چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳
سومین جلسه مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) برگزار شد

سومین نشست مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور اعضای مکتب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سومین نشست مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) به میزبانی حامد علامتی ، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور اعضای مکتب روز دوشنبه پنجم دیماه برگزار شد و  در پایان جلسه از  تالار مرجع بازدید شد. 

مراکز کانون پرورش گسترش‌دهنده فرهنگ کتاب و کتابخوانی
حامد علامتی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جلسه گزارش اجمالی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه کردو گفت: اساسا فعالیت‌های کانون بر پایه کتاب است. در حال حاضر حدود 1000 مرکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور با گستره همه استان‌ها ، روستاها و عشایر وجود دارد که در حقیقت گسترش دهنده فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است .

وی افزود: 60 نوع فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری توسط مربیان در کانون انجام می‌شود و  در مراکزی که تعداد کتاب‌ها زیاد است، کتابدار  وجود دارد.

علامتی عنوان کرد: حدود 578 نفر کتابدار و حدود 3500 مربی به صورت تمام وقت و پاره وقت در این مراکز انجام وظیفه می‌کنند. ‌اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهار تا ۱۸ سال هستند و نزدیک به 9 میلیون جلد کتاب در مراکز فرهنگی کانون وجود دارد .

وی افزود: از خوانش کتاب تا تولید فیلم ،‌انیمیشن ، بحث قصه‌گویی امروز در کتابخانه و مراکز فرهنگی اتفاق می‌افتد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان در دستور کار کانون قرار دارد .

شاخص تمدن ایرانی توجه به کتابخانه‌هاست
مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از همه کسانی که امسال در برنامه‌های هفته کتاب مشارکت بهتر و بیشتری را نسبت به سال‌های مشابه داشتند، قدردانی کرد و گفت، معلوم است که یک تغییر و تحول مثبت در هفته کتاب صورت گرفته و می‌دانیدکه هفته کتاب عمدتا ترویجی است ولی ماندگاری و استمرار و پایداری این فعالیت، نیاز به هماهنگی‌های دیگری نیز  دارد که در دستگاه‌های فرهنگی در حال انجام است .

وی افزود:امیداست در 2 موضوع فعالیت بیشتری صورت بگیرد؛ یکی طراحی برنامه‌های دهه فجر، تبلیغات و دعوت مردم و  همچنین  ارائه خدمات بهتر به مردم برنامه‌های بیشتری طراحی شود. مساله دیگر
بحث نمایشگاه کتاب است؛ هر کدام از دستگاه‌های فرهنگی که با کتاب و کتابخوانی سرو کار دارند، فعالیتی‌هایی را انجام می‌‌دهند و اعضای مکتب می‌توانند یک فعالیت مشترک مانند نشست،نمایشگاه، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را به صورت جمعی و با حضور منسجم‌تری طراحی کنند.

کارکرد اصلی امور کتابخانه بر پایه فعالیت‌های مشارکتی است
 مومنی معاون کتابخانه ملی در این جلسه گفت: کارگروه ها ذیل کمیته‌ها تعریف شده است و منطبق با اهداف کلی برای تقویت حضور کتابخانه‌ها در جامعه، ارتقاء ساختار‌ها و فرایند‌ها و توانمند‌سازی سرمایه‌های انسان ، رشد و توسعه زمینه حرفه‌ای در زمینه گسترش تعاملی و تثبیت جایگاه مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور به عنوان حاکمیت‌گرایی ، کارکردهایی دارد.

وی افزود: پس از بحث و بررسی تشکیل 6 کمیته تخصصی مورد تصویب قرار گرفت و هر کدام از اعضای مکتب برای تعامل و مشارکت به تناسب کارکردهای کتابخانه ای عضو این کمیته‌ها شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها