سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
ساخت فیلم سینمایی درباره مختومقلی فراغی در دستور کار قرار گرفت

گلستان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن اشاره به دیدار استاندار گلستان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این نشست ساخت فیلم سینمایی درباره مختومقلی فراغی، تائید و در دستور کار قرار گرفت.

محمد رعیت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، گفت: روز گذشته و در جلسه علی‌محمدزنگانه استاندار گلستان با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از ساخت فیلم سینمایی درباره مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن ایرانی مورد تائید طرفین واقع شد و بنا است این مهم با همراهی سازمان سینمایی و حامیان بخش خصوصی در استان کلید بخورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره دیگر موارد مطروحه در این نشست، گفت: همچنین در این دیدار حمایت از برگزاری نمایشگاه کتاب در استان در سال جاری موردحمایت واقع شد.

وی با اشاره به اینکه ۳ مصوبه اصلی با ۱۴ پروژه در حوزه فرهنگ و ارشاد در سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان داشته‌ایم، گفت: بنا بود ۱۵۵ میلیارد تومان از اعتبارات آن از محل اعتبارات سازمان برنامه‌وبودجه و ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی محقق شود که تاکنون ۵۳ میلیارد تومان از محل برنامه‌وبودجه و ۵۰ درصد اعتبارات استانی محقق شده و در این جلسه با توجه به افزایش هزینه‌ها، از سوی استاندار گلستان همکاری لازم به‌منظور تسریع در تخصیص‌ها تقاضا شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در خاتمه گفت: مرمت تالار فخرالدین اسعد گرگانی و تکمیل بنای نگارخانه این مجموعه، تالار مرکزی گرگان و پروژه‌های عمرانی در شهرستان‌های کردکوی و آزادشهر و سایر مجتمع‌های فرهنگی استان از دیگر مسائل مورد گفت‌وگو در این جلسه بود.

به گزارش ایبنا؛ مختومقلی فراغی، شاعر و عارف بزرگ ترکمن و فرزند دولت محمد آزادی و ارازگل در سال ‏1112 هجری شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.

مختومقلی تا پایان عمر در بین ترکمن‌ها زیست و در غم‌ها و شادی‌های آن‌ها شریک بود. او علاوه بر شعر، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت و سرانجام در سن ‏57‌سالگی به 1169 هجری شمسی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی بدرود حیات گفت.

پیکر او در روستای آق توقای شهرستان مرزی مراوه‌تپه از توابع استان گلستان در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی، به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها