شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
انتخاب چهره‌های ماندگار صنعت چاپ براساس معیارها و ضوابط مصوب بوده است

عضو کمیته اجرایی آئین سپاس چهره‌های ماندگار در نشست خبری این برنامه، گفت: انتخاب چهره‌های ماندگار صنعت چاپ در آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ براساس معیارها و ضوابط مصوب که ازسوی هیات امنای مراسم تعیین شده، انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری «آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ» صبح امروز‌(شنبه 10 اردیبهشت) با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد ابوالحسنی، رئيس اتحادیه چاپخانه‌داران، اسکندر خمسه‌پور، رئيس هیات امنا و علی طارمی، عضو کمیته اجرایی آئین سپاس چهره‌های ماندگار در اتحادیه چاپخانه‌داران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در سخنانی با اشاره به اهمیت برگزاری این مراسم، عنوان کرد: سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ همواره به‌عنوان یک ضرورت در دستور کار ما بوده است و به همین بهانه مراسم تقدیر از 100 چهره ماندگار برگزار خواهد شد.
 
طارمی، عضو کمیته اجرایی آئین سپاس نیر در سخنانی با بیان این‌که این مراسم هفته آینده بعد از 2 سال برنامه‌ریزی به ثمر می‌نشیند، درباره روند شکل‌گیری و اجرای آن گفت: در پاییز سال 1398 با توجه به این‌که در پایان قرن 14 حضور داشتیم طرحی از سوی مجید پری‌خواه و محمد رسولی برای گرامیداشت 100 سال صنعت چاپ در کشور ارائه شد.
 
وی افزود: براساس این طرح قرار شد تاریخ شفاهی 100 سال اخیر صنعت چاپ روایت شود تا هم تاریخچه این صنعت ثبت و ضبط شود و هم آیندگان بدانند که در این صد‌سال چه کسانی در این صنعت مشغول کار بوده‌اند.
 
طارمی با بیان این‌که این ایده با 50 نفر از بزرگان صنعت نشر به مشورت گذاشته بود، عنوان کرد: پیش از این چنین اقداماتی در جشنواره صنعت چاپ انجام شده بود، اما این کار یک تجربه جدید بود که تا پیش از این از سوی بدنه صنعت چاپ انجام نشده بود اما این‌بار همه کار از محتواسازی، برنامه‌ریزی و اجرا از سوی صنف انجام شده است.
 
وی یادآور شد: در این زمینه 17 چاپخانه و موسسه چاپی حامی مالی این رویداد هستند و در انجام کارهای مختلف طرح دبیرخانه را هدایت کردند.
 


طارمی همچنین به اهداف این مراسم، اشاره کرد و گفت: تقدیر از 100 بزرگ و پیشکسوت صنعت چاپ که طی 100 سال اخیر فعالیت داشته‌اند برای الگوسازی و معرفی به نسل‌های بعدی چاپ، مستندسازی از فعالان و کارآفرینان صنعت چاپ به‌عنوان منبعی قابل اتکا برای فعالان این حوزه و ترسیمی از وضعیت گذشته تاکنون صنعت چاپ برخی از این اهداف به شمار می‌آیند.
 
به گفته وی، در این زمینه 100 فیلم از 100 چهره صنعت چاپ تهیه شده است که هریک بین 15 تا 20 دقیقه است و در قالب یک فلش مموری توزیع خواهد شد.
 
طارمی به انتشار یک کتاب ویژه نیز درباره چهره‌های ماندگار صنعت چاپ اشاره کرد و افزود: این کتاب شامل سه بخش است؛ بخش اول پیش درآمدی بر تاریخ صنعت چاپ از ابتدا در دنیا و بعد در ایران است، بخش دوم شامل تصاویر یک‌صد چهره ماندگار است و بخش سوم نیز زندگی‌نامه این افراد است و روز 11 شهریور همزمان با روز صنعت چاپ رونمایی می‌شود.
 
وی با بیان این‌که انتخاب چهره‌های ماندگار براساس معیارها و ضوابط مصوب انجام شده که از سوی هیات امنای مراسم تعیین شده است، تاکید کرد: قرار است در این مراسم از این یک‌صد چهره با عناوین مفاخر، پیشکسوتان، پیشتازان، نوآوران، کارآفرینان و پشتیبانان و حامیان تقدیر شود.
 
محمد رسولی، کارگردان صد فیلم از چهره‌های ماندگار نیز در ادامه این برنامه از رونمایی از تک آهنگ چهره‌های ماندگار صنعت چاپ با ترانه‌ای از عبدالجبار کاکایی و آهنسگازی فردین خلعتبری همزمان با آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ خبر داد.
 
وی ادامه داد: یک گروه کُر 70 نفره این آهنگ را اجرا می‌کنند و قرار است از دو کتاب «رباعیات حکیم عمر خیام» با خوشنویسی یدالله کابلی و جلد هفتم مجموعه آثار برتر محمود فرشچیان که  ازسوی انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا منتشر شده رونمایی شود.
 
در پایان این مراسم از پوستر آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ که ازسوی سعید باباوند طراحی شده است، رونمایی شد. رونمایی از لوح تقدیر و تندیس این مراسم نیز در حاشیه این برنامه انجام شد.
 
همچنین قرآن نفیس 16 رنگ برای اهدا به 100 چهره ماندگار پیش‌بینی شده است، هر جزء این قرآن در 20 صفحه است و تذهیب خاص و ویژه‌ای برای آن طراحی شده است.
 
آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ سه‌شنبه 20 اردیبهشت از ساعت 16 تا 20 در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار خواهد شد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها