چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
«نجات ماهی» کودکان را به دوستی با حیوانات تشویق می‌کند

گلبرگ باشی، ایران‌شناس، در نشست «تفکر زیست محیطی» در اهواز درباره کتاب «نجات ماهی» گفت: موضوع کتاب محیط زیستی است که کودکان را به دوستی با حیوانات تشویق می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌‌(ایبنا) در خوزستان، «گلبرگ‌باشی» در اهواز متولد شد و از کودکی از ادبیات کودک و داستان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاثیر‌ گرفت. زندگی کودکی او در خوزستان و سپس در شیراز همزمان با جنگ‌ تحمیلی و حمله عراق به ایران بود. تجربیات وی طی این دوران در نوع دیدگاه و تلقی او  از ادبیات کودکان تاثیر گذاشت. در کودکی به سوئد و سپس به آمریکا مهاجرت و در رشته‌های ادبیات فارسی، مطالعات زنان و تاریخ معاصر ایران تحصیل کرد. سال ٢٠١٦ «گلبرگ‌باشی» نامزد جایزه «زنان اعجوبه» در بخش طراح و مخترع صنعت اسباب‌بازی شد؛ این نامزدی برای پیشبرد تربیت، تعلیم و توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های کودکان فارسی و عرب‌زبان از طریق بازی زمینه نامزدی وی شد. 

نخستین کتاب کودکان او «ف مثل فلسطین: کتاب الفبای فلسطین» سال ٢٠١٧ به زبان انگلیسی چاپ شد و با استقبال چشمگیری مواجه شد. علاوه بر کتاب «نجات ماهی: یک قصه نوروزی» کتاب «با اعداد از درخت زیتون بالا برویم: یک قصه درباره فلسطین برای آموزش شمارش اعداد به کودکان» منتشر شده است. او مدرک دکترای خود را در رشته مطالعات زنان و تاریخ ایران از دانشگاه کلمبیا در نیویورک سال ۲۰۱۰ دریافت کرد.
 
 هشتم اسفند‌ماه بود که مرجان ظریفی از نویسندگان کودک و نوجوان اهوازی با من تماس گرفت و گفت: «شهرام اقبال‌زاده از نویسندگان برجسته کشوری با او تماس گرفته و از آمدن سفر یک‌روزه نویسنده ایران‌شناس در آمریکا به اهواز خبر داد و درخواست کرد تا نشست کتابخوانی برای کودکان با حضور این نویسنده در اهواز ترتیب دهد».
 
ظریفی ادامه داد: دکتر گلبرگ‌باشی اصالتا اهوازی است و قرار است برنامه در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز برگزار شود. از شنیدن خبر خوشحال شدم و قول دادم که در این نشست شرکت کنم. ساعت 9 صبح، گلبرگ باشی به اهواز آمد و ساعت 10 نشست آغاز شد. به همراه معصومه عامری از مروجان و تسهیل‌گران کتابخوانی به محل برگزاری نشست رفتیم. دانش‌آموزان پایه دوم از مدرسه بهبهانی اهواز برای شنیدن سخنان این نویسنده اهوازی به مرکز کانون آمدند.

دکتر باشی، پس از معرفی خود با علاقه شروع به خوانش کتاب «نجات ماهی»، یک قصه نوروزی کرد. بچه‌ها گوش فرا داده بودند. در بین خوانش خانم باشی از بچه‌ها سوال ‌کرد و درخصوص بخشی از کتاب توضیحاتی ارائه داد. موضوع کتاب محیط زیستی است که کودکان را به دوستی با حیوانات تشویق می‌کند. و به آیین باستانی نوروز و گذاشتن ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین می‌پردازد.
 
این نویسنده اهوازی برای کودکان درباره کتابش اینگونه توضیح داد‌: «وقتی مشغول نوشتن این کتاب شدم برای جمع‌آوری اطلاعات صحیح،  نزد استاد دانشگاه دریا‌شناسی رفتم و با گرفتن اطلاعات تلاش کردم قصه تخیلی علمی بنویسم. این کتاب داستان واقعی زندگی کودکانه‌ی خودم و مواجه شدن با ماهی قرمز بود که آن زمان پس از پایان ایام نوروز در دستشویی می‌ریختیم.
 
استاد ایران‌شناس عنوان کرد: در این داستان علم به کمک داستان می‌آید و کوشیدم تجربه خود را در قصه بنویسم و به بچه‌های کشورم کمک کنم.
 
وی در توضیح آسیب‌های ماهی قرمز به محیط زیست بیان کرد: ماهی قرمز در محیطی ناسالم و شلوغ پرورش می‌یابد. با توجه به آمار 88 میلیون جمعیت ایران، 40میلیون خانواده سفره نوروز پهن می‌کنند. آماده‌سازی  میلیون‌ها ماهی قرمز به منبع آب زیادی نیاز دارد و علاوه بر آن فضولات ماهی قرمز به اکوسیستم آسیب جدی وارد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها