چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
جشنواره ملی «داستان قم» برگزیدگان خود را شناخت

قم- آئین اختتامیه چهارمین جشنواره داستان ملی قم، در تالار فرهنگ و هنر قم با حضور مسئولان فرهنگی و برگزیدگان این جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، امیرعلی عموزاده در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره داستان ملی قم، در تالار فرهنگ و هنر قم، گفت: در جهان رشته‌ای تحت عنوان فلسفه برای کودکان وجود دارد که بدون هیچ تعصبی اگر به خاستگاه این علم اشاره کنیم، مشرق زمین است و در آثار افرادی مثل جناب شیخ اشراق، ابن‌سینا، ابن‌رشد و ابن‌طفیل وجود دارد.
 
وی ادامه داد: بعدها دانشمندان مغرب زمین با انسجام بیشتری رشته‌ای را تحت عنوان فلسفه برای کودکان تدارک دیدند.
 
عموزاده تصریح کرد: رهبر انقلاب سال‌ها به این مساله اشاره داشتند و فرمودند به این موضوع بپردازید و چند روز پیش اساتید تعلیم و تربیت کودکان که شرفیاب شدند، تاکید کردند فلسفه برای کودکان را جدی بگیرید.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، اضافه کرد: ذهن کودک یک ذهن خالی، پاک و مستعد است. هر کسی در این مزرعه محصول بکارد، ثمره‌اش برای او خواهد شد.
 
این مسئول فرهنگی بیان کرد: کودک و نوجوان هنوز به عالم عقل پا نگذاشتند و قبل از عالم عقل، عالم خیال است. مسیری که می‌شود کودک را تربیت کرد، خیال و ذهن است و بهترین وسیله که می‌توان کودکان نوجوان را تربیت داد داستان، تمثیل، استعاره و تشبیه است. انشاالله آقای صانعی در انجمن پیرنگ توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
  
وی تاکید کرد: اگر آموزش منجر به تولید نشود ابتر است. اگر هر هفته دورهمی داشته باشید خیلی خوب است، ثمرات و برکاتی دارد اما خوب‌تر این است که این جلسات منجر به تولید شود و باعث رشد تعالی جامعه شود.
 

محمود پوروهاب، نویسنده و شاعر، در بخش دیگری از این برنامه، گفت: نویسنده‌ای که اثر خلق می‌کند، می‌خواهد دیده شود و خودش را اثبات کند. همانطور که تشویق‌ها مهم است، وقتی به نویسنده بی‌اعتنایی می‌شود، انگیزه او از بین می‌رود. بی‌اعتنایی ناشران و برخی ارگان‌ها باعث می‌شود نویسنده بی‌انگیزه شود و معنای هنر و ادبیات در نظر او خدشه پیدا کند. اگر به فکر هنرمندان جوان‌ نباشیم هنر برایشان ضد ارزش می‌شود.
 
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها و سفارش‌ها تحت عنوان یک موضوع، عنوان کرد: تک موضوعی خیلی بد است. برخی ناشران یا جشنواره‌ها می‌خواهند تک موضوعی کار کنند و به نویسنده می‌گویند همین‌ها را کار کنید. اثر در زمان خلق می‌شود و بازتاب اتفاق که زمان رخ می‌دهد در زبان است.
 
پوروهاب تصریح کرد: نویسنده در هر برهه زمانی با موضوع احساسمند است و با آن محاکات دارد و این امر زمان خاصی دارد. وقتی شما موضوع خاصی به او می‌دهید او نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.
 
به گزارش ایبنا؛ اسامی برگزیدگان در بخش‌های مختلف جشنواره براساس رای هیات داوران به شرح زیر است:
 
بخش عمومی:
(بزرگسال) با موضوع: تاثیر مدرنیته بر زندگی و آداب و رسوم در روستا.
نفر اول: شقایق دهقان نیری از استان یزد (شهرستان نیر) با داستان «سپیدارهای سبز».
نفر دوم: طاهره مشایخ از استان گیلان (رشت) با داستان «زمانی برای بودن».
نفر سوم: محمد حاجی پورباقری از استان قم  با داستان «دستگاه صوت».
نفر چهارم: سید رضا کوشالشاهی از استان تهران با داستان «اژدهای کمیدان».
 
بخش ویژه:
(گروه سنی 8تا17سال) داستان اولی‌ها(به قلم کودک و نوجوان) با موضوع سفر به قم و زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) و موضوع آزاد.
برگزیده بخش نوجوان دنیا اسکندزاده  با داستان «سوت پایان» از استان تهران و کسری دکاندار با داستان «تاریخ مقلوب نمی‌شود» از استان آذربایجان غربی.
 برگزیده بخش کودک بهاره منتطری با داستان «بی‌بی» از استان قم و زهرا جبلی با داستان «نذر کبوتر» از استان تهران.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها