دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
فروش نمایشگاه به 119 میلیارد تومان رسید

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایران در پنجمین نشست خبری نمایشگاه از مجموع فروش 119 میلیارد تومانی نمایشگاه تا پایان روز پنجم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پنجمین نشست خبری، سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این نشست رمضانی با اشاره به آمار فروش کتاب تا ساعت ۲۰ روز گذشته، گفت: در بخش حضوری در دستگاه‌های کارتخوان رسمی ۵۷ میلیارد تومان فروش و سایر کارتخوان‌ها ۱۷ میلیارد تومان فروش داشته‌اند که در مجموع ۷۴ میلیارد تومان خرید حضوری به ثبت رسید.

وی افزود: در بخش مجازی ۴۵ میلیارد تومان برآورد خرید دقیق مردم بود است و به‌طور کلی ۱۱۹‌میلیارد تومان خرید حضوری و فیزیکی‌ تا پایان روز پنجم ثبت شده است.

همچنین در بخش مجازی ۴۵ میلیارد تومان، کتاب فروخته شد که ۳۲ میلیارد تومان سهم ناشران و ۱۳ میلیارد تومان سهم کتاب‌فروشان بوده است.

به گفته وی، تا پایان روز پنجم نمایشگاه در بخش مجازی ۳۹۵ هزار نسخه کتاب فروخته شده است.

رمضانی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت نمایشگاه کتاب تهران فقط عرضه کتاب نیست، بلکه به دلیل حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف، ظرفیت‌های بی‌بدیل فرهنگی مشترک ایجاد می‌شود.

سخنگوی سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه برخی کشورها با صرف هزینه‌های هنگفت و اقداماتی چون جشن با به هدر دادن محصولات کشاورزی، تلاش می‌کنند تا مردم ساعتی با هم باشند، افزود: اما نمایشگاه کتاب تهران آوردگاهی برای حضور مردم در کنار هم و گفت‌وگو است؛ بنابراین خدا را شاکر هستیم.

رمضانی یادآور شد: در آستانه سالروز شهادت امام صادق‌(ع) هستیم و پیش‌بینی این است که فردا یکی از روزهای شلوغ نمایشگاه رقم خواهد خورد. از همه مردم دعوت می‌کنم، فردا و روزهای آتی را مغتنم بشمارند و با حضور در  نمایشگاه از این فضای فرهنگی استفاده کنند.

وی همچنین از برگزاری مراسم عزاداری در روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت در صحن شبستان خبر داد.

وی به رونمایی از سامانه تسهیلات ناشران و کتابفروشان اشاره کرد و گفت: این سامانه اقدامی برای اجرایی کردن بند ج ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه بود که امیدوارم به زودی محقق شود.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت.

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سوال ایبنا درباره میزان و تعداد بن کارت‌‌های ثبت‌نام شده دانشجویی و طلاب، گفت: تعداد این بن‌کارت‌ها ۱۷۰ هزار مورد بود؛ البته همه این ثبت‌نام‌ها استفاده نشده و تا رسیدن به عدد سال گذشته خیلی فاصله داریم.

رمضانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره عرضه کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف در نمایشگاه فیزیکی، عنوان کرد: مستندات قانونی این اقدام باید در اختیار هیات رسیدگی به تخلفات قرار گیرد تا قانونی برخورد شود؛ به‌طور طبیعی تخفیف‌های غیر‌متعارف قانونی نیست؛ البته کار اصلی در این زمینه بازنگری قوانین داخلی نشر است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادات برخی ناشران خارجی مبنی بر تحویل همه کتاب‌های وارد شده گفت: ناشری که ۹ متر غرفه دریافت کرده، چگونه می‌تواند ۵۰ تُن کتاب عرضه کند؟ به‌نطر می‌رسد برخی از ناشران از تسهیلات نمایشگاه استفاده می‌کنند تا بار یک‌سال خود را به نمایشگاه بیاورند.

وی همچنین درباره فعالیت هیات رسیدگی به تخلفات ناشران گفت: این هیات هر روز جلسه برگزار می‌کند. در جلسه روز گذشته 5 پرونده رسیدگی شد که به دلیل نقص مستندات چهار پرونده دیگر، فقط یک پرونده منجر به صدور رای شد که به علت رعایت نشدن پوشش مناسب، تعهد کتبی بدون درج در پرونده برای آن صادر شد.

حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و رفاهی در بخش دیگر این نشست به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این کمیته پرداخت، وی در این زمینه توضیح داد: نمایشگاه امسال ویژگی خاص خود را دارد. با تمام شرایط ویژه در حوزه اجرا فعالیت خود را بعد از عید فطر شروع و در کمتر از ۱۴ روز، نمایشگاه کتاب تهران را در فضایی به وسعت 120 هزار مترمربع فضا نمایشگاهی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: امسال همه بخش‌ها در فضای مسقف قرار دارند، نمایشگاه یک پدیده اجتماعی منحصر به فرد است که همه کارمندان از افتتاح تا پایان نمایشگاه در مصلا مستقر هستند. بهبود و افزایش فضای اختصاصی به ناشران دانشگاهی و کودک و نوجوان، همچنین بهبود و جانمایی ناشران دیجیتال از دیگر ویژگی‌های این رویداد در سال جاری است.

صفری با اشاره به افزایش استراحتگاه‌های نمایشگاه کتاب 1402 گفت: امسال ۶۰۰ دستگاه مبلمان پارکی در نمایشگاه مستقر شده است؛ همچنین نمازخانه‌ها سر و شکل مرتب‌تری پیدا کردند،‌ ایستگاه امانات نیز با توجه به نیاز مخاطبان برای نمایشگاه امسال افزایش پیدا کرد؛ پیش‌بینی سبدهایی برای خریداران و ایستگاه شارژ موبایل در شبستان  را می‌توان از دیگر خدمات این دوره معرفی کرد.

به گفته وی، در بخش خدمات حمل و نقل داخلی نیز ۲۰ دستگاه ماشین از ورودی مترو مصلا به داخل و از در یک به شبستان، مخاطبان را جابجا می‌کند.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها