شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
«من رفتگر هستم» کودکان را با این شغل مهم آشنا می‌کند

پاکبانان از صبح تا آخر وقت کاری‌شان چه کارهایی انجام می‌دهند؟ کتاب «من رفتگر هستم» به‌طور خلاصه برایمان از کار آنها می‌گوید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حرفه «رفتگری» یا «پاکبانی» آنقدر مهم است که اگر یک روزِ شهرمان را بدون حضور رفتگران و انجام کارشان تصور کنیم قطعا به نتایج خوشایندی نمی‌رسیم؛ چرا که زمین پر از زباله خواهد بود و گربه‌ها و موش‌ها در خیابان‌ها زیاد می‌شوند و آلودگی ناشی از زباله‌ها هم بو و فضای تنفسی نامناسبی را ایجاد خواهد کرد.
پس حالا که پاکبانان را داریم و می‌توانیم از فعالیت‌شان بهره ببریم، بهتر است ارزش کارشان را بدانیم و اگر روزی از کنارشان رد شدیم برای پاکیزگی شهر و روستا و محل زندگی‌مان از آنها تشکر کنیم. خوب است که این قدردانی را به کودکان هم بیاموزیم. کتاب می‌تواند در این کار به ما کمک کند.

کتاب «من رفتگر هستم» به قلم امیلی بومون با ترجمه آرزو رمضانی را که انتشارات بین‌المللی آبرنگ منتشر کرده است برای مطالعه در روز «پاکبان» به والدین و کودکان پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب یکی از کتاب‌های مجموعه «کودک ماجراجو» است که در ۱۲ صفحه مصور رنگی تولید شده و برای کودکان پیش از ابتدایی و سال‌های اول دبستان مناسب و جذاب است.

در این کتاب مصور، نویسنده به ما اسکات را نشان می‌دهد که یک رفتگر است. «او، هر روز صبح، سوار کامیون زباله می‌شود. اسکات، همیشه، سر ساعت شش به محل کارش می‌رود. او باید صبح خیلی زود کارش را شروع کند.». شغل اسکات و دوستانش جمع کردن زباله‌های خیابان اصلی است و باید این کار را با دقت انجام دهند؛ چون در غیر این‌صورت هم خودشان و هم شهروندان با خیابانی کثیف و بدبو مواجه خواهند شد که اثرات محیط‌زیستی بلندمدتی هم بر جای خواهد گذاشت.

«آن‌ها سطل‌های زباله را پشت کامیون می‌گذارند. بالابر کامیون، سطل را بلند می‌کند. بالابر، سطل را وارونه می‌کند. بعد از آن، سطل، در کامیون خالی می‌شود. جیم و ریک، سطل را سر جایش می‌گذارند.». نویسنده در این کتاب کم‌حجم شغل رفتگری را توصیف و این کار پرزحمت را به کودکان معرفی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها