پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
آیین خوش‌استقبالی از بازدیدکنندگان/مردم وارد یک بوستان فرهنگی می‌شوند

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران و سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در برنامه «کتاب گپ» تلویزیون اینترنتی کتاب گفت: مردم وارد یک بوستان فرهنگی می‌شوند که باید در این فضای کاملاً فرهنگی نفسی تازه کنند. هرچقدر ما بتوانیم محیط را برایشان آماده‌تر کنیم، استفاده و بهره‌برداری آن‌ها را بیشتر کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، علی رمضانی، قائم مقام سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفت‌و‌گو با برنامه «کتاب گپ» شبکه تلویزیون اینترنتی کتاب درباره فصل سی‌و‌چهارم بزرگترین رویداد فرهنگی کشور گفت.   

رمضانی درباره حضور مخاطبان در نمایشگاه کتاب بیان کرد: با ورود هر بازدیدکننده، پیامک و نقشه نمایشگاه و ضوابط حضور در نمایشگاه برایشان ارسال می‌شود و این می‌تواند یکی از منابعی باشد که بتوانیم به آمار حضور افراد در نمایشگاه دست پیدا کنیم. البته تلاش می‌کنیم هنوز به عددهای متقن و مطمئنی نرسیدیم، آماری اعلام نکنیم اما تصاویری که از حضور و استقبال گرم بازدیدکنندگان منتشر شده، گویای حضور پرشور آن‌ها در نمایشگاه است.

وی در ادامه برای رفاه حال مخاطبان در نمایشگاه کتاب گفت: به بازدیدکنندگان توصیه می‌شود از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. شهردار ی با همکاری پلیس راهور تهران با استفاده از مترو شرایطی را برای رفاه حال بازدیدکنندگان فراهم کرده که همراه با خانوادۀ خود به آسانی به نمایشگاه کتاب بیایند و از فضای فرهنگی نمایشگاه استفاده کنند.

سخنگو و قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص استقبال و راهنمایی مخاطبان تصریح کرد: ما باید استقبال خوبی از مخاطبانمان انجام دهیم و در راستای همین هدف با کمک دوستان در کمیته‌های مختلف تلاش کردیم که ورود مخاطبان را دلچسب کنیم و از آن‌ها خوش استقبالی داشته باشیم. یکی از این موارد راهنمایی درست آنان است. از بدو ورود به نمایشگاه با  نقشه چاپ شده، لینک نقشه‌های الکترونیکی و غرفه‌های اطلاع‌رسانی آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم. همچنین از هر کدام از ورودی‌های مصلی تهران که وارد می‌شوید، ورودی‌های گل آرایی شده برای استقبال مناسب از مردم صورت گرفته است. به هر حال مردم وارد یک بوستان فرهنگی می‌شوند که باید در این فضای کاملاً فرهنگی نفسی تازه کنند. هرچقدر ما بتوانیم محیط را برایشان آماده‌تر کنیم، استفاده و بهره‌برداری آن‌ها را بیشتر کرده‌ایم. از این جنس کارها به صورت متعدد برای خوش‌استقبالی از مردم، در کمیته‌های روابط عمومی و تبلیغات یا کمیتۀ اجرایی و رفاهی و ... صورت گرفته است.

کشور تاجیکستان، مهمان ویژۀ نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال
رمضانی دربارۀ کمیتۀ ناشران خارجی و حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه، اظهار کرد: امسال بخش کمیتۀ بین‌الملل و ناشران خارجی یک جا قرار گرفتند. درکمیتۀ ناشران خارجی در حال حاضر چند برابر سال گذشته کتاب خارجی وارد گمرک نمایشگاه شد. تاکنون حدود 50 و چند تُن کتاب وارد گمرک نمایشگاه شده است که شاید عدد آن 2 برابر سال گذشته باشد.

 وی در ادامه گفت: از آذر ماه سال گذشته نشستی با رایزنان خارجی مستقر در ایران شکل گرفت و نمایشگاه کتاب تهران برای آن‌ها توضیح داده شد. امسال مهمان‌های جدیدی از کشورهای خارجی داریم و بعضی از کشورها سال اول حضور آن‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است. سفیر ونزوئلا و رئیس فرهنگ ونزوئلا در روزهای آتی به نمایشگاه خواهند آمد. مهمان ویژه نمایشگاه کتاب امسال تاجیکستان است و وزیر فرهنگ تاجیکستان در نمایشگاه حضور پیدا کردند و مهمانان خارجی نمایشگاه گسترده‌تر شد.

مدیر عامل خانۀ کتاب و ادبیات ایران در خصوص کمیته‌ها و اقدامات صورت گرفته در نمایشگاه کتاب امسال بیان کرد: درکمیتۀ تبلیغات و روابط عمومی قبل از ورود ناشران موضوع تبلیغات و راهنماهای محیطی نصب شد، که بسیار کمک کننده بود. در حوزه رسانه و کمیته روابط عمومی، امسال اتفاق خوبی با هماهنگی صداوسیما رخ داد و در مجموع شبکه‌های رادیو و تلویزیونی به صورت گسترده در استودیوهای متعدد در مجموعۀ مصلی حضور دارند. همینطور تبلیغات شهری، تبلیغاتی که ما با کارافزاهای مورد استفادۀ مردم مثل بله یا نشان داشتیم. کمیتۀ اجرایی و رفاهی در جهت رفاه حال بازدیدکنندگان، نیمکت‌های استراحت، محل‌هایی برای مادران و اتاق‌های مادر و کودک را فراهم کردند.

مهم‌ترین بخش نمایشگاه امسال، بخش کودک و نوجوان است
او در ادامه گفت: در کمیتۀ فعالیت‌های فرهنگی اتفاقات مهمی افتاد؛ امسال سالن‌ها و سراهایش را به دل نمایشگاه آورد و در متن نمایشگاه به صورت مستقیم از محل نمایشگاه پخش می‌شود. همین طور رویدادهای بزرگی که در فضاهای عمومی نمایشگاه در حال اجرا است.در کمیتۀ پاسخگویی به مراجعان و اطلاع‌رسانی امسال سازه‌های متفاوتی و مشاوره کتاب هم در محل مراجعه مردم قرار گرفته است که افراد را راهنمایی می کنند.

سخنگو و قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اذعان کرد: در کمیتۀ مهمانان ویژه امسال با برنامه‌ریزی‌های قبلی، به دعوت مسئولان پرداخته است. در کمیتۀ پشتیبانی نمایشگاه امسال در بخش سایت‌ها و فناوری اطلاعات، اختلالی نداریم و مردم بااستقبال فوق‌العاده در بخش مجازی نمایشگاه خرید می‌کنند. کتابفروشان امسال برای اولین بار به نمایشگاه آمدند و به عنوان یک جزء فعال و مهم در داخل مجموعه فعالیت می‌کنند.

رمضانی دربارۀ مهم‌ترین بخش نمایشگاه و نیز تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از آثار مربوط به کودکان و نوجوانان، گفت: مهم‌ترین بخش برای ما، بخش کودک و نوجوان است و تلاش کردیم در آن امسال گسترش فیزیکی هم صورت گیرد. امسال 4000 متر به بخش کودک و نوجوان اضافه شود و به متراژ آن نسبت به پارسال 40 درصد اضافه شده است.

وی در پایان بیان کرد: شاید اکران یکی از فیلم‌ها را روی پردۀ سینما داشته باشیم. روز جمعه جشن روز دختر را خواهیم داشت. نمایشگاه یک ساعت تمدید می‌شود و از 10صبح تا 9شب به مردم خدمات خواهد داد؛ امیدواریم که مجموع خدمات ارائه شده مورد رضایت مردم واقع شود.      

به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط‌عمومی تلویزیون اینترنتی کتاب از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تلویزیون اینترنتی کتاب در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تهران، در دو بخش مجزای «استودیو شبکه کتاب» و «غرفه کتاب» فعالیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها