یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
شرایط راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در سمنان بررسی شد

نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با دستور کار بررسی شرایط اجرای کتابخانه‌های سیار در استان سمنان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، نخستین نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان سمنان در سال 1402 با حضور سیدمحمدرضاهاشمی، استاندار سمنان احمد ریواده، معاون سیاسی و امنیتی استانداری سمنان، حجت‌الاسلام مهدی اشرف، امام جمعه سرخه و ...  در سالن یادگار امام استانداری برگزار شد.

سید محمدرضا هاشمی در این جلسه بابیان اینکه افزایش رویکرد مردم به کتاب و کتاب‌خوانی که یک آموزه دینی است و به آن سفارش شده خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تأثیر مستقیمی برافزایش آگاهی اجتماعی و توسعه فرهنگی هر جامعه‌ای دارد؛ این امر باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح بسیار بالا می‌شود.

هاشمی ضمن بیان اینکه استانداری و فرمانداری اختیاردارند از همه فضاهای بلااستفاده در شهرستان‌ها استفاده بهینه کنند، بر ضرورت تأمین فضای مناسب و جذاب برای مراجعه‌کنندگان به کتابخانه شهرستان سرخه تأکید کرد.

وی بابیان اینکه کتابخانه قدیمی شهر سرخه به دلیل عدم استحکام بنا اکنون قابل‌استفاده نیست و به همین واسطه پروژه احداث کتابخانه سرخه در حال پیگیری است، افزود: به زودی کتابخانه سرخه در فضایی جدید ادامه فعالیت خواهد داد و امیدواریم آرزوی دیرینه اهالی فرهنگ دوست سرخه در آینده نزدیک محقق شود.

استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنانش خواستار استفاده بهینه از پتانسیل دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در خصوص راه‌اندازی کتابخانه‌های مشارکتی شد و افزود: با افزایش ارتباط بین دستگاه‌های فرهنگی استان، شاهد ایجاد حلقه مفقوده در بحث فرهنگ نخواهیم بود.

محمدرضا هاشمی راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار را راهی برای دسترسی تمامی آحاد و اقشار جامعه به خصوص روستاییان به کتاب دانست و افزود: وجود کتابخانه سیار در استان موجب افزایش سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ‌کتابخوانی خواهد شد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در بخش پایانی سخنانش ضمن ابراز خرسندی از اینکه استان سمنان در جشنواره رضوی سال گذشته جزو 3 استان برتر کشور بوده است خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال هم با تمرکز بر روی این جشنواره بتوانیم حائز رتبه برتر در کشور شویم.

در ادامه احمد ریواده، معاون سیاسی و امنیتی استاندار سمنان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تلاش برای دستیابی به جایگاه حقیقی و شایسته کتاب و کتاب‌خوانی را ضروری دانست.

وی در این نشست به دستیابی جایگاه حقیقی و شایسته کتاب و کتاب‌خوانی در فرهنگ اسلامی تأکید کرد و گفت: امیدوارم با راه‌اندازی و همیاری مجمع انجمن خیرین کتابخانه ساز در استان، حمایت‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و یاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بحث تجهیز خودرو سیار در آینده نه‌چندان دور شاهد فعالیت کتابخانه سیار در استان باشیم.

در ادامه محمد طاهریان مدیرکل کتابخانه‌های ضمن تاکید بر هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی برای برون رفت از مشکلات حوزه کتاب، استفاده از تمام ظرفیت های قانونی برای خدمت رسانی به جامعه را لازم و ضروری توصیف کرد.

وی ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های اجراشده در سال گذشته کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: بیش از 2000 فعالیت فرهنگی متنوع در سال گذشته توسط همکاران کتابخانه‌های عمومی استان به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به لزوم هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در حل بسیاری از مشکلات، بیان کرد: برای توسعه کتابخوانی باید از همه امکانات و ابزارهای موجود نهایت بهره را برده و در کنار هم از تمامی ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم و در نهایت خدمت بیشتری به جامعه هدف برسانیم.

طاهریان ضمن اشاره به این مطلب که خوشبختانه در سال گذشته مردم استان سمنان استقبال خوبی از یازدهمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی داشتند و باهمت و تلاشمان در سراسر استان توانستیم مقام سوم کشور را به لحاظ تعداد و کیفیت آثار از آن خود کنیم از مدیران حاضر در جلسه خواست تا امسال هم در بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغات و همچنین برای تأمین جوایز نقدی و غیر نقدی برگزیدگان این دوره نیز اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر هیچ کتابخانه سیاری در استان فعالیت ندارد، لزوم تهیه کتابخانه سیار برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به شهروندان استان سمنان را حائز اهمیت دانست و خواستار استفاده از همه ظرفیت های موجود در استان به خصوص دستگاه‌های اجرایی در تأمین خودرو کتابخانه سیار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها