یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
با مسئله نابلدی در مواجهه با قهرمانان روبه‌رو هستیم

محمدعلی صمدی گفت: سردار حاج قاسم سلیمانی تصویر بزرگی است که اگر آن را پازل فرض کنیم، هنوز هم چیدن این پازل به یک حد قابل قبول نرسیده است. شاید هنوز هم همان محدودیت‌های ساختار حاج قاسم حاکم است. محدودیت‌هایی که سبب شده تا این خلا تا امروز وجود داشته باشد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زهرا عواطفی نژاد: نشست معرفی کتاب‌های نشر «یا زهرا» درباره سردار حاج قاسم سلیمانی در هفته مقاومت و پایداری و در آستانه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، شنبه (۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۱)  با حضور علی اکبری مزدآبادی و محمدعلی صمدی در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست کتاب‌های حاج قاسم، حاج قاسم 2، متولد مارس، ذوالفقار، هجوم به تهاجم و نبرد سیدجابر معرفی شدند.
 
با توجه به اینکه نشر یا زهرا از اولین نشرهایی بود که مجموعه خاطراتی از سردار حاج قاسم سلیمانی منتشر کرد و بعدها ناشران دیگر کتاب‌های دیگری منتشر کردند، علی اکبری مزدآبادی، نویسنده و مدیر مسوول نشر یا زهرا گفت: اولین کتاب در سال 94 در مورد سردار منتشر شد و مصور بود، با توجه به علاقه‌ای که به ایشان داشتیم و با توجه به اینکه آرشیو خوبی درباره حاج قاسم گردآوری کرده بودیم و از سوی دیگر اطلاع داشتیم که حاج قاسم تمایل ندارد که در مورد خودش صحبت کند، پس مصاحبه‌هایی را که از دوران جنگ بود، تدوین کردیم و به همراه عکس‌هایی در قالب کتاب «حاج قاسم یک» به چاپ رساندیم.
 
وی افزود: دومین کتاب «ذوالفقار» بود که در فروردین سالی که سردار حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید، به چاپ رسید. «هجوم به تهاجم» و «نبرد سیدجابر» کارنامه عملیاتی لشکر ثارالله به فرماندهی حاج قاسم بود و همچنین کارنامه عملیاتی لشکر ثارالله در عملیات بیت‌المقدس. یعنی در واقع نشر یازهرا 4 عنوان کتاب قبل از شهادت سردار از وی به چاپ رسانده بود و 85 هزار نسخه از این کتاب‌ها قبل از شهادت سردار قاسم سلیمانی به فروش رسیده بود.
 
اکبری مزدآبادی در ادامه بیان کرد: بعد از شهادت کار نگارش و چاپ کتاب‌ها ادامه پیدا کرد. بر طبق آرشیو خوبی که داشتیم. بعد از شهادت کتاب «حاج قاسم 2» را به چاپ رساندیم که از خاطرات دیگران در این کتاب گنجانده شده است. «متولد مارس» نیز در سالگرد شهادت سردار منتشر شد.
 
در ادامه این نشست محمدعلی صمدی، نویسنده درباره عنوان کتاب «ماه مارس» گفت: نظر به اینکه خاطرات حاج قاسم و چیزی که از ایشان باقی مانده بود، مربوط به سال‌های بعد از جنگ بود. تولد حاج قاسم ماه مارس است و تقارنی نیز بین شخصیت جمادی ایشان و نماد ماه مارس که منشا جنگ است، وجود دارد که به حالت صلح انجام می‌شود، در واقع مارس به نوعی آمادگی برای جنگ با هدف رسیدن به صلح است. برای چاپ این عنوان به این نتیجه رسیدیم که جذابیت ژورنالیستی پیدا می‌کند و کنجکاوی به وجود می‌آورد و سبب می‌شود مخاطب بیشتر رجوع کند. این کتاب آماده‌سازی، تنظیم، گردآوری و مهندسی خوبی دارد که زحمت آن را اکبری مزدآبادی کشیده است.
 
وی افزود: تعداد کتاب‌هایی که یک گام به جلو باشند، دو یا سه عنوان بیشتر نیست. ماه‌های اول شهادت حاج قاسم که این کتاب‌ها را تورق می‌کردیم، یکی از منابع اصلی نشر یا زهرا بود. البته مانع در خلق آثار بیشتر در مورد سردار حاج قاسم سلیمانی خودش بود، چون هیچ‌گونه همکاری برای تولید اثر نمی‌کرد. شرط کرده بود که عکس را از روی جلد برداریم.
 
صمدی بیان کرد: بازار درخواست مردم به طور سیری‌ناپذیری دنبال مطلب بود. به ناچار رجوع می‌کردند به این کتاب که 4 سال قبل از شهادت منتشر شده بود. با احتیاط باید بگویم که  کتاب «نوروز شاد» که در مورد سردار نوشته شده است، یک گام رو به جلو است. البته کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم» نیز خاطرات خوبی را دربردارد. حاج قاسم تصویر بزرگی است که اگر آن را پازل فرض کنیم، هنوز هم چیدن این پازل به یک حد قابل قبول نرسیده است. شاید هنوز هم همان محدودیت‌های ساختار حاج قاسم حاکم است. محدودیت‌هایی که سبب شده تا این خلا تا امروز وجود داشته باشد.
 
در ادامه صمدی با اشاره به آرشیو کاملی که نشر یا زهرا از آن برخوردار است، گفت: عمده کامل بودن این آرشیو برمی‌گردد به علاقه شخصی علی اکبری مزدآبادی و به شخصیت‌هایی که وی به آنها علاقه‌مند است. وی از دفاع مقدس و شخصیت‌های بزرگ هر چه که دیده را جمع‌آوری کرده است، با سماجتی که گاهی آزاردهنده می‌شود. با  علاقه اینها را جمع‌آوری می‌کرد. این نوعی عشق است. در مورد حاج قاسم هم همین‌گونه بود، در واقع علاقه ما به سردار سلیمانی به سال‌ها قبل برمی‌گردد. از سال 96 یا 97 که به روزنامه‌ها آمد. درگیر شخصیت حاج قاسم بودیم. کسی که در حوزه جهان اسلام با اقتدار کار می‌کرد. تا 94 این جمع‌آوری اطلاعات به خروجی رسید. در واقع علی اکبری مزدآبادی منابع را می‌شناسد و این بسیار متفاوت است با حجم عظیمی از کسانی که می‌خواهند کاری را به انجام برسانند اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند.
 
وی افزود: به عنوان نمونه کتاب «حاج قاسم یک» مجموعه مصاحبه‌های منتشر شده از سردار در مطبوعات و مابقی کتاب‌ها همه از آرشیو نشر یا زهرا است.
 


در ادامه علی اکبری مزدآبادی گفت: غیر از تهران که شهدای آن به خوبی معرفی شده‌اند، معرفی شهدا در بقیه شهرها تقریبا صفر است. تا دو سال قبل که از جهان‌آرا یک کتاب خوب درآوردیم، چیزی از او نبود. در تمام شهرها آرشیوهای بسیار زیادی وجود دارد. کسی به فکر پردازش نیست. در واقع ما آرشیو تمام سرداران را جمع‌آوری می‌کنیم و سردار سلیمانی هم یکی از علاقه‌مندی‌های ما بود. در واقع هر چیزی که به مقاومت ضد صهیونیستی و ضد اشغالگری مربوط می‌شود، از علاقه‌مندی‌های ما به شمار می‌آید.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کتاب دیگری در این زمینه در دست انتشار دارد یا خیر، بیان کرد: از سال 99 که کتاب‌ها را منتشر کردیم، تصمیم گرفتیم که دیگر آرشیو نکنیم و شروع به تالیف کردیم. متاسفانه بعد از گذشت سه سال از شهادت سردار سلیمانی هنوز کتاب‌هایی در راستای جمع‌آوری مطالب منتشر می‌شود، در حالی که جای کار دارد که به مصاحبه با کسانی پرداخته شود که وی را از نزدیک می‌شناسند و بهتر است کار میدانی انجام بگیرد.  ما اکنون این کار را آغاز کردیم و کتاب بعدی حاوی مصاحبه‌هایی با همرزمان این شهید خواهد بود که بی تردید کتاب درخوری خواهد شد.
 
وی افزود: متاسفانه با مساله‌ای رودررو هستیم و آن هم نابلدی در مواجهه با قهرمانان است. در عرصه نیازهای فرهنگی امروز مواجهه با موضوع قهرمانان و چگونگی بروز دادن این قهرمانان است تا وارد لایه‌های اصلی ذهن مردم شود و به قوام اجتماع کمک کند. برخی قهرمانان زمان نمی‌شناسند. در نشر یازهرا سعی کردیم از ارتباط روحی و شخصی با این قهرمانان فاصله بگیریم و این‌گونه آثاری مانند پروژه شهید کاوه، شهید بابایی و شهید اسکندرلو به سرانجام رسید. در واقع اینها قهرمانانی هستند که برای به بلوغ رسیدن اینها تمام مردم هزینه کرده‌اند. پس همه ملت حق دارند که از این هزینه برداشت داشته باشند. به نظرم فضای فرهنگی کشور در مواجهه با قهرمانان سرگردان است.
 
مدیر مسوول نشر یازهرا در ادامه گفت: شمارگان کتاب «حاج قاسم یک» 85 هزار نسخه بوده است و در مجموع 180 هزار نسخه تا امروز از این کتاب‌ها به فروش رسیده است.
 
محمدعلی صمدی در ادامه گفت: در معرفی این 6 اثر که نشر یا زهرا به چاپ رسانیده باید بگویم؛ کار عملیاتی است و هنوز کتاب «حاج قاسم یک» را مرجع بر سایر کتاب‌ها می‌دانم. این کتاب سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و خودگفته‌های سردار سلیمانی است. کتاب «متولد مارس» بعد از این کتاب چاپ شد که خاطرات عراق و سوریه در آن آمده است و سعی بر آن بوده تا بهترین چیزها در زمان انتشار گردآوری شود.  باز ذوالفقار را مرجع می‌دانم.
 
وی افزود: کتاب «حاج قاسم 2» در مورد حاج قاسمی است که به بلوغ رسیده است. این بلوغ در دهه 60 کمترین بروز را دارد اما حاج قاسم 2 با فرمانده لشکر ثارالله فاصله دارد. بقیه کتاب‌ها مربوط به زمان بعد از جنگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها