چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۹
افتتاح فروشگاه «کتاب رضوی»/مروی: باید در همه ورودی‎‌های حرم مطهر بازارچه‌ کتاب وجود داشته باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در آئین افتتاح فروشگاه جامع «کتاب رضوی» گفت: آستان قدس در تأسیس نمایشگاه و فروشگاه «کتاب رضوی» به‌هیچ‌عنوان نگاه سوداگرانه و کسب درآمد نداشته و تنها هدفش رشد فرهنگ کتاب‌خوانی و ترویج سوغات فرهنگی به‌ویژه سوغات کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، آیین افتتاح فروشگاه جامع «کتاب رضوی» شامگاه سه‌شنبه‌(نهم فروردین‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)، مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین گنابادی‌نژاد، معاون استاندار خراسان‌رضوی و  جمعی از مسئولان، اهالی کتاب و زائران و مجاوران، در ورودی باب‌الجواد(ع) حرم مطهر رضوی در مشهد افتتاح شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در حاشیه‌ این مراسم و در جمع خبرنگاران به رویکرد فرهنگی آستان قدس در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: توسعه کتابخوانی باید در رئوس برنامه‎ ریزی های فرهنگی برای زائران باشد.

وی با بیان این‌که بهترین مراکز نشر و توزیع کتاب باید در اطراف حرم مطهر رضوی باشد، اظهار کرد: حرم مطهر رضوی، بارگاه عالم آل محمد(ص) است، بنابراین این مکان باید کانون نشر فرهنگ دینی و تشویق علم‌اندوزی باشد؛ بنابراین آستان قدس از هر فرصتی برای ترغیب و تشویق مردم به کتاب و کتاب‌خوانی استفاده می‌کند.

آستان قدس در تأسیس فروشگاه کتاب رضوی نگاه سوداگرانه ندارد
مروی ادامه داد: فراهم آوردن فضا برای عرضه کتاب گام نخست است، باید در تمام ورودی‎‌های حرم مطهر بازارچه‌ کتاب وجود داشته باشد تا نخستین فروشگاه‌هایی که زائران پس از زیارت ببینند، فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و کتاب باشد.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: چه خوب است هدیه و سوغات زائران در سفر زیارتی مشهد، کتاب باشد که ارزشى معنوى و فرهنگی دارد. ترویج فرهنگ ارزشمند «سوغات کتاب» موجب تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در کشور می‎شود.

وی افزود: آستان قدس در تأسیس نمایشگاه و فروشگاه کتاب رضوی به‌هیچ‌عنوان نگاه سوداگرانه و کسب درآمد نداشته و تنها هدفش رشد فرهنگ کتاب‌خوانی و ترویج سوغات فرهنگی به‌ویژه سوغات کتاب است.

تنوع کتاب‌ها باید نیاز سلایق مختلف را پاسخ دهد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی خطاب به دست‌اندرکاران فروشگاه کتاب رضوی توصیه‌ کرد: در این فروشگاه  باید کتاب‌هایی متقن و دارای محتوای غنی و صحیح عرضه شود و تنوع کتاب‌ها نیز باید آن‌چنان بالا باشد که نیاز سلایق مختلف را پاسخ دهد.

وی با تأکید بر اهمیت خلاقیت و نوآوری در فضاآرایی کتاب‌فروشی برای جذب مخاطب، عنوان کرد: فروشندگان کتاب باید خود اهل مطالعه، کتاب‌خوان و با نویسندگان و کتاب‌های مختلف آشنا باشند؛ باید با صبوری و تعامل صحیح، پرسش مخاطبان را پاسخ دهند.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: در عرضه لوازم‌التحریر و محصولات جانبی در این مرکز نیز حتما باید از تولیدات داخلی استفاده شود.

 «گذر فرهنگ و ادب» عملیاتی می‌شود
 در ادامه این مراسم، طالبی گفت: زائران برای دستیابی به زیارت متعالی و افزایش معنویت، علاوه بر عرفان و معنویتی که در حرم به دست می‌آورند، به علم و معرفت نیز نیاز دارند؛ بنابراین باید پس از تشرف به بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) ره توشه‌ای از سوغات فرهنگی را با خود به شهر و دیارشان ببرند. افتتاح این فروشگاه نخستین قدم در برقراری ارتباط مستمر با زائر است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که باید از ۳۰ میلیون زائری که سالانه به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، حداقل با ۵ میلیون زائر ارتباط مستمر برقرار کرد، ادامه داد: ارتباط فرهنگی، توسعه نذر فرهنگی و ارتباط علمی از طریق درگاه کتاب می‌تواند بیش از پیش ارتباط مستمر ما را با زائر برقرار کند.
 

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: با هدف برقراری این تعاملات، طرح اولیه افتتاح «بازارچه کتاب» با توجه به حدیثی از امام رضا(ع) که فرمودند: «رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد؛ اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می دانستند از ما پیروی می کردند» مطرح شد؛ بنابراین ورودی باب‌الجواد(ع) با عنوان «گذر فرهنگ و ادب» با توجه به این حدیث امام رضا(ع) ایجاد شد تا احیاء امر اهل بیت(ع) که از وظایف سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی است را عملیاتی کنیم.

عرضه ۱۶ هزار عنوان کتاب در فروشگاه «کتاب رضوی»
سعیدی، نیز در حاشیه این مراسم با بیان این‌که تولیت آستان قدس رضوی همواره تاکید ویژه‌ای بر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دارند، گفت: در همین راستا فروشگاه به‌نشر در ورودی باب‌الجواد(ع) حرم مطهر رضوی به لحاظ فضا چندین برابر توسعه یافته و حدود ۱۶ هزار عنوان کتاب از ناشران مطرح کشور در این مجموعه گردآوری شده و به زائران و مجاوران عرضه شده است. 

سعیدی به موضوعات آثار عرضه شده در این فروشگاه اشاره کرد و گفت: این آثار در موضوعاتی همچون فلسفه و منطق، هنر، تاریخ، آثار بزرگان انقلاب اسلامی، آثاری با محوریت روایی و حدیثی، ادبیات روایی و داستانی و کودک و خردسال ارائه شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر عرضه این آثار، محصولاتی نیز به‌عنوان سوغات با بهره‌گیری از محصولات و آثاری با نمادهای کاشی‌کاری  و معماری حرم مطهر رضوی در این فروشگاه تهیه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی گفت: در مجموع ۴۰ فروشگاه به‌نشر در سطح کشور فعال و ۱۷ فروشگاه نیز در شهر مشهد آماده خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها