یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
دشواری‌های تالیف رمان‌های تاریخی/ ضرورت پرداختن نویسندگان انقلاب اسلامی به تاریخ شهرهای مختلف

علی اکبر والایی، منتقد ادبی در آیین رونمایی کتاب «آتش در آذرشهر» تاکید کرد که با وجود دشواری نگارش رمان بر اساس حوادث و مستندهای تاریخی، خوشبختانه نویسنده «آتش در آذرشهر» به زیبایی از عهده این مهم برآمده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی اکبر والایی در این نشست که امروز (دهم بهمن‌ماه) با حضور محمدرضا اصلانی، نویسنده اثر و یوسف قوجق، منتقد ادبی و داستان‌نویس در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: این کتاب در قالب رمان و بر اساس زندگی شهید مدنی تالیف شده است. در تالیف این رمان کار درخوری انجام شده و از نظر پختگی در داستان‌پردازی، نثر و شخصیت‌سازی، تفاوت بارزی با آثار پیشین اصلانی دارد.

پیوند زیبای تاریخ شفاهی و ادبیات در «آتش در آذرشهر»
این نویسنده با اشاره به سختی‌های نگارش رمان تاریخی گفت: نگارش رمان تاریخی دشواری‌های زیادی دارد و نویسنده نمی‌تواند به آسانی از قوه تخیل خود در عین پایبندی به مدارک و مستندات تاریخی استفاده کند که نویسنده «آتش در آذرشهر» به خوبی از عهده این کار برآمده و به زیبایی تاریخ شفاهی و ادبیات را به هم پیوند زده است. اصلانی خود را مقید کرده ضمن پایبندی به ادبیت متن خود، رمانی بر اساس حقایق تاریخی بنویسد و این مراقبت، نتیجه کارش را زیبا و خواندنی کرده است. از سوی دیگر وفاداری به تاریخ باعث شده به برخی از حواشی از جمله سازمان منافقین تنها اشاره‌های مختصری داشته باشد.

وی ادامه داد: نویسنده در پرداختن داستان رمانش، زاویه دید هوشمندانه‌ای دارد و در روایت‌‌ها اشراف خود را بر مستندهای تاریخی نشان داده است. وی با مطالعه و بررسی عمیق خود گویی بر بلندی ایستاده و شاهد تمام جزییات است.

اصلانی، ارزش‌مدار و پاکیزه‌نویس است
این نویسنده همچنین به انعکاس شخصیت اصلانی به عنوان فردی اخلاق‌مدار و باگذشت در «آتش در آذرشهر» اشاره کرد و افزود: نویسنده «آتش در آذرشهر»، فردی ارزش‌مدار و پاکیزه‌نویس است و مخاطبی که از زشت‌انگاری و بیان مکالمه‌های سخیف بیزار است به این رمان باارزش جذب می‌شود. پیشنهاد می‌شود این کتاب به طور گسترده در میان کتابخانه‌های عمومی و مدارس توزیع شود.

دشواری‌های رمان‌نویسی درباره شخصیت‌های تاریخی
یوسف قوجق، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این آیین در سخنانی عنوان کرد: نگارش رمان درباره شخصیت‌های بزرگ تاریخی نیازمند انجام تحقیق گسترده و استفاده از مستندات تاریخی و نیز درک موقعیت جغرافیایی و وقایع تاریخی است که در «آتش در آذرشهر» این مهم را شاهد هستیم. اصلانی در این اثر برگی از تاریخ انقلاب را تورق کرده و چون خود قاضی و آشنا با فضاهای امنیتی و قضایی بوده با استفاده از تجربه شخصی، بر حقیقت اطلاعاتی که در مسیر داستان رخ داده واقف است.

وی افزود: رمان «آتش در آذرشهر» برخاسته از تعلیق‌ها و اتفاقات است و به زیبایی با سیری طبیعی پیش می‌رود. گاهی در داستان‌ تعلیق‌هایی را شاهد هستیم که در مکالمه‌ها و روایات ریشه دارد.


این منتقد و داستان‌نویس نیز با اذعان بر پاکیزه‌نویس بودن اصلانی گفت: نویسنده در رمانش با ملاحظه پیش می‌رود و کاملا به دور از زشت‌انگاری بوده و حتی به ماموران ساواک نیز توهین نکرده است. این اثر مناسب مخاطبان عام از جمله زبرگسالان، جوانان و به‌ویژه دانش‌آموزان است که در قالب یک زمان با زندگی و شخصیت یک شهید والامقام در تاریخ انقلاب اسلامی آشنا شوند.

قوجق با بیان اینکه بیشتر نویسندگان انقلاب اسلامی در پرداخت داستان‌های خود تنها به تهران و شهرهای بزرگ اشاره می‌کنند، افزود: نوینسده «آتش در آذرشهر» به شهرهای دیگر نیز توجه دارد که این می‌تواند الگوی سایر نویسندگان باشد. اکنون با کمبود پرداخت به شهرهای مختلف در نگارش رمان‌های انقلاب اسلامی مواجه هستیم.

محمدرضا اصلانی، نویسنده «آتش در آذرشهر» نیز در آیین رونمایی این اثر در سخنانی درباره انگیزه و مشکلات تالیف کتاب عنوان کرد: موضوع رمان سال‌ها ذهن من را به خود مشغول کرده بود. هفت سال سابقه حضور و سکونت در آذرشهر را داشتم که به من امکان داد با زندگی شهید مدنی آشنا شوم. پس از بازگشت به زادگاه تصمیم گرفتم ضمن نوشتن رمان با محوریت زندگی شهید مدنی با خرده‌داستان‌هایی که به عملکرد ساواک اشاره دارد به بازنمایی شخصیت و زندگی پربار این شهید در قالب یک کتاب بپردازم. از جمله مشکلات نویسندگان پس از تالیف رمان‌های تاریخی می‌توان به اعمال سلیقه ناشران اشاره کرد که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.


وی به بیان مهمترین ویژگی‌های شخصیتی شهید مدنی پرداخت و افزود: شهید مدنی دارای زندگی پرفراز و نشیبی بوده و علاوه بر دغدغه دینی به عنوان یک عالم، به مسایل اجتماعی و سیاسی جامعه حساسیت نشان می‌داد. وی تمام مسوولیت‌های خود را به نحو احسن انجام می‌داده و با دوست و دشمن رفتاری مودبانه و اخلاق‌مدار داشت.

وی ادامه داد: در نگارش رمان مخالف زشت‌نگاری هستم و سعی می‌کنم جز در جاهایی که تکیه کلامی لازم است اشاره شود، از آوردن جملات و واژه‌های سخیف پرهیز کنم. یکی از دلایل اصلی من برای عدم پرداختن به جزییات ترور شهید مدنی، لازم دانستن ایجاز بود و وقتی ترور شخصیت مبارز و اخلاق‌مداری چون شهید مدنی اوج پلیدی بوده نخواستم به توضیح واضح بپردازم.

اصلانی در توضیح نحوه تهیه اطلاعات لازم برای نگارش این رمان گفت: در جریان نگارش این رمان به تمام شهرها و روستاهای اطراف آذرشهر سفر کردم تا از نزدیک در جریان فرهنگ و جغرافیای آن خطه قرار گیرم.

کتاب «آتش در آذرشهر» به تازگی در 176 صفحه و به‌بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر عرضه شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها