چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
ویژه‌برنامه «از تبار قلم» در استان لرستان برگزار شد

دومین ویژه‌برنامه «از تبار قلم» در استان لرستان با هدف تجلیل از بنیاد سعادتی، نویسنده حوزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، دومین ویژه‌برنامه «از تبار قلم» در استان لرستان با حضور منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سامان سپهوند، رئیس حوزه هنری استان، فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، میثم زندیه، معاون کتابخانه‌های عمومی استان و برخی از چهره‌های فرهنگی، نویسندگان، شعرا و ناشران لرستانی با هدف تجلیل از بنیاد سعادتی، نویسنده متعهد حوزه دفاع مقدس در سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار و از طریق پلتفرم اسکای روم اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان پخش شد.

طهماسبی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، گفت: خداوند به قلم و آنچه با قلم می‌نویسند و بر صفحه کاغذ نقش می‌بندد سوگند یاد کرده است. دلیل عظمت قلم و نگاشته‌های قلم همان سوگندی است که خداوند بدان خورده است؛ زیرا در قرآن کریم خداوند متعال همه جا به مظاهر عالم وجودی که خود خلق فرموده قسم می‌خورد.

        

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه سوگند خداوند در قرآن کریم به قلم، بیانگر قداست و اهمیت قلم و والایی جایگاه صاحبان قلم است، افزود: قلم است که نیات گوناگون آدمی را بر جریده روزگار ثبت می‌کند و برای آیندگان به یادگار می‌گذارد.

وی با بیان اینکه آرامش  امروز میهن اسلامی ما و اقتدار آن در مجامع بین‌المللی مدیون خون پاک شهدای گرانقدر است بیان کرد: شهدا همواره باید الگوی مردم و مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند.

طهماسبی با تاکید بر ضرورت حفظ لحظات ماندگار دفاع مقدس افزود: لحظه به لحظه هشت سال دفاع مقدس را باید ثبت کرد، هنوز بسیاری از خاطرات و گفته‌ها هستند که ارزش ثبت شدن و ماندگاری دارند؛ چرا که خاطرات هشت سال دفاع مقدس ذاتاً ماندگار هستند، اما می‌توان با نوشتن و ثبت آنها ارزش‌های دوران دفاع مقدس را به عنوان درسی ماندگار به نسل آینده انتقال داد.

در ادامه احمدی گفت: فضل قلم نسبت به همه جنبه‌های متفاوت زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست و تاریخ زندگی بشر را به قبل از قلم و بعد از قلم تقسیم کرده‌اند.

           

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ادامه داد: تاریخ با کتابت و قلم آغاز شده است؛ بنابراین فضل قلم همین بس که خداوند متعال در قرآن کریم در آیه بارز «ن و القلم » و در هر آیه‌ای که می‌خواهد حکم به قطعیت می‌دهد در باره کتابت صحبت می‌کند. فضل قلم بر کسی پوشیده نیست و اهالی قلم فاضل‌ترین اندیشمندان و فرهیختگان هستند.

وی با بیان اینکه در ایام دهه مبارک ولایت و امامت هستیم بهترین مثال برای نقش تاثیرگذار قلم در تاریخ، ثبت واقعه غدیر به عنوان عید‌الله‌ الاکبر است افزود: در این‌باره کتابت لازم انجام و آثار ارزشمندی به یادگار مانده است.

بنیاد سعادتی، نیز در این مراسم ضمن تقدیر از رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری ویژه برنامه‌های «از تبار قلم» در همه استان‌های کشور، بیان کرد: دلیل اینکه کار نویسندگی خود را با وصیت‌نامه شهدا شروع کرده این بود که  در وصیت‌نامه‌های شهدا جملات زیبایی به کار رفته بود که امام خمینی(ره) درباره این وصیت‌نامه‌ها می‌فرمایند «وصیت‌نامه‌های شهدا انسان را به لرزه در می‌آورد‌.»

سعادتی ادامه داد: بعد از کار کردن تحلیلی روی وصیت‌نامه‌های شهدا دو کتاب دیگر به نام 《حدیث عشق》 و 《راویان اشک را به تالیف که کتاب حدیث عشق روایت شهدایی بود که در پیروزی انقلاب هم نقش به سزایی داشتند مثل شهید حجت‌الاسلام فخرالدین رحیمی و شهید نعمت‌اله سعیدی.

وی با بیان اینکه از هر شهید نکته جالب و شگفت‌اگنیزی دیده‌ می‌شود افزود: به عنوان مثال کتاب اذان صبح در شاخ شمیران در مورد زندگینامه شهید عزیز قاسم‌پور است که این شهید والا مقام اهل شهرستان نورآباد است که از خاطراتی که این شهید داشته است و به‌عنوان نام کتاب هم به کار رفته است همین اذان صبح در شاخ شمیران است.



به گزارش ایبنا؛ این نشست با اهدای لوح مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به بنیاد سعادتی، نویسنده لرستانی و تجلیل از خدمات ادبی وی پایان یافت. همچنین از خدمات، صادق صفی‌زاده، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌ها و مسئول محافل ادبی در لرستان قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها