یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
تقویت «ایران‌ساخت» از طریق حمایت از تولید و اشتغال ملی

کارشناسان حوزه چاپ در نشست «صنعت چاپ؛ زنجیره تامین تا مصرف با تاکید بر ایران ساخت و صیانت» تاکید کردند، صاحبان صنایع از یک سو و متولیان صنعت و فرهنگ از سوی دیگر باید تلاش کنند تولیدات و محصولات ایرانی با افتخار به نام ایران ثبت و وارد بازارهای جهانی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، اختتامیه هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و نشست هم‌اندیشی علمی و تخصصی «صنعت چاپ؛ زنجیره تامین تا مصرف با تاکید بر ایران ساخت و صیانت»  با حضور رضا بشردوست، معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس باقری، مدیرعامل شرکت «نوید تجارت ایساتیس» و محمدرضا کاری، فعال حوزه چاپ به همت انجمن علمی فناوری چاپ ایران برگزار شد.
 
بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به گرامیداشت 11 شهریور، روز ملی چاپ، گفت: روز ملی صنعت چاپ، متعلق به تک‌تک اعضای خانواده صنعت چاپ در سراسر کشور، همه تشکل‌ها، متولیان و ذی‌نفعان است؛ هیچ تشکلی قادر به مصادره آن به نام خود نخواهد بود و روز ملی چاپ باید منسجم، سراسری و با مشارکت همه تشکل‌های صنعت چاپ کشور برگزار شود.
 
وی در ادامه به شعار سال و منویات مقام معظم رهبری مبتنی بر تقویت برندهای ملی از طریق حمایت از تولید و اشتغال اشاره کرد و افزود: بخش زیادی از مردم کشورهای توسعه‌یافته مثل آلمان یا ژاپن بر برند تولیدی خود تعصب و تاکید زیادی دارند؛ بنابراین باید با حمایت از تولید داخلی زمینه‌ای را فراهم کنیم تا مشتریان داخلی و بین‌المللی این نگاه را نسبت به برند ایران (ایران ساخت) داشته باشند.
 
بیطرفان ادامه داد: درگذشته محصولات الکترونیکی ژاپن از بدترین و بی‌کیفیت‌ترین محصولات محسوب می‌شدند اما آن‌ها با اعتقاد قلبی و اراده ملی توانستند از طریق تکمیل بهبود زنجیره تولید تا مصرف و تقویت کیفیت تولیدات خود این نگاه منفی به تولیدات ژاپنی را اصلاح کنند.
 
وی همچنین فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولیدات داخلی به‌ویژه در صنعت چاپ را ضروری دانست و عنوان کرد: در دهه‌ها و سال‌های گذشته همواره این موضوع جا افتاده بود که باید از محصولات و برندهای خارجی استفاده شود و این موضوع باعث تضعیف تولیدات و برندهای داخلی شد.
 
بیطرفان تاکید کرد: ایران صاحب تمدن و فرهنگ غنی است و این تمدن چندهزار ساله قابل مقایسه با تمدن چندصد ساله برخی کشورهای غربی نیست. می‌توانیم با تکیه بر علم و فناوری و داشته‌های تمدنی خود جایگاه خود را در عرصه جهانی همپای کشورهای توسعه یافته به اثبات برسانیم.
 
وی همچنین درباره صیانت از زبان فارسی گفت: زمانی زبان فارسی در گستره وسیعی از دنیا استفاده می‌شد و جریان داشت، باید تلاش کنیم زبان فارسی را از طریق تولیدات و محصولات خود به نقاط دنیا گسترش دهیم و لازم است از یک سو در سطح جامعه در این خصوص فرهنگ‌سازی شود؛ علاوه‌براین تولیدکنندگان را به استفاده حداکثری از زبان فارسی بر روی بسته‌‌بندی‌ها تشویق کنیم.
 
بیطرفان با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدات کشورمان به‌جای برند ایران ساخت به‌نام کشورهای دیگر به بازارهای مختلف صادر می‌شود، توضیح داد: در این زمینه باید از خودمان شروع کنیم، صاحبان صنایع از یک‌سو و متولیان صنعت و فرهنگ از سوی دیگر باید تلاش کنند تولیدات و محصولات ایرانی با افتخار به نام ایران ثبت و وارد بازارهای جهانی شود.
 
وی با بیان اینکه این امر بر توسعه فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی و ایرانی منجر می‌شود، ادامه داد: حمایت از تولید و تولیدکننده یعنی افزایش تولید ناخالص ملی که قطعا منجر به افزایش اشتغال جوانان و رفع بیکاری خواهد شد.
 
حمایت از ایران ساخت حمایت از تولید ملی
در ادامه این نشست، رضا بشردوست، معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران، گفت: پاسداشت زبان فارسی و حمایت از تولید داخل یک وظیفه ملی و تعطیل‌ناپذیر است، دفتر امور چاپ و نشر به‌عنوان وظیفه ذاتی و سازمانی خود همواره تلاش کرده است در کنار امر نظارت، تولیدکنندگان و صاحبان صنایع را به حفظ و رعایت هویت ایرانی اسلامی در بسته‌ها ترغیب کند.
 
همچنین بهروان، مسئول آموزش دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قوانین و مقررات وضع شده برای پاسداشت زبان فارسی، گفت: برای استفاده 70 درصدی از فونت و زبان فارسی، بر نظارت بیشتر در این خصوص از سوی دفتر امور چاپ و نشر تاکید شده است.
 
وی ادامه داد: پاسداشت زبان فارسی در محصولات چاپی از دو جنبه قابل تامل است؛ اول اینکه وظیفه ملی این است که زبان مادری و ملی‌مان در برابر تهاجم زبان‌های بیگانه جلوگیری کنیم و جنبه دیگر این است که هویت ملی ایرانی اسلامی  حفظ و از تولیدات ایرانی حمایت کردیم.
 
بهروان در بخش دیگر صحبت‌هایش افزود: حمایت از تولیدات ایران ساخت، حمایت از تولید ملی و انگیزه‌بخش برای جوانان و نخبگان کشورمان است و باید در این خصوص اهتمام ویژه‌ای از خود نشان دهیم.
 
          

تامین نیاز داخلی، منطقه‌ای و بین‌الملل
در ادامه این نشست عباس باقری، مدیرعامل شرکت نوید تجارت ایساتیس تولیدکننده و تامین‌کننده کاغذهای حرارتی و پشت چسبدار در سخنانی، گفت: تولیدکنندگان داخلی باید با افتخار و عرق ملی از واژه ایران ساخت برای بازارهای داخلی و از واژه Made in Iran استفاده کنند تا علاوه بر هویت‌بخشی به تولیدات خود، توانمندی‌ها و قابلیت‌های ایران را به رخ جهانیان بکشانند.
 
باقری به مشکلات تولید اشاره و عنوان کرد: اگر دولت و متولیان امر به‌طور عملی از تولیدکننده داخلی حمایت کند و با هدف رفع موانع تولید اقدام کنند، با اتکاء به جوانان و نخبگان توانمندمان قادر خواهیم بود علاوه بر تامین نیازهای داخلی به سمت صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای گام برداریم.
 
وی با طرح این موضوع که باید به دانش روز مجهز شویم، افزود: زمانی سواد در خواندن و نوشتن خلاصه می‌شد، زمانی در آشنایی با یک زبان خازجی مانند انگلیسی، زمانی در آشنایی با کامپیوتر، یک زمانی در استفاده از تلفن همراه اما باید بدانیم بدون توجه به علم و دانش روز و بدون توجه به فناوری‌های جدید نمی‌توانیم در صنعت مهم و راهبردی مثل چاپ موفق شویم.
 
وی با اشاره به اینکه صنعت چاپ با تحولات خیره کننده‌ای همراه است گفت: تولید دانش و انتقال دانش روز به این صنعت و استفاده از نیروهای تحصیل کرده و توانمند در این صنعت یکی از نیازهای روز در صنعت چاپ است.
 
در بخش دیگر این نشست، محمدرضا کاری، فعال صنفی به افزایش توانمندی‌های صنعت چاپ کشور برای عرضه محصولات به روز و با کیفیت، گفت: اکنون بسیاری از نیازهای صنایع مختلف در حوزه چاپ بسته‌بندی در داخل تامین و در رقابت با رقبای خارجی از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار است.
 
وی لازمه توسعه صنعت چاپ را نیرو انسانی تحصیل کرده و فناوری چاپ با فناوری بالا دانست و افزود: خوشبختانه شاهد حضور نسل تحصیل‌کرده به صنعت چاپ هستیم، با وجود اینکه با فناوری روز دنیا در عرصه چاپ فاصله داریم اما توان خلاقیت و دانشی که در صنعت چاپ کشورمان وجود دارد بسیاری از فاصله‌ها را از میان برداشته است.
 
در پایان هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران، به پاس خدمات ارزشمند و تلاش بی‌وفقه پیشکسوت صنعت چاپ علی مخزن، مدیرعامل شرکت چاپ طلایه مرجان در اعتلای صنعت چاپ کشور و رفع نیازهای داخلی، با اهدا تندیس یادبود هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران از وی تجلیل شد.
 
انجمن علمی فناوری چاپ ایران قریب به یک‌دهه است که با حمایت و مشارکت دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنعت چاپ سراسر کشور، پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، ستاد برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و فرآوری و همچنین دانشگاه‌ها و مراکز علمی در اندیشه معرفی، ارتقاء جایگاه و توسعه همه جانبه صنعت راهبردی، پیشران، اشتغال‌زا و ارزش‌آفرین چاپ در کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها