دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
ادبیات دفاع مقدس به خوبی معرفی نشده است

زنجان- نویسنده و منتقد زنجانی با اشاره به اینکه استان زنجان نویسندگان خوبی در حوزه دفاع مقدس تربیت کرده است، اضافه کرد: با این حال به دلیل کم کاری ما نویسندگان و خاطره نویسان ادبیات جنگ به خوبی معرفی نشده است.

سلمان کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: با توجه به اینکه رزمندگان زنجانی نقش بسزایی در عملیات‌های مختلف داشتند، تاکنون کتب متعددی در این حوزه نگارش شده است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان نویسندگان خوبی در حوزه دفاع مقدس تربیت کرده است، اضافه کرد: با این حال به دلیل کم کاری ما نویسندگان و خاطره نویسان ادبیات جنگ به خوبی معرفی نشده است.

 کریمی با بیان اینکه جنگ تحمیلی دارای اندیشه و اعتقاداتی بود که همین امر آن را از سایر جنگ‌ها متمایز می‌‎کند، اضافه کرد: در جنگ ما اتفاقاتی افتاد که در جای دیگری نمی توان مشابه آن را یافت، که نمونه آن همین فداکاری‌ها و ایثار برای نجات همنوع است.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در روایت آثار مربوط به دفاع مقدس توجه به بازه زمانی اتفاقات رخ داده و همچنین فصل‌بندی خاطرات روایت شده از سوی رزمندگان و حتی خانواده آنهاست، بیان کرد: مصاحبه‌ها باید با تاریخ ثبت شده، صحبت همرزمان و اخبار انتشار یافته در آن زمان مطابقت داشته باشد.

کریمی با بیان اینکه یکی از پیش نیازهای نوشتن خاطرات و کتاب‌های مربوط به جنگ نوشتن رمان است، اضافه کرد: داشتن قلم روایت‌گری در بیان خاطرات تاثیر بسزایی در انتقال مفاهیم و حس آن دوران دارد.

وی همچنین به شرح تفاوت داستان نویسی و ادبیات دفاع مقدس پرداخت و گفت: توانمندی در داستان‌نویسی به معنای تسلط به ادبیات دفاع مقدس نیست و تا وقتی که رمان نویس خوبی نشده باشیم، خاطره نویس خوبی هم نخواهیم بود.

 نویسنده و منتقد زنجانی با بیان اینکه برای تحلیل آثار نویسندگان زنجانی در بازه‌‎های زمانی یک یا دو ماهه جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار می‌شود، اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در جلسات نقد و بررسی نیز تاکید زیادی به آن می‌شود، حذف زواید است چرا که طولانی بودن و تکرار مطالب خواننده را خسته کرده و از خوانش بقیه کتاب بازمی‌دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها