شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳
داستان‌های هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس از غنا و تأثیرگذاری شگرفی برخوردارند

خراسان شمالی- قائم مقام هفتمین جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس گفت: داستان های هفتمین دوره جشنواره ملی داستان کوتاه بلقیس از غنا و تاثیر گذاری شگرفی برخوردارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اسفراین، تیمور غلامی شامگاه شنبه در آیین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره ملی داستان کوتاه با عنوان «بلقیس» با قرائت بیانیه خود اعلام کرد: سرعت تغییر و تحولات دنیای کنونی شگفت انگیز شده و هر لحظه نیاز به نو شدن و تحول احساس می‌شود و آنچه که می‌تواند این آفرینش و نو شدن را به انسان ها هدیه بدهد؛ داستان است. 

وی ادامه داد: داستان‌های هفتمین دوره این جشنواره از غنا و تاثیرگذاری شگرفی برخوردار بودند و نویسندگان، ضرورت دگرگونی و تحولات انسان ها و عصر شتابزده کنونی را بدرستی کشف و درک کرده بودند.

غلامی افزود: برای همین هر داستان، دنیایی شگرف و تبلور و عینیت نوعی نیازمندی جدید انسان امروزی بود و شخصیت‌های باورمندی که نه تنها برای بقا بلکه برای دگرگونی و تحول آفرینی می جنگیدند.
 
وی ادامه داد: اگر چه این نیازمندی بدرستی درک شده بود ولی احساس نوعی سردرگمی برای یافتن بایسته‌های زندگی مدرن در داستان‌ها به چشم می‌خورد. گویی سرعت تغییرات و تحولات به حدی است که هنوز انسان‌های امروزی نتوانسته‌اند خود را با آنها هماهنگ کنند برای همین هم در امواج خواسته‌های درون شان گرفتار شده‌اند و فرسنگ‌ها با دنیا و ایده آل های مطلوب شان فاصله دارند. هر کدام اسیر تنهایی درونی و یا بیرونی هستند و روانی بی‌قرار و نا‌آرام دارند.

غلامی عنوان کرد: سوژه‌ها هم به این جهت بسیار رنگارنگ بود؛ از خیانت و طلاق گرفته تا سازگاری دختر سوریه‌ای پناه آورده به ایران، با ناسازگاری های ناخواسته و تا نیسانی که گاو هدیه بار زده و از بد شانسی با ماشین مدل بالایی تصادف می کند و تمام آرزوهایش را از دست رفته می یابد مگر اینکه تن به ذلتی بدهد که بالا نشین های فعلی اجتماع که از نردبان ثروت، صعود کرده و در دره غرور و بی‌معرفتی سقوط کرده‌اند خواهان آن هستند تا پول و کردارهای ناصواب‌شان را به رخ بکشند، به این امید که بزرگ بینی شان را به اثبات برسانند و دمی غوغای درون شان آرامش پیدا کند.

وی بیان کرد: نمایش این دست تناقضات سبب پویایی و اثرگذاری هر جشنواره‌ای است و نویدبخش دردمندی نویسندگانی که پیش رو و پیش بین هستند و قطعا نه خود گرفتار تحولات بی ریشه می شوند و از طرفی نمی‌گذارند که این بی‌اصل و نسبی‌ها رواج یابد و فرهنگی بی هویت بسازد. 
 
 غلامی گفت: این همه نبوغ و خلاقیت و کارامدی نویسندگان میهن عزیزمان را می ستاییم و افتخار می کنیم که در این دوره میزبان داستان های ۲۱ استان کشور بودیم و منتخبان اول تا سوم هر کدام از گوشه ای از کشور، از بندر عباس گرفته تا تهران و گیلان را ارج می نهیم و اعلام می کنیم که غرض از این جشنواره ها نه رقابت بلکه تقویت رفاقت ها و بهره گیری از تجربیات رنگارنگ و به روز و ارزشمند است که بخوبی در این دوره محقق شد و در ادامه امیدواریم که پس از پایان جشنواره به نحوی شایسته از داستان ها برای رونق و شکوه و سربلندی و تابناکی ایران عزیزمان بهره گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها