یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
سومین جلد «خاطرات صحنه» به بازار آمد

مهدی عطایی دریایی سومین جلد از مجموعه خاطرات حضورش در فضای هنرنمایشی استان هرمزگان را با عنوان «خاطرات صحنه» به همت انتشارات سمت روشن کلمه منتشر کرد.

مهدی عطایی‌دریایی، نویسنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب(ایبنا)، درباره این کتاب گفت: خاطرات صحنه تلاشی روایی است از پنج دهه تئاتری که من شاهد آن بوده‌ام. با شیوه میدانی معدود و محدود به آدم‌هایی آشنا که تا شعاعی معین پیرامونم حضور داشتند و هر یک روایات خود را ارائه داده‌اند.

وی با تأکید بر اهمیت تاریخ شفاهی در زنده نگه‌داشتن فرهنگ یک بوم افزود: آنچه فرهنگ و هنر یک قوم را زنده و پویا نگاه داشته همین تاریخ شفاهی مبتنی بر دیده‌ها و شنیده‌های میدانی است. هر قومی برای زنده نگاه‌داشتن آیین و گویش و پوشش خود‌ می‌کوشد تا موانع سیاسی و اجتماعی و نظامی را که چون خفقانی فروخورده در گلو، راه نفس کشیدن را فرومی‌بندد و چون جسم بی‌جانی فروهشته از بام بیداد، سقوطش را نظاره‌ می‌کند از میان بر‌‌دارد و عَلَم موجودیت و هویت خویش را برافرازد.


مهدی عطایی دریایی

کارگردان فیلم «بی‌بری» با اشاره به دشواری‌های مکتوب کردن تاریخ شفاهی بیان کرد: روایت صادقانه و واقعی رخدادی که بیش از چند دهه از آن می‌گذرد، آن‌هم با تکیه‌بر حافظه و گپ و گفت‌های نه‌چندان دقیق و گاهی متناقض، کار چندان آسانی نیست.

این نویسنده درباره مطالب منتشر شده در جلد سوم توضیح داد: در جلد سوم از 65 نمایش‌نامه ایرانی و خارجی و 145 شخصیت تأثیرگذار در تئاتر و سینمای ایران و هرمزگان با عنوان فهرست اعلام در پایان کتاب نام آورده‌ام. جلد سوم 152 تصویر دارد که از این تعداد 110 عکس نمایش‌های اجرا شده‌ است؛ اما تعداد اندکی از عکس‌ها کمتر از انگشتان یک دست را از سایت‌ها و بولتن‌های نمایشی دریافت کرده‌ام، ولی بیشترین آن‌ها لطف یاران بوده است.


مستند‌نگاری و ثبت وقایع و رخدادها در هر حوزه و شاخه‌ای از هنر، ضرورتی انکارناپذیر است. ضرورتی که اگر دقیق، آگاهانه و صادقانه به آن پرداخته شود میراثی ارزشمند را برای آیندگان به یادگار خواهد گذاشت.

ازجمله اتفاق‌های خوب برای تئاتر هرمزگان، دست‌به‌قلم شدن چهره‌ای مانند «مهدی عطایی دریایی» برای ثبت و ضبط رخدادهای پنج دهۀ اخیر فعالیت‌هایش در این رشته است. وی از نخستین تحصیل‌کردگان تئاتر در هرمزگان است و کارگردانی و نویسندگی فیلم‌هایی همچون «سرانجام»، «تعلق»، «فقط یک راه» و... را در کارنامه دارد. 

این نویسنده تاکنون چندین کتاب ازجمله «آیین، نمایش و شبیه‌خوانی در هرمزگان»، «کمنزیل» و «زینب» را نیز به زیور طبع آراسته است.

عطایی دریایی، سال گذشته مجموعه خاطرات خود از پنج دهه حضور در فضای هنرنمایشی استان هرمزگان را در کتاب «خاطرات صحنه» در دو جلد منتشر کرد و سومین جلد از این کتاب را در کمتر از یک‌سال را نیز آماده و چاپ و منتشر کرده است.

یادآوری می‌شود این مجموعه در 178 صفحه با صفحه‌آرایی طاهره پورهاشمی و طراحی جلد سمیرا مهری به قیمت 700000 ریال و تیراژ 500 نسخه توسط انتشارات سمت روشن کلمه چاپ و منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها