یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
قیمت کاغذ تحریر و گلاسه در بازار کاهش یافت/ امیدواری برای بازار پُررونق

رصد بازار ملزومات تولید کتاب در حوزه کاغذ و مرکب نشان‌دهنده کاهش قیمت کاغذ تحریر و ثبات در بخش سایر مواد اولیه کتاب است.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بازار کاغذ و مقوا طی هفته‌های اخیر سیر نزولی داشت و با کاهش قیمت همراه بود. ثبات نسبی قیمت‌ها در تهیه و تأمین سایر ملزومات تولید کتاب مثل مرکب، زینک، چسب صحافی نیز از دیگر ویژگی‌های بازار در هفته اخیر به‌شمار می‌آید. بازار تولید کتاب که همواره تابع قیمت کاغذ است، در هفته‌های اخیر توانسته به‌دلیل ثبات نسبی و روند کاهش قیمت‌ها با رونق نسبتا خوبی همراه باشد و بازار چاپ و نشر کتاب وضعیت نسبتا خوبی را شاهد باشد.
 
رصد بازار ملزومات اولیه تولید کتاب نشان‌دهنده قیمت 60 تا 70 هزار تومانی بهای کاغذ است؛ به‌طوری که امروز در بازار ظهیرالاسلام هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100 به قیمت یک‌میلیون و 300 هزار تومان و هربند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 نیز با به بهای یک‌میلیون تومان در بازار عرضه شده است.
 
همچنین قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر چینی 80 گرمی نیز نسبت به دو هفته گذشته با کاهش قیمت 100 هزار تومانی همراه بوده است و هر بند 70 در 100 حدود یک‌میلیون و 430 هزار تومان و هربند کاغذ چینی 80 گرمی 60 در 90 به قیمت یک‌میلیون و 330 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
 
در بخش کاغذ و مقوای گلاسه نیز کاهش قیمت یک‌هزار تومانی این محصول دیده می‌شود؛ هر کیلو کاغذ گلاسه گرم پایین 130 گرمی 70 در 10 و 90 در 90 به قیمت 55 هزار تومان و هرکیلو کاغذ گلاسه 250 گرمی 70 در 100 حدود 47 هزار تومان و سایز 60 در 901 آن حدود 51  هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
کارشناسان بازار کاغذ معتقدند که روند نزولی نرخ ارز به آرامش کنونی بازار کمک کرده است تا فعالان بخش‌های مختلف تولیدی ازجمله ناشران بتوانند در فضای باثبات‌تری نیاز به کاغذ خود را تهیه کنند.
 
و اما طبق گزارش خبرنگار ایبنا، بازار سایر ملزومات چاپ و نشر نیز از یک‌ماه پیش تاکنون با ثبات همراه بوده است و قیمت‌ها رشدی نداشته است، امروز در بازار، هر کیلو مرکب گلاسه خارجی حدود 310 تا 350 هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی 290 هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 220 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 215 هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به 175 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
 
بهای هر ورق زینک نیز حدود 81 هزار تومان است؛ هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود 108 هزار تومان و چسب گرم، کیلویی 250 هزار تومان و الکل ایزوپروپیل نیز به تناسب برند و کشور سازنده حدود 85 تا 90 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
آرامش حاکم بر بازار مواد اولیه تولید کتاب در فصل تابستان می‌تواند نویدبخش روزهای داغ و پرتیراژی برای ناشران باشد تا با استفاده از کاهش قیمت‌های موجود در بازار، کاغذهای مورد نیاز خود را تأمین کنند و ویترین کتابفروشی‌ها در انتظار عناوین جدید نشر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها