دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
لزوم تقویت اشتراکات میان پیروان ادیان با محوریت کتاب و کتابخانه

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌مناسبت سال نو میلادی در کلیسای حضرت مریم آشوری و کلدانی با نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی و کشیشان و سرپرستان کلیسا دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد با همراهی جمعی از مدیران نهاد، دوشنبه ۱۹ دی‌ماه همزمان با ایام سال نو میلادی با حضور در کلیسای حضرت مریم با شارلی انویه تکیه، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، وانیا سرگیز، سرپرست کلیسای کاتولیک آشوری و کلدانی تهران، یوبالیت آلدو، کشیش کلیسای شرق آشوری تهران، نینوس مقدس نیا، سرپرست کلیسای انجیلی آشوری دیدار و گفتگو کرد.
 
در این دیدار شارلی انویه تکیه، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس با اشاره به پراکندگی جمعیت مسیحیان آشوری و کلدانی در کشور گفت: ما دارای یک جامعه حدود ۲۵ هزار نفره در کشور هستیم که از این تعداد حدود ۸ هزار نفر در ارومیه و حدود ۸ هزار در استان‌های تهران و البرز ساکن هستند. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما بحث اشتغال در جامعه مسیحیان آشوری و کلدانی به‌خصوص برای جوانان تحصیل‌کرده و متخصص است که این موضوع نیازمند نگاه و توجه مسئولان است.
 
وی افزود: ما در جامعه مسیحیان آشوری و کلدانی ۲۸۹ شهید، بیش از ۳۰۰ جانباز و حدود ۴۰ آزاده داریم. اولین شهید سنگرهای خیابان انقلاب یک فرد آشوری بوده است. آشوریان از زمان انقلاب پابه‌پای جمهوری اسلامی ایستاده‌اند. در سال‌های اخیر نیز آشوریان سوریه و عراق با ۲۵۰۰ نیروی مسلح برای جنگ با داعش در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی بودند.
 
رمضانی نیز در این دیدار به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت و گفت: در کشور بیش از ۲۷۰۰ کتابخانه عمومی داریم که به صورت مستقیم زیرنظر نهاد اداره می‌شود؛ همچنین ۱۰۰۰ کتابخانه عمومی داریم که به صورت مشارکتی، مستقل و خصوصی اداره می‌شود که مجموعاً یک شبکه ۳۷۰۰ کتابخانه‌ای را تشکیل می‌دهند که مشغول ارائه خدمات فرهنگی به هم‌وطنان عزیزمان در سراسر کشور هستند. همکاران ما در کتابخانه‌های عمومی نیز ۷۵۰۰ نفر هستند.
 
وی افزود: امروز در دنیا کتابخانه عمومی محل ارائه خدمات فرهنگی است؛ آن چیزی که شاید در کشور به‌عنوان فرهنگسرا شناخته می‌شود؛ جایی که فعالیت‌های آموزشی، هنری، اجتماعی و فرهنگی در آن ارائه می‌شود. بر این اساس امروز در کتابخانه‌های عمومی نسل جدیدمان حدود ۶۰ خدمت به هم‌وطنان ارائه می‌کنیم. همچنین تنها دستگاه فرهنگی هستیم که به گروه‌های خاص مانند نابینایان، ناشنوایان و سالمندان، که در آینده جمعیت عظیمی خواهند بود، ارائه خدمت فرهنگی می‌کنیم.
 
کتابخانه‌های عمومی بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی پس از مدارس
 دبیرکل نهاد با اشاره به برخی خدمات ارائه شده در کتابخانه‌های عمومی گفت: در فضای علمی، بحث فکربازی، کاربازی و همچنین در فضای محافل، بحث محافل ادبی را پیگیری کرده‌ایم که شبکه‌ای گسترده با بیش از ۳۰۰ محفل در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی را شامل می‌شود. در حوزه کودک و نوجوان به صورت مفصل کار کرده‌ایم. امروز همه کتابخانه‌های عمومی ما دارای بخش کودک و نوجوان هستند و ۱۳ کتابخانه تخصصی کودک داریم که افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین دارای ۴۰ کتابخانه سیار هستیم و ۸۰۰ کتابخانه روستایی داریم که همه به لحاظ خدمات و هم به لحاظ گستردگی بعد از مدارس بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی در کشور هستیم.
 
وی با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه‌های نسل جدید نهاد در قالب کتابخانه‌های مرکزی گفت: ما در ارومیه کتابخانه مرکزی داریم که البته امروز در مرحله بازطراحی است؛ اما کتابخانه‌های نسل جدید ما از مشهد راه‌اندازی شد و سپس در یزد، سنندج، قم و رشت ادامه یافته و در سایر شهرها نیز ادامه خواهد داشت.
 
تقویت اشتراکات میان پیروان ادیان با محوریت کتاب و کتابخانه
 
رمضانی در ادامه به لزوم تقویت وحدت و همبستگی ملی در کشور اشاره کرد و گفت: به نظر ما رسید که یکی از اتفاقات و اقداماتی که باید در این فضا صورت بگیرد،گسترش ارتباطات فرهنگی در داخل کشور است؛ چراکه ما در داخل یک ظرفیت فرهنگی داریم و بهترین بخش آن مربوط به «کتاب» است، که بر سر آن هیچ اختلافی نداریم و همه ادیان هم صاحب کتاب هستند و هم مبلغ و مروج کتاب.
 
وی افزود: پس از اتفاقات اخیری که در کشور رخ داد، ضرورت این انسجام بیش از پیش احساس می‌شود. نمی‌دانم که آیا از مسئولان دیگر نیز تاکنون برای انجام چنین ملاقات یا مذاکراتی اقدام کرده‌اند یا خیر؟ آیا این فضا وجود داشته یا خیر؟ اگر این فضا وجود دارد، باید تقویت شود و اگر بدانیم مسئولان دیگر چه موضوعاتی را پیگیری می‌کنند، با آن‌ها هم‌افزایی می‌کنیم. اگر هم تاکنون چنین فضایی نبوده، باید به این سمت حرکت کنیم. ما جلسات دیگری را هم با نمایندگان سایر اقلیت‌های دینی و مذهبی داشته‌ایم. این موضوع با مأموریت‌های ما منافاتی ندارد و معتقدیم که باید جدی گرفته شود.
 
اعلام آمادگی نهاد برای کمک به کتابخانه‌های جامعه مسیحیان
 دبیرکل نهاد با اشاره به برگزاری برخی برنامه‌های ویژه ادیان و مذاهب مختلف در کشور، گفت: ما ظرفیتی داریم که می‌توانیم به تقویت کتابخانه‌های شما کمک کند. این کمک هم می‌تواند کمک فنی و تخصصی باشد و هم می‌تواند کمک در تقویت منابع کتابخانه‌ای باشد. اما مبنای ما دسترسی عمومی است، یعنی بر اساس تعاریف ما باید امکان دسترسی عموم به کتابخانه فراهم باشد که اگر آن نیز فراهم شود، به مطلوب نزدیک‌تر است. همچنین این تعاملات می‌تواند به‌منظور همبستگی بیشتر در برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها با حضور شاعران و نویسندگان مسیحی در شهرهایی مانند ارومیه و تهران که جمعیت جامعه شما بیشتر است بروز و ظهور داشته باشد.
 
رمضانی عنوان کرد: ما اشتراکات بسیاری داریم که باید بر روی آن‌ها کار کنیم. هم نگاه مقام معظم رهبری بر این نکته بسیار جدی و اساسی است و هم کلیات ارکان کشور، البته ممکن است برخی بی‌مهری‌ها نیز در این میان رخ داده باشد، اما ما در حد توان به میدان می‌آییم و معتقدیم که می‌توان با پل زدن میان یکدیگر، فضاهایمان را بیش از پیش به هم نزدیک کنیم.
 
وی گفت: امروز کشور در شرایطی قرار گرفته که دشمنان برای ما چنگ و دندان تیز کرده‌اند، به همین دلیل نیاز به وحدت، همدلی و انسجام بیشتری داریم. همان‌طور که اشاره کردید زمانی که دشمن به کشور ما حمله کرد همه مردم از اقشار، ادیان و مذاهب مختلف بپاخاستند و از میهن دفاع کردند و حتی جان خودشان را فدا کردند و شهید دادند. این بسیار ارزشمند است. بر این اساس باید بیشتر بر روی اشتراکاتمان کار کنیم و ما نیز با ظرفیت‌هایی که داریم برای همکاری‌های مشترک در حوزه فرهنگی و کتاب و کتاب‌خوانی اعلام آمادگی می‌کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها