چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
مولفان باید متناسب با نیاز واقعی جامعه بنویسند

آیت‌‌الله محسن حیدری، نماینده‌ مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در آیین بزرگداشت خادمان صنعت نشر و مروجان کتابخوانی اهواز گفت: مولفان باید با مطالعه و بررسی اولویت‌بندی و متناسب با نیاز واقعی جامعه بنویسند؛ در غیر این صورت استعدادها و امکانات به هدر می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در خوزستان، آیت‌الله محسن حیدری، نماینده‌ مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری سه‌شنبه (24)آبان‌ماه در آیین بزرگداشت خادمان صنعت نشر و مروجان کتابخوانی خوزستان و رونمایی از 31 کتاب حوزه علمیه خواهران خوزستان در تالار مهتاب اهواز ضمن تبریک هفته کتابخوانی عنوان کرد: هفته کتاب فرصت خیلی خوبی است تا موضوع کتاب و کتابخوانی مطرح و تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مولفان کتاب برگزار شود.

 آیت‌‌الله حیدری با بیان اینکه کتاب حامل فرهنگ است، اظهار کرد: اینکه چه رشته و موضوعی از نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی را قلم بزنیم تا اثر گذار و ماندگار باشد، به شناخت، تحقیق و کاری متناسب با درک نیاز زمان بستگی دارد.

وی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند در زمینه تالیف کتاب فعالیت داشته باشند باید خوب بررسی کنند که نیازهای واقعی جامعه چیست و برای اینکه کدام نیاز ضروری و مهم‌تر است باید مطالعه شود؛ در غیر این صورت استعدادها و امکانات به هدر می‌رود.

امام جمعه موقت اهواز در بخش دیگر سخنان خود با مروری بر نمونه‌های تاریخی در زمینه گرد‌آوری میراث فرهنگی اهل بیت(ع) بیان کرد: علمای اهوازی نقش پررنگ و تاثیرگذاری در زمینه تالیف ایفا کردند که در این زمینه باید نهضتی برپا شود که خوزستان بتواند اصالت و هویت فرهنگی و شیعی خود را نشان دهد.

آیت‌الله حیدری درباره تالیف کتاب سه بزرگمرد و راوی شیعه «حسن بن سعید اهوازی» «حسین بن سعید اهوازی» و «علی بن مهزیار اهوازی‌» عنوان کرد: اگر این افراد با شناخت خود در آن برهه تاریخی، کار تالیف کتاب و متناسب با نیاز زمانه را انجام نمی‌دانند؛ شیعه دو سوم میراث فرهنگی ائمه(ع) را از دست می‌داد.

حیدری با توضیح این نکته که سه دانشمند اهوازی توانستند احادیث را به صورت موضوعی تنظیم کنند، اضافه کرد: همت این سه دانشمند موجب شد که ۱۲۰کتاب در این زمینه نوشته شود و عمده منابع کتب اربعه نیز از کتاب‌های این فرهیختگان اهوازی است که با توجه به خلاءها و نیازهای فرهنگی و اعتقادی زمانه خود شکل گرفتند و ماندگار شدند.

در این مراسم سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: در حوزه کتاب و کتابخوانی کم‌کاری کردیم و این وضعیت زیبنده نظام نیست.

مجید منادی با تشریح گزارشی از روستاهای دوستدار کتاب در استان خوزستان در این چند سال اخیر بیان کرد: کسب این عناوین تلنگری است که متوجه شویم، اگر بیشتر در زمینه کتابخوانی  قطعا به نتایج مطلوب‌تری می‌رسیم.وظیفه ما حمایت و تقدیر  از  نویسندگان، مولفان و مروجان حوزه کتاب است، اما باید از کسانی تقدیر کنیم که در حوزه تحقیق، تألیف و نگارش فعالیت بیشتری  دارند. محوریت هفته کتاب، خاطره‌گذاری و نقطه‌گذاری در ذهن کودکان و نوجوانان است.

در این آیین حجت‌الاسلام محمد مهدی طاهر، مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: امسال حوزه علمیه خواهران موفق شد بیش از 31کتاب منتشر کند که این آمار نسبت به سال گذشته از شد ۳۰ درصدی برخوردار بوده و ۵۰ درصد این موضوعات  آثار قرآنی  و  کتاب‌های دیگر موضوعات از‌جمله کلام، فقه و اصول، تاریخ و مهدویت هستند.

حجت‌الاسلام محمد‌مهدی طاهر با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در بحث تولید کتاب و رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب عنوان کرد:  تلاش می‌کنیم در مسیر انتشار کتاب برای طلاب حوزه علمیه خواهران موانع هموار شود و طلبه ترس از نگارش و تالیف نداشته باشد.

وی شفاف‌سازی مسیر فرآیند تولید کتاب، برگزاری کارگاه تالیف برای علاقه‌مندان، نقد و انتشار کتاب طلاب با استفاده ازظرفیت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و مرکز نشر هاجر نیز از جمله این برنامه‌ها درتولید کتاب است.

وی گفت: با توجه به نبود ابزار و کارآیی لازم در بستر اینترنت، بحث «سئو» برای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو در اینترنت آموزش داده شد که با ایجاد آن مطالب و نوشته‌های مربوط به طلاب حوزه های علمیه در اولویت جستجو(سرچ) قرار می گیرد.

به گزارش ایبنا؛ در پایان مراسم از خادمان صنعت نشر، مروجان و تسهیلگران باشگاه‌های کتابخوانی تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها