یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
او آمرزیده است / خلبانی با بالاترین ساعت پرواز در جنگ جهان

شهید چمران می‌گفت شیرودی ستاره درخشان جنگ کردستان است. در کتاب «تداوم اشغال و بحران» نیز از قول رئیس وقت ستاد مشترک ارتش می‌خوانیم که وقتی خبر شهادت علی‌اکبر شیرودی به امام خمینی رسید، ایشان در موردش فرمود: او آمرزیده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- مرتضی میرحسینی: هشتم اردیبهشت سال 1360، در ارتفاعات بازی‌دراز به شهادت رسید و به قول سرتیپ سعید پورداراب در کتاب «ضربه‌های پی در پی» (جلد نهم تقویم تاریخ دفاع مقدس، نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی) شهادتش تأثیر منفی روی روحیه نیروهای ایرانی گذاشت. البته نیروهای ما به هر زحمتی که بود آن ارتفاعات را زیر آتش سنگین دشمن حفظ کردند و مهاجمان را عقب زدند، اما شهادت مجاهدی در حد و اندازه علی‌اکبر شیرودی، ضربه سختی برای جبهه ما بود.
 
او آمرزیده است
در کتاب «تداوم اشغال و بحران» که سیزدهمین جلد از مجموعه کتاب‌های روزشمار جنگ ایران و عراق (مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس) است به بخش‌هایی از زندگی و مجاهدت‌ها و شهادت شهید شیرودی پرداخته می‌شود. می‌خوانیم «سروان علی‌اکبر شیرودی خلبان برجسته هوانیروز، در جبهه سر پل ذهاب به شهادت رسید. وی در جریان غائله کردستان داوطلبانه به آن منطقه رفت و به مبارزه با گروه‌های ضدانقلاب پرداخت و در پاکسازی پاوه نقش موثری ایفا کرد. شیرودی با 2500 ساعت پرواز جنگی، بالاترین مدت پرواز را در دنیا داشت. رئیس وقت ستاد مشترک ارتش در مورد او گفت: او ناجی غرب و فاتح گردنه‌های آریا، بازی‌دراز، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر بود. او غیرممکن‌ها را ممکن ساخت. کسی بود که وقتی خبر شهادتش را به امام خمینی دادم، در مورد وی فرمود: او آمرزیده است.»
 
ماجرای یکی از دلاوری‌های او در نخستین روزهای جنگ، که از غیرت و مسئولیت‌پذیری‌اش ناشی می‌شد، هنوز هم زبانزد بسیاری است. او در کرمانشاه «در جریان یکی از مأموریت‌های خود با سرپیچی از فرمان بنی‌صدر مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه، همراه دو خلبان همفکر خود و با دو بالگرد که در اختیار آن‌ها بود، در طول دوازده ساعت پرواز حساس و خطرناک و به عنوان تنها موشک‌انداز پیشاپیش دو خلبان دیگر به قلب دشمن یورش برد و توانست مهمات دشمن را درهم کوبیده و خسارات سنگینی بر عراقی‌ها وارد آورد. پس از انعکاس و بازتاب این اقدام شجاعانه شیرودی در محافل نظامی و سیاسی کشور، بنی‌صدر چند درجه تشویقی برای او صاد کرد.»
 
اما شهید شیرودی، خدمت در لباس نظامی را چیز دیگری می‌دید و این درجه تشویقی را نپذیرفت. او «در نامه‌ای خطاب به پایگاه محل خدمت خود، تقاضای رد درجه تشویقی بنی‌صدر را داد. در این نامه آمده است: اینجانب که خلبان پایگاه هوانیروز کرمانشاه می‌باشم و تاکنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در کلیه جنگ‌ها شرکت نمونده‌ام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشته و به دستور رهبر عزیزم به جنگ رفته‌ام. لذا تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب داده‌اند، پس گرفته و مرا به درجه ستوانیار سومی که قبلاً بوده‌ام برگردانید. در صورت امکان امر به رسیدگی این درخواست بفرمایید. با تقدیم احترامات نظامی.»
 
ستاره درخشان جنگ کردستان
قهرمانی‌های شهید شیرودی یکی، دو تا نیست. «با اوج‌گیری جنگ کردستان، شیرودی و چند تن دیگر از خلبانان وارد جنگ شدند. وی در چند عملیات پروازی خود تلفات سنگینی را به نیروها و تجهیزات دشمن در نقاط راهبردی غرب کشور وارد کرد. در 13 دی‌ماه 1359، وقتی خیانت‌های بنی‌صدر را دید به افشاگری پرداخت و از شنوندگان سخنانش خواست با ایمان و اسلحه و چنگ و دندان از میهن اسلامی دفاع کنند. در همین ایام علی‌اکبر شیرودی را به دلیل بازپس‌گیری ارتفاعات بازی‌دراز بازداشت تنبیهی کردند و در واکنش به این مسأله، روحانیون متعهد و اعضای سپاه کرمانشاه مراتب ناراحتی خود را در اسرع وقت به اطلاع اعضای شورای عالی دفاع رساندند و حکم بازداشت وی منتفی شد.»
 
او در جنگ و دفاع از کشور خستگی نمی‌شناخت و «ساعتی از جنگ فاصله نگرفت و چنان جنگید که مصطفی چمران او را ستاره درخشان جنگ کردستان نامید. وی بالاترین ساعت پرواز در جنگ جهان را داشت و باوجود بیش از چهل بار سانحه و بیش از سیصد مورد اصابت گلوله به بالگردش، باز سرسختانه می‌جنگید. شیرودی پس از مأموریت‌های هوایی متعدد و انجام بالاترین پروازهای جنگی و نجات‌یافتن از بسیاری معرکه‌های مهلک، سرانجام در آخرین عملیات پروازی در منطقه بازی‌دراز، هنگامی که عراق یک لشکر زرهی با 250 تانک و پشتیبانی توپخانه و خمپاره‌انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس‌گیری ارتفاعات بازی‌دراز به سرپل ذهاب گسیل داشت، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک، بالگردش مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها