دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
بخش دانشگاهی نمایشگاه کتاب؛ از توجه جوانان به منابع آموزش زبان کره‌ای تا رضایت‌مندی ناشران

از‌جمله ویژگی‌های بخش دانشگاهی در نمایشگاه کتاب سی‌و‌چهارم، رضایت ناشران از افزایش متراژ، حضور دانشجویان غیر‌تهرانی در فضای نمایشگاه و استقبال جوانان از کتاب‌های آموزش زبان کره‌ای است.

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران‌(ايبنا)، ناشران دانشگاهی در سی‌وچهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران با حضور در رواق غربی مصلای امام خمينی‌(ره) به عرضه جديدترين آثار خود می‌پردازند. محل استقرار این ناشران  در مثلا با تابلوهای اطلاع‌رسانی سبز رنگ مشخص شده، مسير دسترسی به این ناشران از پشت شبستان است.
 
ناشران دانشگاهی، امسال علاوه بر طبقه همكف در طبقه اول رواق غربی هم حضور دارند و اين مساله چالش‌هايی را برای برخی این ناشران ايجاد كرده است. فضای كلی‌ای كه امسال در اختيار ناشران دانشگاهی قرار دارد، حدود 8 هزار مترمربع است كه حدود 4 هزار و 600 مترمربع آن فضای مفيد است.
 
ناشران امسال بر اساس حروف الفبا جانمايي شده‌اند، جمعي از ناشران از «الف» تا «ف» در طبقه همكف و تعدادي ديگر از ناشران حرف «ف» تا «ي» در طبقه اول قرار دارند، البته برخي ناشران مثل دانشگاه تهران، سمت،  جنگل، رهنما و ناشران ديگري كه تقاضای غرفه بيش از 100 متر داشتند نيز در اين طبقه قرار دارند.
 
در سالن ناشران دانشگاهی، تا چشم كار می‌كند دانشجو و استاد دانشگاه حضور دارند؛ جمع گسترده‌ای از دانشجويان طی نخستین روزهای نمايشگاه با حضور در اين سالن، علاوه بر تهيه منابع درسی و دانشگاهی، به دنبال تامين كتاب‌های منابع ارشد و دكترا هستند. برخی دانشجويان به دنبال تامين منابع درسی، از  شهرهای مختلف به نمايشگاه آمده‌‌اند و با جستجو از غرفه‌های اطلاع‌رسانی مستقر در سالن ناشران دانشگاهی، كتاب‌هاي مورد نظر خود را تهيه می‌كنند.
 
ناشران حوزه‌های مختلف تخصصی در سالن ناشران دانشگاهی جانمایی شده‌اند، ناشران حوزه پزشكی و سلامت در كنار ناشران علوم كشاورزی و دامی قرار دارند و ناشران هنر و معماری، علوم پايه، علوم فنی و مهندسی و علوم انسانی و اجتماعی در كنار هم غرفه برپا کرده‌اند؛ البته در سال‌های گذشته شرايطی پيش‌بينی شده بود، ناشران پزشكی برای دسترسی بهتر مخاطبان در فضايی مجزا حضور داشته باشند، اين موضوع البته موافقان و مخالفانی داشت، اما در نهایت مقرر شد تا ناشران دانشگاهی در یک محل حضور داشته باشند.

 
                         

افزايش فضای ناشران دانشگاهی در نمايشگاه 1402
در ميان همهمه سالن ناشران دانشگاهی كه با حجم زيادی از بازديدكننده دانشگاهی همراه است، در دفتر ستاد ناشران دانشگاهی با كاظم آرمان‌پور، مديرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی به گفت‌وگو مي‌نشينم، او با بيان اينكه 300 غرفه در اين بخش قرار دارند، گفت: حدود 320 ناشر در 194 غرفه مستقل و 100 غرفه نمايندگی به نمايشگاه امسال آمده‌اند كه جانمايی آن‌ها براساس حروف الفبا انجام شده است.
 
وي در ادامه تاكيد كرد: ناشران دانشگاهی حدود 33 هزار و 660 عنوان كتاب منتشر شده از سال 1398 به بعد در این بخش عرضه شده است.
 
آرمان‌پور با اشاره به استقرار ستاد اجرايی در محل برگزاری نمايشگاه كتاب تهران از پنجم ارديبهشت تا زمان افتتاحيه، گفت: امسال سعی كرديم با استفاده از زمانی كه در اختيار داريم، نقشه‌ جانمايی ناشران را دنبال كنيم و اين كار در شرايط مطلوبی انجام شد؛ البته آماده‌سازی طبقه اول، كامل انجام نشده بود، اما سعی كرديم با اقداماتی مثل كف‌سازی، فضا را برای حضور ناشران فراهم كنيم.
 
وی همچنين درباره افزايش فضای ناشران دانشگاهی توضيح داد: متراژ بيشتری در اختيار ناشران دانشگاهی قرار دارد و می‌توان گفت كه اين فضا از 3هزار متر سال 1401 حدود 50 درصد افزايش داشته است؛ بنابراین  برخی ناشران در طبقه اول جانمايی شدند و برخی ديگر به طبقه اول رفتند.
 
سالن ناشران دانشگاهی به دليل حضور جامعه دانشجويی، همواره يكی از بخش‌های شلوغ نمايشگاه كتاب تهران است، اميد رضايی، دانشجوی رشته پزشكی است كه امسال به روال سال‌های قبل به نمايشگاه آمده است، او با بيان اينكه بهتر است تابلوهای هدايت مردم به سمت بخش‌ها در نقاط مختلف نمايشگاه نصب شود، گفت: امسال توانستم به همراه هم‌دانشگاهی‌هايم كتاب‌های مورد نيازم را تامين كنم، كتاب‌هايی كه توانستيم با تخفيف خوبی ازسوی ناشران تهيه كنم، اغلب اين آثار قيمت زیادی دارند و ارائه تخفيف كمک خوبی برای دانشجويان است.
 
استقبال مخاطبان از بخش مجازی
به سراغ احمد خدابنده، مدير فروش آرتين طب، می‌روم، اين انتشارات با 720 عنوان كتاب پزشكی در حوزه‌های مختلف به نمايشگاه كتاب تهران آمده است. او درباره جداسازی ناشران پزشكی از ساير ناشران دانشگاهی، گفت: بنه‌ظر من جانمايی مشترک ناشران، اقدام بهتری است چون جمعيت در همه بخش‌های سالن پراكنده مي‌شوند، اگر جداسازی انجام شود، فقط قشر خاصی به سالن می‌آيند و ممكن است حجم زيادي از مخاطبان خود را از دست بدهيم؛ البته مخاطبان هم نسبت به جداسازی ناشران پزشكی از ساير بخش‌ها گلايه داشتند.
 
وی افزود: طی چند روز اول نمايشگاه، فروش در بخش مجازی بهتر از فيزيكی بود كه نشان‌ می‌دهد مردم از بخش مجازی نمایشگاه استقبال کرده‌اند که بسیار ارزشمند است.
 
خدابنده با بيان اينكه اميدوارم سال آينده جانمايی ناشران دانشگاهی بهتر شود، عنوان كرد: به دليل مناسب نبودن فضای مصلا برای برگزاری نمايشگاه كتاب، بخش زيادی از جانمايی‌ها دچار مشكل می‌شود، اميدوارم به زودی شرايطی مهيا شود كه نمايشگاه كتاب در يک مكان نمايشگاهی استاندارد برگزار شود.
 
و استقبال جوانان از كتاب‌های آموزش كره‌ای
با كمی قدم زدن در سالن ناشران دانشگاهی به غرفه انتشارات دانشيار می‌رسم، حجم زيادی از كتاب‌های آموزش زبان در كنار هم قرار داده شده است؛ آموزش زبان انگليسی، عربی، فرانسوی و روسی و زبان كره‌ای. انتشار كتاب‌‌های آموزش زبان كره‌ای با استقبال خوبی ازسوی نوجوانان و جوانان روبه‌رو شده است.
 
جعفر عرفان‌پور، مدير انتشارات دانشيار با اشاره به استقبال جمع زيادی از مخاطبان نوجوان و جوان از كتاب‌های آموزش زبان كره‌ای، گفت: طی يک‌سال اخير اقبال از اين آثار خيلی خوب بود؛ بنابراین با پنج كتاب آموزش زبان کرده‌ای از‌جمله مكالمه و گرامر زبان کره‌ای به نمايشگاه آمديم؛ استقبال از این کتاب‌ها خوب بود.
 
وی با بيان اينكه بهتر است سال آينده در جانمايی‌ها، يکجا بودن ناشران دانشگاهی مدنظر باشد، افزود: اگر ناشران هر بخش در يک سطح ـ جانمایی ـ باشند، بهتر است. امسال بخشی از ناشران دانشگاهی در طبقه همكف و بخش ديگر در طبقه اول قرار دارند و اين گسستگی در جذب مخاطب تاثير زيادی داشته است.
 
عرفان‌پور ادامه داد: نمايشگاه امسال در حوزه اختصاص فضا و كارهای مختلف اجرايی خوب بود اما انتظار داشتيم كه امكاناتی مثل دستگاه كارتخوان و برق در اين دوره از نمايشگاه بهتر باشد.
 
                      

پيشنهاد جداسازي نمايشگاه مجازی از فيزيكی
جمعی از دانشجويان دانشگاه پيام نور قزوين، گروهی به نمايشگاه آمده‌اند و در جستجوی تازه‌های نشر خود هستند، مريم حسين‌زاده، دانشجوی رشته حسابداری با اشاره به نزديكی زمان امتحان دانشگاه‌ها، گفت: امروز به نمايشگاه آمديم تا بخشی از منابع درسی خود را به روال سال‌های قبل خريداری كنيم، قيمت كتاب‌ها خيلی افزايش داشته است و اين موضوع برای من دانشجو كه قدرت خريد كمتری دارم زياد خوب نيست.
 
او معتقد است كه بهتر است دولت يارانه دانشجويان را افزايش بدهد تا دانشجويان بتوانند كتاب‌های بيشتری خريداری كنند و از مزايای نمايشگاه كتاب تهران بيشتر بهره‌مند شوند.
 
به انتشارات صفار می‌روم، ناشر تخصصی كتاب‌های مديريت، حسابداری و علوم پايه. پيمان اشراقی، مدير اين انتشارات از عرضه 69 اثر جديد انتشارات صفار در نمايشگاه كتاب تهران خبر داد و گفت: به‌نظرم بحث اطلاع‌رسانی محيطی بايد بهتر باشد، سالن ناشران دانشگاهی و تابلوهای اطلاع‌رسانی آن‌محدود است و نه‌تنها ناشران، بلكه جمع زيادی از مخاطبان هم برای پيدا كردن غرفه‌ها با مشكل مواجه هستند.
 
او همچنين به مشكل جدا بودن ناشران در دو طبقه مجزا اشاره كرد و گفت: اگر شرايطی فراهم شود كه مثل ناشران آموزشی همه در کنار هم باشيم، خيلی بهتر است، اين موضوع علاوه بر اينكه برای ناشران بهتر است، در دسترسی مردم هم بهتر است.
 
اشراقی همچنين درباره برگزاری همزمان نمايشگاه مجازي و فيزيكی، عنوان كرد: اين همزمانی فشار كاری زيادی به ناشران تحميل می‌كند، زيرا ناشران بايد بخشی از انرژی خود را در بخش فيزيكی بگذارند و بخش ديگر انرژی خود را به ثبت سفارش‌های بخش مجازی اختصاص بدهند، اگر فاصله زمانی برگزاری اين دو رويداد حداقل پنج تا6‌ماه باشد، بهتر است.
 
به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» تا ۳۰ اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) ادامه دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها