چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
شخصیت عرفانی و سیاسی امام (ره) در ادبیات ایران و جهان اسلام تاثیرگذار است

آذربایجان‌غربی- دبیر محفل ادبی هاتف ارومیه گفت: شخصیت عرفانی و سیاسی امام (ره) در ادبیات ایران، جهان اسلام و دیگر شاعران جهانی، در تمامی ابعاد تأثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، مصطفی قلیزاده علیار  صبح چهارشنبه در نشست ادبی «غروب آفتاب» که با حضور محبوب طالعی، مدرس دانشگاه و محقق زبان‌های ایرانی و اعضای محفل ادبی و سایر علاقه‌مندان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه، برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد، افزود: قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، در تاریخ ایران اولین قیام خودجوش واقعی مردمی با انگیزه 100 درصد اسلامی ملت ایران در اعتراض به دستگیری یک مجتهد انقلابی یعنی امام خمینی و به حمایت از ایشان و به صورت کاملا خودجوش بدون هماهنگی قبلی در شهرهای ایران اتفاق افتاد که کشتار بی‌رحمانه مردم توسط رژیم شاه را به دنبال داشت.

وی افزود: مرحوم جلال آل احمد در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» می‌گوید «روشنفکران ایرانی ما نیز در ۱۵ خرداد دست خود را با خون مردم شستند!» یعنی با رژیم شاه همکاری کردند و مردم را تنها گذاشتند.

قلیزاده در ادامه با اشاره به اینکه امام (ره) خود شاعر و صاحب دیوان بود، توضیحاتی پیرامون انعکاس شخصیت امام (ره) در اشعار شاعران ایرانی و جهانی ارائه داد و گفت: شخصیت عرفانی و سیاسی امام (ره) در ادبیات ایران، جهان اسلام و دیگر شاعران جهانی، در تمامی ابعاد تأثیرگذار بوده و اشعاری فاخر به زبان فارسی و دیگر زبان‌های مختلف در وصف شخصیت ایشان سروده شده که در این اشعار از امام با تعابیری چون انسان آزاده، رهبر امت اسلامی، بیدارگر اقالیم قبله و ... نام برده شده است.

قلیزاده بیان کرد: مقام معظم رهبری به عنوان یکی از صاحب‌نظران علوم اسلامی و تاریخ ایران، امسال در سالگرد ارتحال امام، شخصیت امام (ره) را با دو شخصیت بزرگ و تاریخی ایران یعنی بوعلی سینا و شیخ طوسی از بعد تسلط بر علوم اسلامی و انسانی مقایسه کرد و ابعاد شخصیت امام خمینی را از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر دانست.

وی افزود: اشعار مرتبط با امام شامل سه دوره سروده‌های قبل انقلاب، دوران انقلاب و پس از رحلت امام (ره) است و در مجموعه شعر «امام حماسه‌ای دیگر» سروده مهرداد اوستا، قصیده‌ای است که اوستا در هفتمین سالروز قیام ۱۵ خرداد در سال ۱۳۴۹ از نمونه اشعار مربوط به دوره اول است؛ هم چنین، مجموعه اشعار شاعران در سوگ ایشان در چند جلد کتاب سوگنامه با عنوان «ز اشک پرس حکایت» گردآوری شده است.

دبیر محفل ادبی هاتف ارومیه سخنان خود را با یک از خود با عنوان «آیینه صبح» که در سال ۱۳۶۷ سروده بود پایان داد:
ای چهره روشن تو آیینه صبح
وی سینه تو صاف‌تر از سینه صبح
از روشنی کلام تو فجر دمید
در سینه تو نهفته گنجینه صبح
 

محبوب طالعی، دکترای زبان، مدرس دانشگاه و محقق زبان‌های ایرانی، در ادامه این نشست نکاتی پیرامون اشعار ترکی شاعران برجسته از جمله استاد شهریار، حاج علی نشانی، بیت الله جعفری و عبدالحسین تنها، با محوریت شخصیت امام (ره) بیان کرد و گفت: شخصیت امام (ره) و رویداد مهم انقلاب اسلامی در شعر و ادبیات ترکی در ایران نیز تأثیری ژرف داشته و مضامینی چون جهاد تبیین، وحدت و یکپارچگی، شجاعت و ...در این ادبیات انقلابی مشهود است.

وی با اشاره به‌ آثار، سبک و زندگی شاعر مراغه ای مرحوم «بولود قرا چورلو» مشهور و متخلص به «سهند» افزود: «بولود قراچورلو» سروده معروف و پرصلابت ترکی خود با عنوان «شانلی امام» را در قالب ترجیع بند در وصف امام خمینی (ره) سروده است که این شعر از شاهکار ادبیات معاصر آذربایجان در این زمینه است:

ای قارانلیق گئجه ده طالع اولان بدر تمام
شرف علم و عمل اشجع آیات عظام
ای یازیق کوتله لرین رهبری، ای شانلی امام
ای علی نین خلف اوغلی، سنه مینلرجه سلام

به گزارش ایبنا؛ معرفی کتاب، شعرخوانی اعضای محفل از جمله علی غنی‌زاده، امید شمس آذر، تبسم شدتی، سید حیدعلی آران، غلامعلی کریمی، فاطمه اسعدی، نازیلا علبلو، سید تیمور جامعی، محمدتقی آقازاده، فریده حلاجی، سحر افضلی، علی حبیبی، علی امامی، سهند برزگر، کیاحسین مجتبوی و ... در پیرامون شخصیت امام خمینی، از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها