یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
فضا و کارکرد کتابخانه‌ مرکزی خوزستان باید متحول شود

خوزستان-رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران گفت: فضا و کارکرد کتابخانه مرکزی خوزستان به عنوان پایلوت و پیشانی کتابخانه‌های عمومی خوزستان باید متحول شود.

منصور کوهی رستمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز ، با بیان اینکه تحرک خوبی در کتابخانه‌های عمومی خوزستان ایجاد شده است، اظهار کرد: نمود تحرک این اتفاق را در ارتقای شاخص‌هایی چون افزایش سهم نیم درصدی و اجرای مصوبات توسعه و تجهیز در کتابخانه‌های عمومی به وضوح می‌بینیم.
 
رستمی با اشاره به اینکه در دنیا کتابخانه‌های عمومی دچار یک تغییر ماهیت اساسی شدند، عنوان کرد:  کتابخانه‌های عمومی در گذشته تأکیدشان برسرانه مطالعه و افزایش این کارکرد بود. اما در حال حاضر به سمت تبدیل شدن به پایگاه‌های اجتماعی و فرهنگی حرکت می‌کنند و یکی از نمودهای تغییر این حرکت، تغییر در فضای فیزیکی کتابخانه‌ها است.
 
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کتابخانه‌های عمومی دنیا به سمت ارائه خدمات متنوعی در حرکت هستند، بنابراین مدل فضای امروزی کتابخانه‌های عمومی دنیا،  فضایی برای تجربه، مشارکت، گفت وگو، یادگیری، کشف، و خلق کاربران است.

امکان پیاده کردن ایده‌های جدید در ساختار کتابخانه‌های عمومی استان وجود ندارد
 
عضو هئیت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن ابراز تأسف در خصوص ساختار کتابخانه‌های عمومی استان که از لحاظ فضایی، امکان پیاده کردن ایده‌های جدید را ندارند، تصریح کرد: از چند سال گذشته که کتابخانه‌های مرکزی درکشور افتتاح شدند،کتابخانۀ مرکزی خوزستان جزوء اولین کتابخانه مرکزی در کشور بود اما با توجه به تغییراتی که در فضاسازی کتابخانه‌های مرکزی جدید در کشور  شکل گرفت، هم‌اکنون این کتابخانه یکی از ضعیف‌ترین کتابخانه‌های مرکزی کشور است.
 
وی ادامه داد: درکتابخانه‌های مرکزی دیگر شهرستان‌ها با سرمایه‌گذاری که انجام شد، بخش‌های متنوع با بُعد زیباسازی و شاداب سازی اضافه شده است و همچنین فضاها و کارکردهای جدیدی  برای این کتابخانه‌ها در نظر گرفتند که در کتابخانه مرکزی خوزستان، اتفاق نیفتاده است.
 
رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران گفت: با توجه به اعتبار 20 میلیاردی پیش بینی شده برای کتابخانه مرکزی خوزستان به عنوان پایلوت و پیشانی کتابخانه‌های استان، از لحاظ فضایی و کارکردی می‌توان دچار تغییر و تحول شود و در تراز کتابخانه‌های مرکزی سایر استان ها قرار گیرد.

 رستمی با بیان اینکه در بررسی روندهای بین‌المللی در دنیا ،کتابخانه‌های عمومی تأکید برگروه سنی خاص کودک و نوجوان دارند، تصریح کرد: همه کتابخانه‌های عمومی در جهان تمرکز بر روی بخش کودکان و نوجوانان دارند و برنامه‌ها و فضاسازی‌های بسیار زیادی در این زمینه انجام دادند ؛ چون این کشورها در قالب یک سیستم کار می‌کنند ، اما در کشور ما ارتباط ضعیف است.

لزوم ارتباط و همگنی مدارس و کتابخانه‌های عمومی
 
وی با توضیح این نکته که ارتباط نزدیکی بین نهادهای فرهنگی وکتابخانه‌های عمومی درکشورهای دیگر وجود دارد، عنوان کرد: ساختار مدارس در کشورهای دیگر متفاوت است اما در کشور ما همگنی و برنامه‌ریزی وجود ندارد. ایده‌ای که در خیلی ازکشورها اجرا می‌شود معمولا کتابخانه‌های عمومی که پیرامون‌شان مدارس است دانش آموز وقتی در مدرسه ثبت نام می‌کند، هم‌زمان کارت عضویت محله‌اش را می‌گیرد. و در کنار آن معلم‌ها توجیه هستند که برنامه‌های آموزش و پر‌ورش را براساس کتاب پیش ببرند.
 
مدیر پیشین کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: با توجه به اینکه 40مدرسه در خوزستان در شعاع 1/5کیلومتری کتابخانه‌های عمومی قرار دارند، به نظر می‌رسد می‌توان این طرح را در خوزستان اجرا کرد و کتابخانه‌ها با مشارکت مدارس شرایطی را به وجود بیاورند که در همان روز ثبت نام، همه دانش‌آموزان عضو کتابخانه شده و کارت عضویت بگیرند. اگر این  طرح اجرا شود هم اعضای کتابخانه بیشتر شده و به دنبال آن میزان امانت دهی کتاب افزایش پیدا می‌کند و هم فرهنگ‌سازی در حوزه مدرسه و کتابخانه شکل می‌گیرد.
 
رستمی یادآور شد: فرهنگ‌سازی در دل خانه‌ها اتفاق نمی‌افتد ما احتیاج به فضاهایی داریم که جوانان و کودکان را از خانه و محیط تحت تأثیر شدید رسانه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها کمی دور کنیم و در فضاهای عمومی‌تر قرار دهیم که بهترین مکان کتابخانه‌های عمومی با  فضایی برای گفت وگو ، تبادل نظر و ایجاد برنامه‌های مفرح برای کودکان  هستند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها