دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
کشور به 16000 کتابخانه عمومی نیاز دارد

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین تکریم و معارفه مدیران کل کتابخانه‌های عمومی زنجان گفت: براساس برآوردها، حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار کتابخانه عمومی دیگر در سطح کشور احتیاج داریم تا مطلوب نهایی، محقق شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با تکریم امیرعلی نیک‌بخش و معارفه محمدرضاخانی با حضور باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان، ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان و حسین نجفی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان و امیرعلی نیک‌بخش، مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان زنجان برگزار شد.

میرعبداللهی، با تاکید بر نقش کتابخانه‌های عمومی بر دسترس‌پذیر شدن کتاب بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی، نقش بی‌بدیلی در ایجاد پایداری اجتماعی و دسترس‌پذیر شدن کتاب دارند. 

وی با بیان اینکه کار در ‌کتابخانه، بک فریضه فرهنگی است و کار در این حوزه شرافت و احترام دارد، افزود: کتابخانه یک محل امن فرهنگی برای خانواده‌ها است، یعنی خانواده‌ها ممکن است فرزندشان را با تنعیق و تامل بفرستند اما به کتابخانه با خیال راحت می‌فرستند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه یکی از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بازتعریف ارائه خدمات جدید است، گفت: کتابخانه لزوما محل عضویت و امانت نیست؛ بلکه کتابخانه محل ارائه خدمات کتاب‌محور و هر خدمت دیگری که در حوزه فرهنگ بگنجد، است.

وی ادامه داد: برای خروج از ارائه خدمات کلیشه‌ای و ارائه خدمات در پارک دانشجو، طرح «کتابخانه بدون کتاب» اجرا شده است. طبق آخرین آمار سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور فعال است که ۲ هزار و ۷۰۰ باب، متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مابقی کتابخانه‌های مشارکتی مستقل هستند.

میرعبداللهی اظهار کرد: براساس برآوردها، حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار کتابخانه عمومی دیگر در سطح کشور احتیاج داریم تا مطلوب نهایی، محقق شود.

رفیعی، با اشاره به اینکه وضعیت کتابخوانی مطلوب نیست و سرانه کتابخوانی نیازمند تقویت است، گفت: در عصر انفجار اطلاعات، متاسفانه کتاب محجور مانده و مورد کم مهری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کشور داعیه‌دار تمدن و فرهنگ است، بیان کرد: بخش عمده‌ای از فرهنگ مربوط به کتاب است پس باید به این موضوع توجه ویژه کنیم. موضوع دیگر محتوای کتاب‌هاست که باید زمینه گرایش و اندیشه را ایجاد کنیم که خروجی آن ایجاد زمینه و متناسب با گرایش‌های ملی باشد.

نجفی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه پیش‌تر ساخت قرائتخانه در اولویت بود، بیان کرد: اما مهمتر از این موضوع باید برنامه این باشد که به دنبال افزایش مطالعه باشیم.

وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی به اندازه کافی ساختمان ساخته شده است و نیاز نیست دوباره در این زمینه نیرو بگذاریم، اضافه کرد: نیازمند حفظ اسناد تاریخی زنجان هستیم. 

نیک‌بخش، مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به افتتاح 10 باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی از سال 1394 تا 1400 گفت: 4 باب ساختمان به همت خیرین ارجمند به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

وی با اشاره به ساخت بزرگترین کتابخانه خیرساز کشور گفت: طی سنوات گذشته 2 باب کتابخانه عمومی مشارکتی با همکاری ادارات و سازمان‌ها تاسیس شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی 2 باب کتابخانه سیار روستایی به منظور ارائه خدمات کتابخانه‌ای در شهرستان‌های ابهر و طارم با مشارکت مالی بانک ملت خبر داد و افزود: شروع عملیات اجرایی و احداث پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی زیتون شهرستان طارم با 60 درصد پیشرفت فیزیکی، شهید مدرس خرمدره با 30 درصد پیشرفت، مرکزی شهرستان ابهر با 10 درصد پیشرفت نیز از دیگر اقدامات انجام گرفته در استان است.

مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: تاسیس 3 باب کتابخانه عمومی «خانه محله» با مشارکت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی در شهرک‌های نجف‌آباد، اسلام‌آباد شهرستان زنجان و حسین‌آباد شهرستان ابهر نیز از سایر فعالیت‌هایی است که برای افزایش سرانه مطالعه انجام شده است.

خانی، مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با اشاره به جایگاه کتاب در نظر مقام معظم رهبری و دغدغه مندی ایشان نسبت به فرهنگ مطالعه بیان کرد: انقلاب اسلامی پس از امام راحل مرهون مقام معظم رهبری است و برای پی بردن به اهمیت کتاب باید به فرمایشات ایشان توجه کنیم.

وی با اشاره به پیشینه پُرافتخار استان زنجان گفت: زنجان مشاهیر زیادی دارد، از همین رو ضرورت دارد علاوه‌بر ساخت کتابخانه مرکزی، مرکز مشاهیر نیز ساخته شود که برای آیندگان بماند. نکته بعدی اینکه امکانات خوب اما نیروی انسانی مهمتر است.

وی افزود: نیروی انسانی همین کتابداران هستند که سرمایه عظیمی محسوب می‌شوند و امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی هم به آن‌ها ارائه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها