سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
آثار راه یافته به نخستین جشنواره آیین سنتی ترک زبانان اعلام شد

زنجان- دبیر نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک زبانان کشور با اشاره به اینکه آثار راه یافته به نخستین جشنواره آیین سنتی ترک زبانان مشخص شدند، گفت: این جشنواره از ۱۲ تا ۱۵ تیر ۱۴۰۲ با حضور ۱۱ اثر نمایشی و ۱۰ اثر موسیقی عاشیقی در زنجان برگزار می‌شود.

امیر سهامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: نخستین جشنواره آیینی سنتی مناطق ترک‌زبان کشور با عنوان «جشنواره ملی آیینی سنتی ترک‌زبانان ایران» به همت موسسه تئاتر آزاد عرفان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارگان‌های فرهنگی و هنری استان زنجان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می‌شود، اضافه کرد: بخش اصلی شامل هنرهای بومی و آیینی سنتی براساس قصه‌ها و حکایت‌های ترکی و بازی‌های کهن بومی محلی و آیین‌های ترکی است و بخش جنبی هم شامل قصه‌‎های اساطیری و نقالی و پرده‌خوانی با موضوعات حماسی و تخته حوضی است.

دبیر نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک زبانان کشور با اشاره به ارسال 40 اثر به دبیرخانه جشنواره نخستین جشنواره آیینی ترک‌زبانان کشور گفت: پس از بررسی توسط هیئت انتخاب آثار متشکل از حسین عباسی‌نیا، مهدی افضلی و اکبر کریمی، ۱۱ نمایش از چهار استان به این جشنواره راه پیدا کردند.

وی با بیان اینکه این نمایش‌ها از چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و خراسان شمالی به جشنواره راه یافتند، اضافه کرد: این جشنواره از ۱۲ تا ۱۵ تیر ۱۴۰۲ با حضور ۱۱ اثر نمایشی و ۱۰ اثر موسیقی عاشیقی در زنجان برگزار می‌شود.

آثار راه یافته به جشنواره شامل دو اثر به نام «آق قویون قره قویون«، «تکم»، «اوز ییغما»، «آیین آب»، «سارای»، کوسا و کچل»، «کور اوغلی و جعفر پاشا»، «محمد تکمچی»، «یئنه یاپلاقراری توکولر» و «گرایلی» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها