دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
«به سوی فانوس دریایی» ویرجینیا وولف نقد شد

نشست نقد و بررسی کتاب «به سوی فانوس دریایی» نوشته ویرجینیا وولف در شهرستان بوکان با همراهی بانوان گروه واژه و کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، نشست نقد و بررسی کتاب «به سوی فانوس دریایی» نوشته ویرجینیا وولف با حضور لیلا صالحی، عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی بوکان، ژاله صفی‌یاری، ماهپاره ابراهیمی و جمعی از بانوان فرهنگی و زنان عضو گروه بانوان «واژه و کتاب» بوکان برگزار شد.

 ابراهیمی، با اشاره به ترجمه‌های این کتاب به زبان فارسی افزود: وولف یکی از نامدارترین زنان نویسنده در بین جنگ جهانی اول تا بعد از جنگ جهانی دوم است. وی در کتاب‌های «خانم رمزی» و «لی لی بریسکو» دو دیدگاه حاکم بر زندگی زنان را  به شیوه جریان سیال ذهن روایت می‌کند.

این منتقد، شکست افعال، دگرگون کردن ساختار گرامری زبان، استفاده از واژگان ناقص، تصویرسازی‌های فراوان را در کنار پس و پیش شدن زمان، مکان و راوی از ویژگی‌های روایت وولف دانست و بیان  کرد: وولف 10 سال از حیات خانواده رمزی را روایت می‌کند و در آن به شیوه‌ای هنرمندانه زمان را به بازی می‌گیرد.

وی در پایان ضمن بیان معنی lighthouse ادامه داد: وولف مرگ و زندگی، شادی و غم، رنج و اندوه، خنده و گریه، خودبزرگ‌بینی و خود کوچک‌بینی را در ذهن قهرمانان داستان به هم آمیخته است و با تحلیل همین ریزه‌کاری‌ها می‌توانیم عقاید واقعی وولف را در لابه لای متن کتاب کشف کنیم.

در ادامه، صادقی، از اعضای بانوان واژه و کتاب، مروری داشت بر رمان «به سوی فانوس دریایی» و گفت: در این رمان زندگی خانواده رمزی و دوستان خانوادگی نزدیک ایشان را در سه بخش و نزدیک به صد سال قبل روایت می‌کند؛ در بخش اول با عنوان «پنجره» زندگی و عقاید شخصیت‌های کتاب در جزیره نزدیک اسکاتلند بیان می‌شود. خانم رمزی زنی توانا و مادری دلسوز است که فرزندان خوبی تربیت کرده و در مقابل این شخصیت  لی لی بریسکو است که اهتمامی جدی به نقاشی دارد و برای آن وقت می‌گذارد، همچنین بخش دوم کتاب با مرگ خانم رمزی و تاثیر آن بر اعضای خانواده ادامه می‌یابد و در بخش سوم کتاب دوباره اعضای خانواده به جزیره برمی‌گردند و به فانوس دریایی می‌روند.

 صادقی بیان کرد: وولف با بازگرداندن افراد رمان به جزیره، دستیابی به شناخت را هدف نهایی زندگی انسان‌ها می‌داند.

صالحی، عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی بوکان به‌عنوان آخرین منتقد، جریان سیال ذهن را فارغ از سبک‌های ادبی، بهترین ابزار برای بیان عمیق‌ترین و پنهان‌ترین عواطف انسانی دانست و گفت: تغییر مداوم زاویه دید، تقدم و تاخر زمانی رویدادها و پریشان‌نویسی به نویسنده کمک می‌کند تا همه شخصیت‌ها به گونه‌ای متفاوت برجسته باشند و  همچنین وولف با دادن اطلاعات قطره چکانی و نوشته‌های بریده بریده سعی دارد فردیت افراد را جدای از نقش اجتماعی آنان برجسته سازد. به روشنی لایه‌های درونی شخصیت‌ها را می‌بینیم و این نشان از موفقیت وولف در خلق صادق‌ترین شخصیت‌ها دارد.

مدیر گروه بانوان واژه و کتاب با اشاره به شخصیت زنان رمان افزود: خانم رمزی نماینده زنان عصر ویکتوریایی و خانم بریسکو نماینده زنان مدرن جامعه هستند که اولی خود را فدای رشد و بالندگی دیگران می‌کند و دومی به خود و توانایی‌هایش تکیه می‌کند و سعی دارد مستقل شود.

عضو انجمن کتابخانه‌‌های عمومی بوکان با نمادین خواندن فانوس دریایی  آن را نشانه حرکت به سمت نور دانست و گفت: تابلوی پایانی خانم بریسکو ثمره فکری رمان به سوی فانوس دریایی است و تحلیل این تابلو درون‌مایه و هدف نویسنده از نگارش کتاب را آشکار می‌سازد.

این جلسه با پرسش و پاسخ حاضران و انتخاب پاراگراف طلایی به پایان رسید. جلسات نقد ویژه بانوان با هدف خوانش رمان‌های برگزیده دنیا قصد دارد ضمن فراهم کردن فرصت‌های مطالعه، کتاب را از زاویه دید زنان بنگرد و برداشتی تازه به ترازوی نقد هدیه کند. نشست نقد و بررسی کتاب «به سوی فانوس دریایی» نوشته ویرجینیا وولف، نخستین جلسه حضوری نقد کتاب، ویژه بانوان بود که به‌صورت حضوری در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مستوره کردستانی بوکان برگزار شد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها