یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
کتابخوانی در لرستان تبدیل به فرهنگ غالب شود / پروژه‌های کتابخانه‌ای لرستان نیازمند 160 میلیارد تومان اعتبار

لرستان - سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار لرستان با بیان اینکه ترویج کتابخوانی مسئله بسیار مهمی است، تاکید کرد: باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که کتابخوانی در لرستان تبدیل به فرهنگ غالب شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در خرم‌آباد، احسان یاوری ظهر یکشنبه در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان لرستان با اشاره به اهمیت اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: خداوند متعال بزرگ‌ترین معجزه خود را برای پیامبر در قالب کتاب به بشریت عرضه داشت.

سرپرست معاونت سیاسی‌، امنیتی، اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه در قرآن کریم نسبت به اهمیت کتاب موارد متعددی عنوان شده است، افزود: در دین مبین اسلام موضوع کتاب دارای اهمیت بسیاری است و این جای تامل دارد همچنان که در روایات متعدد از ائمه معصومین در مورد کتاب و کتابخوانی تعابیر گران‌سنگی عنوان شده است.

یاوری با بیان اینکه اهمیت کتابخوانی در اندیشه امامین انقلاب خاص است، بیان کرد:  رهبر معظم انقلاب به صورت ویژه از علاقه‌مندان و مروجان کتابخوانی هستند و همواره بر این امر تاکید دارند؛ اما گاهی اوقات می‌بینیم در کلام ایشان گله‌مندی از مقوله عدم پرداختن جامعه و عدم پرداختن متولیان دستگاه‌های فرهنگی به مقوله کتاب و کتابخوانی نیز وجود دارد است.
 
وی ادامه داد: تعابیر و تاکید  رهبر انقلاب در مورد عدم توجه به امر کتاب و کتاب خوانی تلنگری است به ما که باید نسبت به این مقوله مهم توجه جدی داشته باشیم و هر اندازه که در اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی صحبت کنیم کم است چرا که کار شایسته‌ای در این زمینه صورت نگرفته است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری لرستان، گفت: در لرستان با توجه به غنای فرهنگی فوق‌العاده و  وجود نخبگان و نویسندگانی که در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شده هستند و آثار قلمی آنان برای جهانیان شناخته شده است آنچنان مقوله کتاب‌خوانی جایگاه خوبی در سبد وقت روزانه مردم ندارد.

فضای کتابخانه‌ای لرستان با سرانه متوسط کتابخانه‌ای در کشور فاصله دارد

وی با بیان اینکه فضای کتابخانه‌ای لرستان با سرانه متوسط کتابخانه‌ای در کشور فاصله دارد، تاکید کرد: نیاز است بودجه‌های لازم در زمینه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای افزایش پیدا کند و کاهش بودجه‌های این حوزه در کمیته‌های برنامه‌ریزی قابل توجیه نیست.

یکی از مهم‌ترین عرصه‌های توسعه دانش و دانایی مقوله کتاب و کتابخوانی است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری لرستان با اشاره به اینکه وقتی دانش و دانایی افول پیدا کند به تبع آن سایر عرصه‌ها همچون خدمات اجتماعی، زیرساخت‌های عمرانی، حوزه اقتصادی و حتی سیاست افول پیدا می‌کند. افزود: اگر قرار است به سمت پیشرفت، توسعه‌یافتگی، رفاه مردم و بالا رفتن سطح خدمات اجتماعی پیش برویم لازمه آن توسعه دانش و دانایی مردم است و یکی از مهم‌ترین عرصه‌های توسعه دانش و دانایی مقوله کتاب و کتابخوانی است.

وی با تاکید بر اهتمام ویژه دستگاه‌های اجرایی استان بر استفاده  از یک درصد بودجه فرهنگی دستگاه‌ها برای ترویج حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: اداره کل کتابخانه‌های استان و فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته‌های پیشنهادی خود را برای دستگاه‌های اجرایی برای هزینه‌کرد این بودجه در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی ارائه دهند.

کتابخوانی در لرستان تبدیل به فرهنگ غالب شود

یاوری با تاکید بر اینکه باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که کتابخوانی در لرستان تبدیل به فرهنگ غالب شود عنوان کرد: ترویج کتابخوانی مساله بسیار مهمی است که در این زمینه باید با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای مرکز لرستان، سازمان تبلیغات، موسسات مردم‌نهاد و سایر دستگاه‌های حوزه فرهنگ استفاده کرد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در ابتدای این جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های کتابخانه‌های استان با بیان اینکه ۵۸ کتابخانه فعال در لرستان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۲۰ کتابخانه به صورت مشارکتی و ۳۸ کتابخانه به صورت نهادی اداره می‌شوند که از ۳۸ کتابخانه نهادی ۸ کتابخانه روستایی هستند.

رشد 63 درصدی عضویت در کتابخانه‌های لرستان

راستخانه افزود: هم‌اکنون  32 هزار 705 نفر عضو فعال در کتابخانه‌های لرستان حضور دارند که به نسبت سال گذشته با تعداد  20 هزار نفر عضو، 63 درصد رشد داشتیم.

رشد 100 درصدی ثبت منابع کتابخانه‌ای در لرستان
وی افزود: منابعی که به کتابخانه‌های لرستان در یک سال گذشته اضافه شده است 63 هزار 943 کتاب جدید ثبت شده است و آمار منابع ما به 734 هزار 981 منبع رسیده است که در این زمینه نسبت به سال گذشته رشد 100 درصدی در ثبت منابع داشته‌ایم.
 
وی گفت: در سال گذشته با برداشتن موانع و دریافت مجوز نیروی انسانی از نهاد سه باب کتابخانه عمومی به کتابخانه‌های استان اضافه شده است که افتتاح کتابخانه روستایی شهید ساکی دینارآباد بروجرد، بازگشایی کتابخانه امام علی (ع ) معمولان و بازگشایی کتابخانه مرزیان ازنا صورت گرفته است.

 یکصد و 60 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌ای لرستان

راستخانه با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 پروژه در دست ساخت داریم که متراژ این پروژه‌ها 16 هزار و 317 متر است افزود: برای تکمیل و تجهیز این پروژه‌ها  براساس آماری که اعلام شده است یکصد و 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز 17 هزار و 112 متر مربع کتابخانه فعال در استان داریم، عنوان کرد:  به ازای هر نفر در استان تقریبا 97 سانتی‌متر مربع فضای کتابخانه داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های لرستان با اشاره به اینکه طی سه ماهه گذشته کتابخانه امام علی بخش معمولان با اعتباری معادل 250 میلیون تومان مرمت و بهسازی شده است، افزود: کتابخانه شهید بهشتی دورود رنگ‌امیزی شد، کتابخانه شهید رجایی کوهدشت با اعتباری بالغ بر 100 میلیون تومان در حال رنگ‌آمیزی است، کتابخانه شهید نواب صفوی دلفان با اعتباری بالغ بر 130 میلیون تومان از محل اعتبارات مناطق محروم استانداری دست اقدام است و بخش کودک و نوجوان آن طی دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

اجرای 4 هزار 900 برنامه فرهنگی در اداره کل کتابخانه‌های لرستان

وی به برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در کتابخانه‌های عمومی لرستان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 4 هزار و 900 برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های لرستان اجرا شد و جشن غدیر یکی از آنها بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، همچنین در در فصل تابستان کتابخانه‌های استان با 30 برنامه کتاب‌محور میزبان اعضا هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان به کتابخانه مرکزی خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: این پروژه، بزرگترین پروژه فرهنگی استان است که با همت دولت انقلابی و با اعتبارات خوب سفر ریاست محترم جمهوری که تزریق شد قرار است در 3 فاز راه‌اندازی شود و 60 عنوان خدمت به هم‌استانی‌ها ارائه دهد.

خرید بیش از 10 میلیارد تومان تجهیزات برای کتابخانه مرکزی خرم‌آباد

راستخانه‌ با بیان اینکه بزرگترین بخش این کتابخانه، بخش آن کودک و نوجوان است آن است، افزود: بیش از 10 میلیارد تومان تجهیزات برای این کتابخانه خریداری شده است و تلاش می‌شود با اعتباری بیش از 60 میلیارد تومان فاز اول آن در هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان افزود: با افتتاح پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد متراژ کتابخانه‌ای استان از 17 هزار متر به  24 هزار و 500 متر در استان می‌رسد  و برای شهر خرم‌آباد 97 سانتی‌متر تقریبا به 2 و نیم متر مربع افزایش پیدا خواهد کرد و برای استان از 1 متر به 1 متر و 20 سانت افزایش پیدا خواهد کرد.  

به گزارش ایبنا، نذر کتاب و وقف کتاب، راه‌اندازی کتابخانه الکترونیک در استان با رایزنی‌های لازم با وزارت ارتباطات، معرفی کتاب‌های خوبی از طریق صدا و سیما، بنرهای سطح شهر و از طریق شبکه‌های مجازی از جمله مواردی بود که سرپرست معاونت سیاسی استانداری لرستان به عنوان پیشنهاداتی برای ترویج کتابخوانی در استان ارائه داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها