پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
از برگزاری ویژه برنامه «کلک خیال‌انگیز»  تا اجرای طرح «آفتاب کتاب» در ارومیه

آذربایجان‌غربی-مهم‌‌ترین خبرهای فرهنگی هنری هفته سوم تیرماه استان آذربایجان‌غربی به برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی با عنوان «کلک خیال‌‌انگیز»،طرح «آفتاب کتاب»،«روز ملی ادبیات کودک و نوجوان»، «روز قلم» و برنامه فرهنگی ویژه گرامیداشت «شهدای مسجد گوهرشاد» اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، سومین هفته از نخستین ماه تابستان در استان آذربایجان‌غربی مصادف با برگزاری جشن‌ها و ویژه‌برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان استان بود که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اجرایی شدند. همچنین در این هفته برنامه‌هایی به مناسبت گرامیداشت روز قلم، طرح‌هایی کتاب و کتابخوانی در مساجد استان و  برنامه فرهنگی ویژه گرامیداشت «شهدای مسجد گوهرشاد» برگزار شدند که در ادامه به‌طور خلاصه بخشی از مهم‌ترین اخبار فرهنگی ادبی این استان آورده می‌شود.

برگزاری طرح «آفتاب کتاب» در مسجد حضرت علی اصغر (ع) شهرستان ارومیه

در راستای طرح «آفتاب کتاب»، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با همکاری کانون فرهنگی مسجد حضرت علی اصغر (ع) و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی-ترویجی میزبان کودکان و نوجوانان شد.

مسابقه، شعرخوانی، جمع خوانی کتاب، ایستگاه جشنواره کتابخوانی رضوی، کاردستی و .... از برنامه‌های اجرا شده در این مسجد بود.
 
برگزاری ویژه برنامه «کلک خیال انگیز» به مناسبت روز قلم در ارومیه

به همت محفل ادبی هاتف و به مناسبت روز قلم، ویژه برنامه «کلک خیال انگیز» با شاعران، ادیبان، نویسندگان و اعضای محفل ادبی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی استان برگزار شد.

علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در این مراسم ضمن تبریک عید غدیرخم به عنوان عید الله اکبر و روز قلم گفت: روز قلم، فرصتی است برای پاسداشت منزلت جامعه اهل قلم، سوگند خداوند در قرآن به قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست و ارزش آن است؛ لذا، مراقبت در جهت حفظ ارزش قلم، امری ضروری است. 

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، ضمن تقدیر از تمامی اهل قلم به ویژه اعضای محفل ادبی هاتف گفت:  عظمت و شأن قلم بر کسی پوشیده نیست؛ کثرت آیات، روایات و احادیث با موضوع قلم نیز نشان دهنده اهمیت این مقوله است و اعتبار و ارزش قلم، نشأت گرفته از افکار و اندیشه صاحب آن است که حقایق را به بهترین درجه وجودی نایل می‌کنند و آن را تبدیل به میراثی ماندگار می‌کنند.

وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت جهاد تبیین افزود: زبان ادبی، زبانی زیبا و جذاب است و اهلم قلم می‌توانند با قلم فرسایی در حوزه جهاد تبیین و حقیت نگاری در آینده ایران اسلامی تأثیرگذار باشند.

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف، نیز در این مراسم ضمن تبریک دهه ولایت و امامت و روز قلم گفت: اولین آیات نازل شده در سوره «علق» قرآن کریم، در مورد قلم است و این نشان دهنده اهمیت قلم زنی و علم در دین مبین اسلام است؛ بسیاری از حکیمان و نویسندگان  همچون حکیم نظامی گنجوی نیز در آثار خود به اهمیت قلم اشاره کرده‌اند.

وی ضمن تأکید بر لزوم ثبت فعالیت‌ها و خاطرات اهل قلم گفت: قلم وسیله ثبت علم، هنر، حکمت، حقیقت و ... است و خاطرات و یادداشت‌های روزانه اهل قلم، می‌تواند یک منبع تاریخی مهم حاوی نکات اجتماعی  برای آیندگان باشد و خاطرات «اسدالله علم» و یادداشت‌های داستایفسکی، نویسنده روسی، نمونه‌هایی از این خاطرات هستند.

در ادامه، حاضرین به معرفی آثار خود و شعرخوانی با محوریت روز قلم پرداختند. این برنامه، با تقدیر از اعضای فعال محفل ادبی پایان یافت.
 
برگزاری روزملی ادبیات با رونمایی از ۹۰ عنوان کتاب و سرگرمی جدید

مراسم گرامیداشت ۱۸ تیر، روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان با رونمایی از ۹۰ عنوان کتاب و سرگرمی جدید در محوطه اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی برگزار شد.

این مراسم که با حضور زهرا آبسوران، مدیرکل کانون استان، کودکان و نوجوانان، والدین و مربیان کانون برگزار شد، با رونمایی از ۱۱ هزار و ۶۷۰ جلد کتاب و سرگرمی جدید از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور همراه بود.

سخنرانی حمید واحدی شاعر، نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات در خصوص ادبیات کودک و نوجوان، معرفی شخصیت مهدی آذریزدی، نمایش خلاق و اجرای مسابقه از دیگر برنامه‌های اجرا شده در آیین گرامیداشت روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان بودند.

گفتنی است؛ طرح ارسال ۳میلیون جلد کتاب به مراکز کانون در سراسر کشور با شعار «در مسیر دانایی بر بال کتاب» با ارسال ۸۴۵ هزار جلد از این کتاب‌ها به ۳۱ استان کشور همزمان با روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان وارد فاز اجرایی شد.

برگزاری ویژه برنامه گرامیداشت« شهدای مسجد گوهرشاد» در حوزه هنری استان

همزمان باهفته عفاف و حجاب ویژه برنامه گرامیداشت «شهدای مسجد گوهرشاد» ۲۱ تیر ماه سال جاری با حضور جمعی از هنرمندان با مشارکت و همکاری حوزه هنری آذربایجان‌غربی، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، صدا و سیمای مرکز ، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بسیج دانشجویی و شهرداری و شورای اسلامی ارومیه برگزار شد.
 
حجت الاسلام منصور امامی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان‌غربی در این مراسم با اشاره بر اهداف نظام سرمایه‌داری در جهان کنونی جهت کسب سود بیشتر و ظهور مکاتب فکری منحرف از جمله فراماسون‌ها و فمنیست‌ها گفت: تبیین جایگاه زن در اسلام و آگاهی دادن به جامعه در خصوص تخریب جایگاه زن توسط غربی‌ها و غربگرایان موضوع‌هایی هستند که بایستی مورد توجه جدی دستگاه‌های فرهنگی کشور قرار گیرند.

حجت الاسلام امامی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره بر فعالیت‌های جریان فراماسونی در ایران افزود: اوج فعالیت‌های فراماسون‌ها در ایران به دوران پهلوی برمی‌گردد که سعی داشتند با تحریف تاریخ و ارتباط دادن پهلوی‌ها به شاهان گذشته ایران به این دودمان مشروعیت دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان‌غربی در ادامه سخنان خود با مرور جایگاه زنان در تاریخ گذشته ایران افزود: حفظ عفت و پاکدامنی و رعایت حجاب در جامعه زنان ایران از گذشته‌های دور و دوره‌های مختلف تاریخی همواره به عنوان مهمترین ویژگی یک زن مطرح بود که این موضوع در دوران پهلوی با تلاش‌های جامعه سرمایه‌داری جهت کسب سود بیشتر و به نام دفاع از حقوق زنان مورد حمله قرار گرفت و بسیار تخریب شد.
 

نیر الهامی، مدیر کل امور بانوان و استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم با اشاره بر اهمیت دسترسی آسان خانواده‌های ایرانی به محصولات پوششی مناسب ایرانی، اسلامی گفت: طی توافقات صورت گرفته با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و هیئت امنای مسجد قبا در خیابان شهید بهشتی ارومیه نمایشگاه دایمی عفاف و حجاب برای بانوان و آقایان در آینده نزدیک در محل این مسجد راه‌اندازی می‌شود.

الهامی افزود: تولید طرح‌های پوششی متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی ، دسترسی آسان و ارزان خانواده‌ها برای استفاده از این پوشش‌ها و حمایت از تولیدی‌های پوشاک و ارتباط مستقیم تولید کننده با خریدار از اهداف اصلی اجرای این نمایشگاه در ارومیه هستند.

به گزارش ایبنا؛ واقعهٔ مسجد گوهرشاد یا قیام گوهرشاد یکی از وقایع دوران حکومت رضاشاه و نخست‌وزیری محمدعلی فروغی در دودمان پهلوی است که در ۲۱ تیر ۱۳۱۴ رخ داد. خیزش مردم در جریان این واقعه، در اعتراض به اجباری شدن بر سرنهادن کلاه شاپو توسط حکومت مرکزی رخ داد و به کشته شدن بیش از صد نفر انجامید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها