جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
فعالیت 188 واحد چاپی در استان گلستان یک ظرفیت پویا است

میرزاعلی قزل، کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با بیان اینکه فعالیت 188 واحد چاپی در استان گلستان یک ظرفیت پویا است، سیستم پیچیده اداری گمرک را یکی از موانع پیشرفت این صنعت در استان می‌داند.

میرزاعلی قزل، کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در گلستان درباره نقاط قوت این صنعت در استان گفت: هم‌مرزی با کشور ترکمنستان، ظرفیت منطقه ویژه اینچه‌برون، مسیر ترانزیتی ریلی و خشکی و وجود واحدهای مناسب و فعال برای انجام سفارش‌های چاپ محصولات فرهنگی و بسته‌بندی مورد نیاز کشور همسایه، همراه با ارزآوری برای استان و کشور از طریق صادرات محصولات چاپی ازجمله ظرفیت‌های صنعت چاپ استان گلستان به شمار می‌رود.
 
وی با اشاره به اینکه فعالیت 188 واحد چاپی در استان گلستان یک ظرفیت پویا است، گفت: در حال حاضر 34 واحد چاپ اُفست، 116 واحد چاپ دیجیتال، 15 واحد چاپ سیلک، 15 واحد چاپ لترپرس، 5 واحد چاپ فلکسو و هلیوگراور و 3 واحد چاپ خاص، دارای مجوز در استان گلستان در حوزه چاپ اوراق، کتاب و محصولات فرهنگی، بسته‌بندی مقوایی و بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و انواع لیبل فعالیت می‌کنند.
 
قزل در ادامه ناتوانی واحدهای چاپی فعال استان در به‌روز‌رسانی تجهیزات و نداشتن سرمایه در گردش کافی را ازجمله نقاط ضعف این صنعت در گلستان برشمرد و گفت: عدم بهره‌مندی صنعت چاپ از تسهیلات مناسب، وجود بروکراسی اداری برای صادرات محصولات چاپی به‌علت عدم تفویض اختیار واردات و صادرات محصولات چاپی به استان، همچنین سیستم پیچیده اداری گمرک ازجمله موانع مهم برسر پیشرفت این صنعت در استان گلستان است.
 
وی اجرایی نشدن صحیح و کامل قوانین حوزه‌های حمایتی به‌ویژه از سوی سازمان تأمین اجتماعی درباره معافیت سهم کارفرما در بیمه کارگران و معافیت‌های موجود در مالیات بر‌ارزش‌افزوده و مالیات بر‌درآمد بخش‌هایی مشمول معافیت، را از دیگر دغدغه‌ها و نقاط ضعف در مسیر پیش روی این صنعت در استان و حتی کشور برشمرد.
 
کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با تأکید بر ضرورت تدوین و اجرای قوانین و ضوابط جدید نظارتی کاراتر در حوزه صنعت چاپ و نشر، گفت: صدور مجوز واحدهایی چاپی در شهرک‌های صنعتی از سوی صنعت معدن و تجارت بدون هماهنگی با فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که موجب بروز چالش در بحث نظارت‌های وزارت متبوع شده است.
 
وی افزود: خرید و فروش و نقل‌ و انتقال ماشین‌آلات چاپ سیلک، دیجیتال، فلکسو و هلیو گراور از سوی واحدهای صنعتی، بدون هماهنگی و مجوزهای لازم از فرهنگ و ارشاد اسلامی و کم‌توجهی به قوانین نظارت برمحتوا زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازسوی واحدهای صنعتی نیز از چالش‌های مهم است.
 
میرزاعلی قزل ادامه داد: نبود آیین‌نامه و دستورالعمل برای واحدهای تکثیر، طبق بند 16 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالیت این واحدها در حوزه صنعت چاپ و موکول شدن برخوردT به موضوع هماهنگی دستگاه‌های دیگر، ازجمله دیگر دغدغه‌ها و چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم.
 
وی با تأکید بر اینکه حوزه چاپ و نشر، نیازمند حمایت‌های مستمر است، گفت: ایجاد شفافیت و اعمال صحیح قوانین حمایتی موجود در حوزه‌های مختلف برای استفاده واحدهای چاپ به‌ویژه در استفاده از معافیت سهم کارفرما در بیمه کارگران، مرتبط با قوانین سازمان تأمین اجتماعی و رفع اعمال سلیقه در این مورد، موضوع مهمی است که توجه و نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد.
 
قزل ادامه داد: ایجاد شفافیت و اعمال صحیح قوانین موجود در اجرای معافیت مالیات بر‌ارزش‌افزوده و درآمد واحدهای چاپی و نیز لزوم اعمال تمهیداتی برای برخورداری صنعت چاپ از تسهیلات ویژه با بازپرداخت بلندمدت و کم‌بهره از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی این صنعت با هدف به‌روزرسانی تجهیزات و سرمایه در گردش و نیز تسهیل در امور و مراحل اداری صادرات و واردات محصولات چاپی برای رقابت‌پذیری واحدهای چاپ در مقابل رقبای کشورهای همسایه می‌تواند همسو اقدام‌های حمایتی موردنظر گرفته شود.
 
وی در ادامه برای برخی از مسائل حوزه چاپ و نشر پیشنهادهایی ارائه کرد و گفت: برای افزایش توان واحدها و اشتغال‌زایی بیشتر، می‌توان با افزایش سقف معافیت سهم کارفرما در بیمه کارگران واحدهای چاپی از 5 نفر به بیش از 10 نفر، به این صنعت یاری رساند.
 
با توجه به اینکه معافیت‌ مالیات بردرآمد واحدهای چاپ برای برخی از محصولات فرهنگی اعمال‌شده و در اجرا به خاطر وجود تنوع زیاد در سفارش‌های چاپی و اعمال سلیقه از سوی بازرسان مالیاتی به‌طور صحیح و دقیق اعمال نمی‌شود؛ پیشنهاد می‌کنم این معافیت‌ها به صنعت چاپ، به‌صورت درصدی در درآمدها نه نوع سفارش‌ها تعریف شود؛ همچنین با توجه به خدماتی بودن بیشتر فعالیت‌های واحدهای چاپی، معافیت از مالیات بر ارزش‌افزوده به همه رسته‌ها و رشته‌های صنعت چاپ اعمال شود.
 
میرزاعلی قزل با تأکید بر اینکه قوانین محکمی تنظیم شود تا واردکنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ ملزم به رعایت مطالبه مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از متقاضیان این ماشین‌آلات قبل از واگذاری شوند، افزود: تفاهم‌نامه فی‌مابین صنعت معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره واگذاری اجازه واردات ماشین‌آلات چاپ ملغی شود.
 
کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در خاتمه، گفت: با توجه به سرمایه‌بر بودن صنعت چاپ و تأثیرگذاری مستقیم این صنعت در همه صنایع و حوزه‌های مختلف جامعه و اشتغال‌زایی قابل توجه این صنعت، لزوم تعریف تسهیلات ویژه بلندمدت و کم‌بهره برای رشد و ارتقاء این صنعت از طریق متولی رسمی آن یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

به گزارش ایبنا؛ میرزاعلی قزل، دانش‌آموخته‌ چاپ و نشر و کارشناس مسئول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان است. وی مسئولیت‌های مختلفی ازجمله ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر ترکمن را در کارنامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها