دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
اعتبارات سفر رئیس جمهور گره‌گشای مشکلات کتاب در کهگیلویه و بویراحمد است

کهگیلویه و بویراحمد- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر دوم رئیس‌جمهوری به استان ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و تکمیل زیرساختهای کتاب و کتابخوانی مصوب شده‌است که در صورت تخصیص بخش بزرگی از مشکلات استان برطرف می‌شود.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  در یاسوج، محسن جبارنژاد روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: چیتاب مرکز بخش کبگیان یکی از بزرگترین شهرهای بدون کتابخانه استان است که با نهایی شدن کد ماده 23 آن در سفر هیئت دولت به استان، شرایط ساخت کتابخانه در این شهر مهیا می‌شود.

وی ادامه داد: اگر اعتبارات مصوب سفر به صورت کامل تخصیص شود بخش بزرگی از مشکلات استان در حوزه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی برطرف می‌شود.

بی‌دردی نسبت به فرهنگ

جبارنژاد درباره تعداد پانسیون‌های مطالعاتی هم گفت: استان حدود ۵۰ پانسیون مطالعاتی مجوزدار دارد که در مقایسه با استانهای بزرگ کشور، این تعداد چشمگیر است.

وی در بخش دوم نشست نیز گریزی به مشکلات استان زد و گفت: فرهنگ و تفکر مهمترین مساله استان است آنچنان که مشکلات توسعه‌ای استان نیز به ضعف در حوزه تفکر فرهنگی برمی‌گردد.

جبارنژاد یادآوری کرد: تفکر برای فرهنگ، و فرهنگ برای ‌سیاست تعیین تکلیف می‌کند.

وی با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۳۰۰ نفر برای انتخابات مجلس هم گفت: همه برای ورود به انتخابات احساس تکلیف می‌کنند در حالی که یک دهم برای فرهنگ احساس تکلیف ندارند.

وی افزود: این حجم از بی‌دردی نسبت به حوزه فرهنگ در استان، عجیب است.
 
کتابخانه‌های عمومی باید پاتوق اجتماعی شوند

وی تاکید کرد: کتاب پیشران حوزه فرهنگ است  و هیچ حوزه‌ای مثل کتاب قدرت جریان سازی ندارد.

جبارنژاد افزود: کتاب جریان‌سازترین ابزار فرهنگی است و هیچ وقت کهنه نمی شود آنچنان که در مصاف با موج شبکه‌های اجتماعی نیز دست برتر را دارد.

وی تاکید کرد: کتابخانه‌های عمومی باید تبدیل به پاتوق اجتماعی شوند.

جبارنژاد بر این باور است: با وجود فراگیر شدن فضای مجازی،کتاب خواندن به شکل سنتی نسبت به سایر روشها اصالت دارد.

وی یاداوری کرد: شناسایی شبکه نخبگان اجتماعی استان و پیوند آنها با کتابخانه‌های عمومی یکی از راه‌های فراگیر کردن کتابخوانی است.
به باور وی اگر کتابخانه عمومی پاتوق نخبگان شود این نهاد فرهنگی کارش را درست انجام داده‌است.
 
وی در خصوص عملکرد شهرداری در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: نیم درصد درآمد شهرداریها متعلق به کتابخانه‌های عمومی است که به سختی محقق می‌شود.

جبارنژاد گفت: کمک به فرهنگ در استان ما خیلی ضعیف است و استفاده از ظرفیت خیرین فرهنگ  نیز جا نیفتاده است.

وی درباره سرانه مطالعه در استان گفت: این موضوع نیاز به آمایش دارد و هنوز هیچ پژوهشی انجام نشده است.

وی یادآوری کرد: دانشگاه‌های استان دانشجو، استاد و رشته کتابداری ندارند به همین دلیل نمی‌توان اطلاعات دقیقی از میزان مطالعه ارایه داد.
 
کتابخانه سیار نیاز استان است

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد جمعیت استان روستانشین و عشایر هستند، گفت: ۷۰ کتابخانه عمومی در روستاها وجود دارد که آمار قابل قبولی است.

به گفته جبارنژاد، جمعیت عشایری استان نیاز به کتابخانه‌های سیار دارند که فراهم کردن این نوع از کتابخانه در حال حاضر بر استان سخت است.

در حاشیه این نشست خبرنگاران از بخش‌های مختلف کتابخانه آیت الله ملک‌حسینی، کتابخانه مرکزی استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کردند.

اسدی مسئول بخش نابینایان کتابخانه آیت‌الله ملک‌حسینی نیز گفت: در استان ۱۵۰ نفر به صورت مستمر از خدمات این بخش استفاده می‌کنند.
وی افزود: کتابهای درخواستی نابینایان اگر کاغذی  باشد با پست و به صورت رایگان به سراسر نقاط استان، حتی نقاط صعب‌العبور ارسال می‌شود.کتابهای صوتی نیز در فضای مجازی برای آنها ارسال می‌شود.

وی گفت: تاکنون ۲۰ نفر نیز در کتابخانه مرکزی خواندن و نوشتن خط بریل را آموزش دیده‌اند تا بتوانند از کتابها و ظرفیت کتابخانه بهره‌مند شوند.
به گفته اسدی اغلب این افراد کسانی هستند که در بزرگسالی نابینا شده‌اند.

بومی‌های کمیاب

بخش کتاب نویسندگان بومی استان نیز از بخشهای پرمخاطب و خاص است که به همت یکی  از بانوان دغدغه‌مند استان از سال ۹۲ راه اندازی شده‌است.


هاشمی درباره این بخش گفت: تمامی کتابهای این بخش تک نسخه هستند به همین دلیل علاقه‌مندان به این بخش مجبورند در فضای کتابخانه از کتابهای موجود در آن استفاده کنند.

وی درباره نحوه گردآوری کتابها گفت: در تمامی نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنم و کتابها را انتخاب و خریداری می‌کنم.

هاشمی گفت: امیدوارم شرایطی مهیا شود که کتابهای این بخش اضافه شوند یا نسخه‌های بیشتری از آنها تهیه شود تا علاقه مندان بدون محدودیت آن را به امانت بگیرند.

علاوه بر بخش‌های فعال بخشهایی از کتابخانه نیز در حال گسترش و توسعه است. از جمله این بخشها به بخش کودک می توان اشاره کرد. این بخش قرار است در فاز توسعه یکی از جذابترین بخشها تبدیل شود.

همچنین پانسیون مطالعاتی، نیز بخش دیگر کتابخانه مرکزی یاسوج است که در حال حاضر  در حال تجهیز است و به صورت ۴۰ کابین تک نفره طراحی شده است.

ساخت سالن کنفرانس برای برگزاری رویدادهای فرهنگی خصوصا رویدادهای حوزه کتاب از دیگر بخشهای کتابخانه مرکزی شهر یاسوج در فاز توسعه است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها