سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
بخش ویژه داستان انقلاب در جایزه جلال طراحی شود

مصطفی جمشیدی، نویسنده حوزه انقلاب اسلامی تاکید دارد که برای ارتقای وضعیت ادبیات داستانی انقلاب باید توجه خاصی به این حوزه از سوی متولیان فرهنگی معطوف شود و نیکوست بخش ویژه ادبیات داستانی انقلاب اسلامی در جایزه ادبی جلال گنجانده شود.

مصطفی جمشیدی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: داستان انقلاب پيش از بهمن 57 نیز سابقه داشته است و از دهه 40 و 50 به‌ویژه پس از کودتای رضا‌شاه به دلیل همجواری با روسیه و اندیشه‌های مارکسیستی تحت‌تاثیر اندیشه‌های چپ با انگاره مبارزه باغ استبداد به صورت سمبولیک شکل گرفته بود.

وی افزود: در سال‌های پيروزی انقلاب اسلامي و نخستين ماه‌های بعد از پيروزی انقلاب، شاهد شكل‌گيری ادبيات داستانی انقلاب به شکلی اصیل و با ساحت قدسی شدیم که ابتدا روايت‌ فضای اعتراض‌های مردمی و ترسيم شخصيت‌های ساواک و خبرچين و ديگر عناصر امنيتی رژيم پهلوی را نشان می‌داد تا اين‌كه ناگهان جنگ می‌شود و رفته رفته ادبيات انقلاب اسلامي به محاق رفت و دوباره پس از سال‌های جنگ، كم و بيش شاهد شكل‌گيری توجه بيش‌تر از گذشته به ادبيات داستانی انقلاب شدیم.

وی عنوان كرد:‌ در سال‌های اخیر متاسفانه توجه خاصی به ادبیات داستانی انقلاب از سوی متولیان امر نشده و بیشتر آثار باارزش نتیجه اراده فردی بوده‌اند. از سوی دیگر نسل نویسندگانی که شاهد حوادث انقلاب بوده‌اند دیگر به میانسالی و کهنسالی رسیده‌اند و برخی نویسندگان جوان نیز که پا به عرصه گذاشته‌اند آثارشان فاقد اسناد تاریخی و ادبیات پخته و فنی است.

جمشيدي در پایان گفت: برای رهاندن ادبیات داستانی انقلاب اسلامی از رخوت کنونی باید متولیان امور فرهنگی به چاره‌اندیشی و حمایت بیشتر اقدام کنند. از جمله بهتر است بخشی مجزا به نام ادبیات داستانی انقلاب اسلامی در جایزه ادبی جلال درنظر گرفته شود تا شاهد خلق آثار بیشتر و آسیب‌شناسی کارآمد در این حوزه شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها