سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
از ظرفیت بازی برای ترویج موضوع کتاب و کتابخوانی استفاده شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اختتامیه لیگ «کتاب‌بازی» گفت: موضوع بازی در ساختار فرهنگی کشور به شدت مغفول مانده درحالی‌ که ظرفیت بازی برای ترویج موضوع کتاب و کتابخوانی مساله بسیار مهمی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان لیگ‌های «کتاب‌بازی» روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل؛ محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و جمعی از مدیران دو محموعه در دومین روز از نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
 
مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن گرامیداشت ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت وفات حضرت زینب کبری(س)، اظهار کرد: رویداد کتاب‌بازی از عقبه فکری و برنامه‌ریزی برخوردار بوده و امروز شاهد برگزاری اختتامیه این رویداد هستیم.
 
وی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با داشتن بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور، وسیع‌ترین شبکه فرهنگی کشور پس از مدارس محسوب می‌شود. هویت این شبکه ارتباط با بدنه مردم است. در حال حاضر 2 میلیون و دویست هزار نفر عضو فعال کتابخانه‌های عمومی هستند. در جشنواره‌های مکتوب ما، که مهم‌ترین آن جشنواره کتابخوانی رضوی است، در هر یکی از ادوار اخیر بیش از یک میلیون نفر شرکت کرده‌اند.
 
لزوم استفاده از ظرفیت بازی برای ترویج موضوع کتاب و کتابخوانی
 عضو شورای فرهنگ عمومی گفت: ما معتقدیم مسئله کتاب و کتابخوانی و مسئله کتابخانه‌های عمومی بدون توجه به تحولات روز و ظرفیت‌های نوین غیرقابل‌پیش‌برد است. به نظر ما استفاده از کتاب مکتوب همچنان برقرار خواهد ماند. با این حال برای افزایش جامعه مخاطب و استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در پیشبرد سایر صنوف فرهنگ و هنر باید نگاهی فراگیر داشته باشیم که به حمدالله چنین نگاهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حاکم است.
 
رمضانی عنوان کرد: مراودات ما با بنیاد بازی‌های رایانه‌ای بیش از ۳ سال سابقه دارد و در جلسه‌ای با مدیرعامل پیشین بنیاد، سیدصادق پژمان، پایه‌های شکل‌گیری این همکاری بنا نهاده شد. اساساً بنیاد راهبرد موضوع لیگ کتاب‌بازی را بر عهده داشت و نهاد به لحاظ استفاده از ظرفیت فیزیکی کتابخانه‌های عمومی، اعضا، تبلیغ و ترویج در حوزه کتابخانه‌های عمومی ،تقویت فضای تسهیل‌گری و ترویج رویداد اثرگذار بوده است.
 
رمضانی گفت: امیدواریم اختتامیه این رویداد مبدایی برای شروع بهتر باشد؛ چراکه ظرفیت بسیار است و به اعتقاد من برای ترویج این رویداد هنوز جای کار وجود دارد. همکاری دو دستگاه فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری یک رویداد، اتفاقی مبارک و تجربه‌ای موفق بود که ان‌شاءالله استمرار خواهد داشت.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن تقدیر از محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و همکاران او و همراهی نهاد کتابخانه‌ها در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی که موضوع لیگ کتاب‌بازی را راهبری کردند، عنوان کرد: موضوع بازی در ساختار فرهنگی کشور به شدت مغفول  است و نتایج آن در حوادث اخیر جامعه قابل مشاهده است.

دبیر کل نهاد افزود:ظرفیت بازی برای ترویج موضوع کتاب و کتابخوانی، بسیار قابل توجه است. در حال حاضر مسئله مطالعه در کشور مطرح است و ما قائل به این هستیم که مسئله «خواندن» در کشور پررنگ شود و در مسئله خواندن، بازی بسیار اثرگذار خواهد بود.
 
در ادامه حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ضمن تسلیت وفات حضرت زینب(س)، اظهار داشت: رویداد کتاب‌بازی به همت همکاران در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و زحمات همکاران در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزار شد. بر خود لازم می‌دانم از دبیرکل نهاد به خاطر استقبال از این ایده، قدردانی کنم.
 
وی با اشاره به ارتباط موضوع بازی و کتابخوانی، گفت: واقعیت این است که امروز بحث بازی و سرگرمی در حال ترکیب شدن با ابعاد مختلف زندگی است. گیمیفیکیشن و بازی‌کاری، به معنای استفاده از المان‌های جذاب  در موضوعات مختلف است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزودذ: مباحثی مانند کالکشن یا جمع آوری؛ لیدربورد یا رقابت؛ ارتباطات اجتماعی ایجاد شده در حین بازی؛ امتیاز و... مفهوم بازی را شکل می‌دهد. مجموع این موارد در کنار یکدیگر، رسانه‌های تعاملی و بازی‌های ویدئویی را شکل می‌دهد؛ با این حال هر یک از این عوامل در بافت دیگری مثلاً فروش محصول و... قابل استفاده است و امروز شرکت‌های بزرگ از مزایای موضوع بازی‌کاری بهره‌مند می‌شوند.
 
حاجی هاشمی گفت: ابزار بازی برای تحقق اهداف علمی و آموزشی نیز قابل استفاده است. در حال حاضر بازی‌هایی با هدف آموزش مهارت‌های صنعتی، توانبخشی و کاردرمانی و... طراحی شده و استفاده می‌شود.

وی افزود:در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز بازی‌ها قابلیت طراحی و توسعه دارند. مسابقات کتابخوانی می‌تواند در قالب یک اپلیکیشن و یک بازی پرسش و پاسخ، انجام شود. در چنین بستری شخص لحظه به لحظه امتیازات خود و وضعیت رقیب را رصد می‌کند و این رقابت همزمان جذاب است.
 
حاجی هاشمی اظهار کرد: مشارکت حدود ۱۰ هزار نفر در لیگ اول و دوم کتاب‌بازی و به آزمون گذاشته شدن ۱۸۰۰ سؤال، نشان‌دهنده ظرفیت استفاده از فضای بازی‌گونه با اهداف علمی، فرهنگی و ترویجی است. امید است دوره‌های بعدی لیگ کتاب‌بازی در موضوعات مختلف و با محوریت کتاب‌های مختلف برگزار شود، این موضوع قابلیت اجرا به صورت ثابت را دارد و می‌تواند کمک کار حوزه کتابخوانی کشور باشد.
 
سیدحسینی، مدیر اجرایی لیگ‌های کتاب‌بازی با اشاره به فرایند اجرای این مسابقه اظهار داشت: سری اول لیگ کتاب‌بازی از روز ۱۲ اردیبهشت و همزمان با عید فطر به مدت هشت روز برگزار شد.  تبلیغات و اطلاع‌رسانی این لیگ با همکاری نهاد و بنیاد انجام شد. این لیگ با رعایت قوانینی برگزار شد تا مسابقات به نحو احسن اجرا شود، از جمله اینکه، کاربران در لیگ‌های ۵ نفره رقابت می‌کردند و هر کاربر در هر روز می‌توانست با چهار نفر بازی کند و در هر بازی به ۶ سؤال جواب دهد.
 
حاجی هاشمی گفت: بیش از شش هزار نفر برای شرکت در دور اول لیگ کتاب‌بازی ثبت نام کردند که ۴۲۱۶ نفر حائز شرایط شرکت در لیگ بودند. همچنین در لیگ دوم (از عید قربان تا عید غدیر) حدود ۷۵۰۰ نفر ثبت‌نام کردند و از این تعداد ۵۲۰۰ نفر حائز شرایط شرکت در لیگ شدند.

وی افزود: دربازه زمانی برگزاری دو لیگ مجموعاً ۵۱۳۸۰ بازی توسط شرکت‌کنندگان انجام شد و در مجموع دو لیگ ۱۸۰۰ سؤال از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طراحی شد. سؤالات لیگ اول ۶۱۰ هزار بار و لیگ دوم ۷۶۰ هزار بار پرسیده شد. همچنین بر اساس توافق انجام شده، هر یک از لیگ‌های کتاب‌بازی پنج برگزیده خواهد داشت.
 
در پایان این مراسم برگزیدگان لیگ اول و دوم کتاب‌بازی معرفی و تقدیر شدند. آزاده مبارکی املشی از استان البرز (مشکین‌دشت)، مجتبی دهقان‌فر از استان قزوین (محمدیه)، فاطمه خالدی‌زاده از استان خوزستان (آبادان)، سهیلا مرادنیا از استان همدان (همدان) و غلامحسین مافی از استان قزوین (محمدیه) به عنوان برگزیدگان دوره نخست لیگ کتاب‌بازی معرفی شدند. همچنین فرهاد رستمی جمیل از استان همدان (همدان)، امیرحسین جعفری از استان خوزستان (آبادان)، صدیقه دراهکی از استان بوشهر (دَیر)، فرزاد جعفری از استان خوزستان (آبادان) و سیدوهاب تقوی‌پور از استان کهگیلویه و بویراحمد (دهدشت) به عنوان برگزیدگان دومین لیگ کتاب‌بازی شناخته شدند. نفرات اول برنده ۱۱۰ میلیون ریال، نفرات دوم برنده ۹۰ میلیون ریال، نفرات سوم برنده ۷۰ میلیون ریال، نفرات چهارم برنده ۵ میلیون ریال و نفرات پنجم برنده جایزه ۳۰ میلیون ریالی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها