های این دوره آموزشی را شناخت مواد(انواع کاغذ، ساخت کاغذ، آهارزدن کاغذ، چسب، مرکب و ...)، شناخت آفات و روش‌های آفت‌زدایی و مرمت (پاکسازی، شستشو، لکه‌بری و بازسازی) عنوان کرد و افزود: این دوره آموزشی شامل ۱۰ جلسه است که با همکاری محسن قاسمی‌نژاد راینی ارائه شد.

به گفته او، مدرس این دوره دانش آموخته دو سطح تحصیلی عالی مرمت آثار تاریخی است و از سال ۱۳۸۰ به عنوان استادکار مرمت با سازمان‌ها و ارگان‌هایی چون کتابخانه مجلس و شهرداری تهران همکاری داشته و تدریس این دوره را به صورت تئوری و عملی بر عهده دارد.

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی آستان مطهر شاهچراغ(ع) اعلام کرد:‌ علاوه بر کارکنان مرکز اسناد و کتابخانه آستان مقدس، تعدادی از کارشناسان نسخ خطی و مرکز اسناد کتابخانه حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع)، کتابخانه و مرکز اسناد ملی شیراز، دانشگاه شیراز و علاقه‌مندانی از رشته‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، هنر و معماری نیز در این دوره حضور می‌یابند.

به گزارش ایبنا؛ دوره آموزشی آشنایی با مرمت، آفت‌زدایی و حفظ و نگهداری اسناد و نسخ خطی هفته‌ای چهار ساعت در دو جلسه دو ساعته روزهای پنج‌شنبه و سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده است. این دوره از پنج‌شنبه ۱۹ مردادماه آغاز شده و تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها