شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
مفهوم کتاب شعر تغییر کرده است/ نگران افزایش شعرهای سخیف در صفحه‌های مجازی نباشید

غلامرضا طریقی با تاکید بر اینکه اساسا کتاب، مخصوصا کتاب شعر دارد معنایش را از دست می‌دهد، به تجربه شخصی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی کتاب چاپ می‌کنم ممکن است که یکی، دو ماه بعد تقریبا 70 درصد آن کتاب در صفحه‌های دیگر پیاده شود و اساسا بعد از دو، سه ماه دیگر خریدن خود آن کتاب موضوعیت ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلامرضا طریقی، شاعر و مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران در برنامه «پرانتز باز» به بیان توضیحاتی درباره کتاب‌های شعر امروز و رابطه مخاطبان با اشعار فضاهای مجازی پرداخت.

طریقی با ابراز خرسندی از وضعیت شعر معاصر عنوان کرد: به طور کلی می‌توانیم ذره‌بین بگیریم و بگوییم که این گوشه‌ شعر این مشکل و آن گوشه‌اش آن عیب را دارد. ممکن است که بگوییم اندام شعر امروز تب دارد و سرفه می‌کند ولی اگر این ذره‌بین را روی شعر 10، 20، 30 و 100 سال پیش هم می‌گرفتیم، حتما از این ناخوشی‌ها کنار تنه‌ اصلی شعر همیشه وجود داشته‌ است. ما امروز بخشی از شعر گذشته را که ماندگار شده و متعلق به تنه سالم شعر دورانش است، می‌خوانیم.

این شاعر تاکید کرد: چون شعر روزگار خودمان را از نزدیک می‌بینم و خیلی تکه تکه لمسش می‌کنیم، ناخوشی‌ها را هم به همراه خوشی‌ها می‌بینیم و گاه تصور می‌کنیم که حال و روزش خیلی خوش نیست ولی به طور کلی حال شعر معاصر خوب است.

وی همچنین درباره گسترش شعر در فضاهای مجازی و تاثیر آن بر کتابخوانی در حوزه شعر و ادبیات گفت: اساسا معنای کتاب بویژه کتاب شعر در حال تحول است و خود من وقتی کتاب چاپ می‌کنم ممکن است که یکی، دو ماه بعد تقریبا 70 درصد آن کتاب در صفحه‌های دیگر پیاده شود و اساسا بعد از دو، سه ماه دیگر خریدن خود آن کتاب موضوعیت ندارد.

این شاعر با اشاره به مخاطبان شعر گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که ما اساسا دو نوع مخاطب شعر داریم. یک نوع، طیف مخاطب 15، 16 ساله تا 25 ساله هستند که در دوره‌ای احساسی می‌شوند و به سراغ شعر می‌آیند و اغلب آنها هستند که اشعاری از کتاب‌‌های شعر گزینش و وارد فضای مجازی می‌کنند. طیف مخاطبان اصلی را نیز داریم که تمام عمر را شیفته‌ شعر هستند؛ یعنی از نوجوانی تا پایان عمرشان شعر می‌خوانند و این طیف برای هر نسل از ته‌نشین همین گروهی که در سن نوجوانی عاشق شعر می‌شوند به وجود می‌آیند.

وی ادامه داد: این طیف در فضای مجازی تصمیم نمی‌گیرند که دوست‌دار کدام شاعر باشند و بر مبنای کتاب با یک نفر انس می‌گیرند و در فضای مجازی هم وی را پیگیری و شعرش را رصد می‌کنند. اگر ما مبنا را بر این بگذاریم و دلواپس باشیم که چرا این طیف مخاطب دارد به سمت نوعی از شعر می‌رود که از نظر ما که شعر را جدی‌تر دنبال می‌کنیم حتی شعر نیست، طبیعی است که این نگرانی برایمان پیش بیاید.

طریقی با گریزی به شعر دهه 70 اظهار کرد: در دهه 70 نیز ستاره‌هایی داشتیم که متن‌های ادبی شبه شعر می‌نوشتند و ستاره شدند و حتی فروش کتاب و شهرت‌شان از مهدی اخوان‌ثالث یا حسین منزوی یا دیگر شاعران بزرگ آن دوران نیز بیشتر بود. آن زمان نیز امکان داشت این دلواپسی پیش آید که که فروش سی‌دی دکلمه باعث ‌شود برخی شعرهای کم‌ارزش‌تر بیشتر شنیده شوند؛ اما وقتی طیف کسانی که در دوره سنی خاصی به شعر اقبال داشتند، گذشت نسلی که شعر را جدی‌تر دنبال می‌کرد، مانند و آن‌ها بودند که تصمیم گرفتند چه نام‌هایی ماندگار شود. 

وی افزود: گسترش اشعار کم‌ارزش در فضای مجازی جای نگرانی ندارد؛ چراکه در سال‌های بعد نسل شعرخوانان جدی، قهرمان جدید خود را می‌سازند و به سراغ آن قهرمان‌های ساخته شده‌ نسل قبلی نمی‌روند؛چراکه شرایط تغییر می‌کند. در عین حال این واقعیت وجود دارد که اگر در اینستاگرام جست‌وجو کنید هزاران نفر در صفحه شخصی خود را شاعر معرفی کرده‌اند.

طریقی همچنین بخشی از یکی از غزل‌های اخیر خود را قرائت کرد که به‌زودی در مجموعه‌ای منتتشر خواهد شد.

ویژه‌برنامه «پرانتز باز» به مناسبت هفته‌ کتاب با تهیه‌کنندگی و سردبیری مارال دوستی و همراهی نیما رئیسی، علیرضا بهرامی و شهاب دارابیان از 22 آبان به صورت زنده، (ساعت 16) از خانه کتاب و ادبیات ایران روی آنتن رادیو نمایش رفته است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها