سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
بازگشایی نگارخانه تاروپود و سینما فرهنگ در شیراز

فارس- مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور از بازگشایی نگارخانه تاروپود و سینما فرهنگ خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در شیراز، روح‌الله منوچهری پیش از ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران ضمن گرامی‌داشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: با بازگشایی مجدد گالری تاروپود همزمان با هفته دولت، این مدیریت آماده برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و میزبان هنرمندان و علاقه مندان به رویدادهای فرهنگی و هنری است.
 
وی افزود: همچنین کافـه کتاب به منظور ایجاد فضای مناسب دانشجویی برای مطالعه همزمان کتاب و بهره‌مندی از امکانات و فضای جذاب آن از اول تیرماه بازگشایی شده و در حال ارائه خدمات به مراجعین است.

منوچهری افزود: راه‌اندازی سینما فرهنگ در مراحل پایانی خود است و با رفع نواقص در آینده‌ای نزدیک تقدیم علاقه‌مندان به هنرهفتم خواهد شد.

۲۰ میلیون برگ سند و  همکاری با ۹۰ دستگاه اجرایی

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور، افزود: واحد اسـناد مدیریت منطقه جنوب کشور با موجودی ۲۰ میلیون برگ سند و  همکاری با ۹۰ دستگاه اجرایی و شناسایی پرونده‌های راكد دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت، ارزشیابی و تعیین تكلیف اوراق بمنظور انتقال اسناد با ارزش نگه داری دائم به آرشیو ملی و امحای اوراق زائد براساس مجوزهای مصوب شورای اسناد ملی به ارائه خدمات می‌پردازد.
 
به گفته منوچهری، ۳۲ دستگاه بررسی شده که  ارزشیابی اسناد ملی در دستگاه های دولتی و تنظیم صورت‌جلسات آنها و انتقال ۴۷۳ کارتن، ۴۱۲۳ پرونده و ۴۶۳ هزار و ۴۳۱ برگ اسناد دولتی ارزشمند به مخازن انجام شده است. امسال ۱۱۶۵ مترمربع آزادسازی فضای اداری دستگاه‌های دولتی در استان‌ها صورت گرفته است. ۱۷۰ برگ اسناد و عکس باارزش تاریخی، قدیمی و خاندانی از مجموعه‌داران و صاحبان اسناد شناسایی و گردآوری شد. ۹۱۷ پرونده تنظیم و توصیف و همچنین ۴۳ هزار و ۸۳۵ برگ سند به پژوهشگران استانی ارائه شد.

ارائه خدمات به ۳۰ هزار عضو دائم و پژوهشگر

وی ادامه داد:‌ واحد کتابخانه؛ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با موجودی ۶۴ هزار نسخه کتاب، ۵۱۱۱ نسخه پیایند، ۶۲۴ نسخه منابع خطی و نادر، ۱۵۱۶ نسخه  کتب سنگی و سربی، ۷۴۳۰ نسخه پایان‌نامه و کتاب‌های موجود در تالار تخصصی فارس شناسی با حدود ۵ هزار جلد کتاب آماده ارائه خدمات به ۳۰ هزار عضو دائم و پژوهشگر است.
 
منوچهری بیان کرد:‌ به منظور ثبت و نگاه‌داشت اقدامات خیرخواهانه و استفاده از تجربیات ارزنده و گران‌بهای خیرین برای نسل حال و به خصوص آینده، با ۱۰ نفر از خیرین مجمع عالی استان فارس مصاحبه انجام شده است که بیش از ۱۵۰۰ دقیقه مصاحبه تاریخ شفاهی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ انجام گرفته است.
 
به گفته مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور، از دیگر برنامه‌های ما برگزاری کارگاه‌های تخصصی حافظ خوانی، مثنوی‌خوانی، کتاب شناسی، سندشناسی و برگزاری سلسله کارگاه‌های تخصصی فیلم و عکس و برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی شامل مجموعه تصاویر قرآن‌های خطی منتخب از قرآن نگاران ایرانی در کتابخانه‌ها و موز‌ه‌های ایران و جهان، نمایشگاه نسخ خطی سعدی، نمایشگاه دهه کرامت، نمایشگاه خلیج فارس، عفاف و حجاب و  ... است.
 

۲۷۴ سند به کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اهدا شد

منوچهری افزود: در یک سال گذشته تعداد ۲۷۴ سند به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اهدا شده است. مدیریت منطقه جنوب کشور به عنوان یک سازمان علمی و فرهنگی آمادگی دارد اسناد دارای ارزش تاریخی در دست مردم فارس و کهگیلویه و بویراحمد را در قالب اهدایی، فروش سند یا امانت پذیرش و نگهداری کند. لازم به ذکر است منابع بعد از دریافت در این سازمان پس از کارشناسی، آفت‌زدایی شده و بعد از فهرست‌نویسی و ثبت در اختیار پژوهشگران یا در معرض نمایش قرار می‌گیرد. منابع یاد شده در شرایط مطلوب با رعایت استانداردهای فنی حفاظت و نگهداری می‌شود.
 
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با اعلام آمادگی برای انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز فرهنگی و پزوهشی گفت:‌ نمايشگاه عکس و سند به مناسبت هفته دولت در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور نیز به مدت یک هفته همزمان با هفته دولت برپاست.

وی افزود: اسناد ارائه شده در این نمایشگاه از آرشیو ملی ایران و معاونت کتابخانه ملی ایران است که به مدت یک هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۹  جهت بازدید دایر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها