دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
آذربایجان‌غربی در هنرها و خلاقیت‌های هنری به فردوسی و شاهنامه توجه ویژه دارد

استاد زبان و ادبیان فارسی گفت: مکان‌هایی که امروز در جغرافیای مربوط به آذربایجان‌غربی بوده، مهم است و به اعتبار این مکان‌ها آذربایجان‌غربی در شاهنامه مکان مقدس و مهمی است و این استان در هنرها و خلاقیت‌های هنری به فردوسی و شاهنامه توجه ویژه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه،  سجاد آیدنلو، استاد عصر یکشنبه در ویژه برنامه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با موضوع جایگاه آذربایجان‌غربی در شاهنامه و شاهنامه‌شناسی، درخصوص جایگاه آذربایجان در شاهنامه که در سالن اجتماعات خانه مطبوعات استان آذربایحان‌غربی برگزار شد،  اظهار کرد: آذربایجان در شاهنامه بنا به وزن و زمان، آذرآبادگان نامیده شده است و یکی از مقدس‌ترین و مهم‌ترین مناطق ایران است. و تنها در شاهنامه نیست بلکه در تمام آثار فردوسی به‌کار رفته است.

آیدنلو در ادامه با اشاره به مکان‌های مرتبط با آذربایجان، گفت: یکی از این مکان‌ها آذرگشسب تخت سلیمان تکاب آذربایجان یا در ادبیات امروزی آذربایجان‌غربی است که در شاهنامه فردوسی به آن اشاره شده است. و قبل از اسلام بسیاری از پادشاهان برای دعای پیروزی در جنگ به آذربایجان می‌آمدند تا در همین آتشکده نیایش کنند. و در همین راستا قبل از اسلام آذربایجان به پایتخت دینی و معنوی ایران تبدیل شده بود.

وی افزود: آذربایجانی که دقیقا همین جغرافیای آذربایجان کنونی است و از دریاچه ارومیه با عنوان دریاچه چی‌چست در شاهنامه نام برده شده است.
 

وی با اشاره به اهمیت آذربایجان و ارزش و جایگاه مردم این دیار در شاهنامه افزود: رستم فرخزاد، هنگامی که اعراب به کشور حمله می‌کنند در نامه‌ای به برادرش مبنی بر انتقال خانواده‌اش به مکانی امن می‌نویسد: «همی تاز تا آذرابادگان ؛ به جای بزرگان و آزادگان» همین بیت شعر نشان از جایگاه والای مردم آذربایجان در شاهنامه دارد و فردوسی از مردمان این قسمت از دیار ایران به بزرگی و آزادگی نام برده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: تمام شعرا،  ادبا و نویسندگان به فردوسی و شاهنامه فردوسی ارزش بالایی قائل هستند که در این میان شاعران ارومیه‌ای همچون طرزی افشار اورموی، سید لقمان اورموی، مفتون امینی،  علی صدری، محمد آغاسی، مظهر خویی و حمید واحدی از جمله این افراد در آذربایجان هستند.
 
استاد دانشگاه افزود: میرزا علیقلی خویی، هنرمند فعال در تصویرگری کتاب‌های مصور چاپ سنگی است که نگارهای شاهنامه‌گرایی را در حوزه فعالیت خود دارد و همچنین شاعران و نویسندگانی بسیاری همچون میرزا ابوالحسن حریف جندقی،  میرزا ابوالقاسم شیرازی در حوزه شاهنامه‌خوانی و نقالی فعالیت داشتند.

آیدنلو ادامه داد: سال‌های زیادی است که تحقیق در حوزه شاهنامه‌پژوهی در ایران رایج بوده و مقالات مختلفی نوشته شده که بخش از این کارها از لحاظ کمی و کیفی و جریان‌ساز بودن متعلق به دانشمندان آذربایجانی است.



وی افزود: عباس زریاب خویی،  محمد امین ریاحی، حسن انوری،  ژاله آموزگار و محمود صادق‌پور از جمله شاهنامه‌پژوهان آذربایجان‌غربی هستند.

این استاد حوزه زبان و ادبیات فارسی گفت: مکان‌هایی که امروز در جغرافیای مربوط به آذربایجان‌غربی بوده، مهم است و به اعتبار این مکان‌ها آذربایجان‌غربی در شاهنامه مکان مقدس و مهمی است و آذربایجان‌غربی در هنرها و خلاقیت‌های هنری به فردوسی و شاهنامه توجه ویژه دارد.
 
 
به گزارش ایبنا؛  در ادامه مراسم علی شجاع،  سعید سلیمانپور، کیانوش صفری، سحر افضلی، علوی و پارسایی‌مهر شاعران ارومیه‌ای شعرهایی در وصف حکیم ابوالقاسم فردوسی خواندند. همچنین در ادامه این دورهمی حاضرین در جلسه، سوالات و نظرات خود را مطرح کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها