شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
باغ موزه دفاع مقدس زنجان در آستانه افتتاح/ اعتبار ویژه از محل سفر رئیس جمهور اختصاص یافت

باغ موزه دفاع مقدس استان زنجان که در قالب یک مرکز فرهنگی فعالیت خواهد کرد، به صورت فاز به فاز ساخته شده و بنا به گفته مسئولان فاز نخست شامل بخش اداری و کتابخانه آن سوم خرداد امسال افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان زنجان از 11 سال پیش آغاز شده است. این باغ موزه قرار است یک مجموعه فرهنگی شامل هرآنچه برای رزمندگان و شهدای زنجانی رخ داده، باشد.

طبق گفته مسئولان این باغ موزه صرفا یک موزه نیست و زبان گویای آنچه که در طول سال‌های دفاع مقدس بر این ملت و این کشور رفته، خواهد بود.

در بخشی از باغ موزه دفاع مقدس آبادان ادوات نظامی و ماشین آلات جنگی شامل سلاح‌هایی که بخش از آنها توسط رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی گوناگون از دشمن بعثی به غنیمت گرفته شده به نمایش در آمده است.

این مرکز فرهنگی در منطقه «گاوازنگ» زنجان واقع شده و در مدت زمانی که از ساخت آن می‌گذرد انشعابات مربوط به برق و آب آن تامین شده ولی به لحاظ کمبود اعتبار ساخت پروژه تکمیل نشده است.

محوطه این باغ موزه در زمینی به مساحت 4 هکتار به بهره‌برداری رسیده و یکی از طبقات آن شامل نگارخانه و کتابخانه است.

با توجه به روند طولانی شدن ساخت این باغ موزه مسئولان استانی بر آن شدند که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود اقدامات ویژه در تکمیل آن انجام دهند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه باغ موزه فقط موزه نیست بلکه یک مجموعه فرهنگی و مطالعاتی با ابعاد ملی و بین المللی است، اضافه کرد: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس برای زنجان از ۳ خرداد ۱۳۸۹ کلنگ‌زنی شده و حدود ۱۱ سال است که پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان 3535 شهید و 100 هزار رزمنده در دفاع مقدس داشته است، افزود: به علت نقش خاص رزمندگان زنجانی در دفاع مقدس ساخت این باغ موزه ضرورت داشت.

سید شمس‌الدین موسوی با بیان اینکه باغ موزه یک پروژه ملی – استانی است و به همین دلیل هم قسمت عمده هزینه آن باید از طریق اعتبارات استانی تامین شود، اضافه کرد: در سنوات گذشته در تامین بودجه استانی این باغ موزه کوتاهی شده اما با قول مساعدی که مسئولان وقت داده‌اند که امیدواریم با تحقق آن هرچه سریعتر شاهد افتتاح این مرکز فرهنگی باشیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به بخش‌های مختلف بازه موزه دفاع مقدس زنجان گفت: با توجه به اینکه پس از جنگ تحمیلی آثار بسیاری درباره دفاع مقدس مستند شده است، از همین رو باغ موزه دفاع مقدس به دنبال ثبت و نگهداری از این آثار است.

وی افزود: با هماهنگی صورت گرفته بخشی از این باغ موزه کتابخانه جامعی از آثار تالیف شده در رابطه با جنگ خواهد بود که شامل فیلم، کتاب، دفترچه خاطرات شهدا، آثار مکتوب شده تاریخ شفاهی و ... خواهد بود.

موسوی ادامه داد: ایجاد باغ موزه دفاع مقدس یکی از راهکارهای مهم در زنده نگه‌داشتن یاد شهدا و خاطرات دوران جنگ است  و اگر یادگارهای دفاع مقدس که اثرگذار، فرهنگ ساز و تحول آفرین هستند جمع‌آوری و به شکل صحیح نگهداری نشوند، به فراموشی سپرده خواهند شد، از همین رو  در هر استان به تناسب آثار به جای مانده از دفاع مقدس، شهدا و رزمندگان آن منطقه، بنایی برای احداث این موزه در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان در ارتباط با تخصیص اعتبار ویژه برای تکمیل این باغ موزه از محل سفر ریاست جمهوری بیان کرد: در فاز نخست قسمت اداری، بخش اسناد دفاع مقدس و کتابخانه باغ موزه افتتاح خواهد شد که امیدواریم تا سوم خرداد این اتفاق رخ دهد.

وی با اشاره به همکاری برخی از ارگان‌ها در پیشرفت پروژه گفت: شهرداری و شورای شهر تاکنون در تامین مصالح و همچنین راه و ترابری و سپاه استان در تامین تجهیزات کمک کردند، اما تکمیل این پروژه همت استانی می خواهد و مسئولین استان در دستگاه‌های مختلف باید همکاری کنند تا این پروژه به سرانجام برسد.

وی افزود: اتمام ساخت این موزه دفاع مقدس می‌تواند مرکزی تفریحی برای همشهریان به ویژه کودکان همچنین مکان مناسبی برای برگزاری اردوهای تابستانی باشد، از این رو ساخت این موزه و مرکز فرهنگی نیاز استان محسوب می‌شود.

استاندار زنجان نیز با تأکید بر تکمیل باغ موزه دفاع مقدس با استفاده از ظرفیت‌های استانی بیان کرد: احداث باغ موزه دفاع مقدس استان باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف و تکمیل شود.

محسن افشارچی گفت: در ارتباط با مولدسازی‌ها باید تصمیماتی گرفته شود تا یک سال آینده، پیشرفت‌های محسوسی در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و نیز پروژه‌های بر زمین مانده داشته باشیم.

وی افزود: در خصوص مولدسازی‌ها اختیارات بیشتری به استان داده شود و تکلیف استان در این خصوص روشن‌تر باشد به طور قطع می‌توانیم اقدامات بسیار خوبی در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و اجرا نشده داشته باشیم.

استاندار زنجان گفت: موزه فرهنگی دفاع مقدس زنجان سال ۸۹ در منطقه گردشگری گاوازنگ در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار کلنگ زنی شد و از آن زمان تاکنون این مجموعه با ارزش فرهنگی آنطور که باید و شاید مورد توجه مسئولان استان زنجان قرار نگرفته است.

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان نیز با تاکید بر تکمیل باغ موزه دفاع مقدس گفت: با گذشت بیش از 30 سال از پایان جنگ تحمیلی به دلیل فوت پدر و مادران شهدا از این نعمت‌ها بی‌بهره شده و خاطرات رزمندگان جایی ثبت و ضبط نمی‌شود، در حالی که از خاطرات هریک از پدران و مادران شهدا یک کتاب می‌توان نوشت.

جمع‌آوری بیش از 181 هزار برگ سند، خاطرات و وصیت نامه از شهدا و رزمندگان زنجانی

سردار کرمی  از جمع‌آوری بیش از 181 هزار برگ سند، مدارک، خاطرات، وصیت نامه و … از شهدا و رزمندگان زنجانی توسط حفظ آثار سپاه استان خبر داد و بیان کرد: همچنین آثار و مدارک دقیق و قابل قبولی توسط سازمان و دستگاه‌های اجرایی نظیر بنیاد شهید، جهادکشاورزی و ... جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با فرماندهی تیپ 216 ارتش، تیپ 36 انصارالمهدی (عج) و فرماندهی نیروی انتظامی در راستای جمع‌آوری اطلس نبرد رزمندگان استان زنجان یادآور شد: همچنین باغ موزه دفاع مقدس در صورت همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید که در این مرکز فرهنگی همه آثار مربوط به شهدا در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

همچنین نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه اهمیت ساخت موزه دفاع مقدس انکارناپذیر است، گفت: باید همه دستگاه‌ها برای ساخت این موزه پای کار باشند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه مرکز فرهنگی دفاع مقدس با تلاش مسؤولان کرمان و همچنین یاد شهید سردار سلیمانی و به برکت وجود ایشان ساخته شده است، افزود: این کار در استان زنجان نیز عملی است و باید همه در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها