دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶
ساماندهی شاخص‌های مطالعه با تخصصی‌تر شدن آمار حوزه کتاب

به‌گفته مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، با تخصصی‌تر شدن آمار و ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها مثل میزان مطالعه مردم، اثرگذاری مطالعه‌ها، تعداد عناوین، میانگین شمارگان و تعداد مجموع شمارگان می‌توان شاخص‌های مطالعه را ساماندهی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر این دوره از هفته کتاب دوشنبه (16 آبان‌ماه) در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره تعیین شاخص‌های قابل‌ اتکاء و دقیق‌تر برای سنجش مطالعه کتاب گفت: شاخص‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ تعداد عناوین در کنار میانگین شمارگان و تعداد مجموع شمارگان آثار، برخی از این شاخص‌ها هستند؛ علاوه‌براین با توجه به اینکه والدین برای فرزندانشان هزینه می‌کنند، سیر تعداد و شمارگان آثار و تعداد ناشران کودک و نوجوان همواره رو‌ به رشد است.
 
وی افزود: با تخصصی‌تر شدن این آمار، موارد و ابزارهای موجود در کشور برای جمع‌آوری داده‌ها داریم؛ مثل میزان مطالعه مردم، اثرگذاری مطالعه‌ها و ... می‌توان کار را به این شکل سامان داد.
 
رمضانی با بیان اینکه در صنعت نشر ایران، ظرفیت بی‌نظیری به نام کتابخانه‌های عمومی کشور داریم، عنوان کرد: به‌غیر از کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و مساجد، سومین شبکه مویرگی توزیع در کشور بعد از شبکه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، کتابخانه‌های عمومی است.
 
به گفته وی، نباید به سادگی از قابلیت و مزیت‌های کتابخانه‌های عمومی گذشت، البته شاخص‌سازی، کار رسانه‌ها است که می‌توانند در این مسیر کمک‌کننده باشد.
 
رمضانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زیرساخت‌های استفاده از «تلویزیون اینترنتی کتاب» در سایر رسانه‌ها، گفت: ماموریت این رسانه، ذائقه‌سازی و بسترسازی برای مخاطب، همچنین تولید محتوای عمومی، تخصصی و نخبگانی در حوزه کتاب است.
 
وی ادامه داد: تلویزیون اینترنتی کتاب قابلیت پخش در سایر سکوها را دارد و تعاملاتی با روبیکا، آپارات، نماوا و فیلیمو نیز انجام شده است.
 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در پایان در سوال به خبرنگار‌ (ایبنا) درباره اجرای طرح کتابگردی در هفته کتاب امسال، گفت: سال گذشته این طرح با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و بنده برگزار شد؛ امسال نیز با حضور مسئولان فرهنگی این طرح برگزار خواهد شد.
 
سی‌امین دوره  هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از 21 تا 27 آبان‌ماه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها