پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای سنندج بازگشایی شد

بخش خدمات کتابخانه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سنندج با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح و این کتابخانه بازگشایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، مراسم افتتاح خدمات و بازگشایی کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج عصر امروز (پنجشنبه ۶ آبان) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان، محسن فتحی، از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی، محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی کشور برگزار شد.
بخش کتابخانه امام شافعی سنندج تقویت می شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح این کتابخانه از توسعه بخش کتابخانه امام شافعی خبر داد و اظهار کرد: موضوع تقریب و وحدت ضرورت جامعه ما است و با همه وجود به آن متعهد هستیم و کتابخانه این بخش را تقویت خواهیم کرد.

محمدمهدی اسماعیلی، با بیان اینکه کردستان جایگاه کم نظیری در ایران اسلامی دارد، عنوان کرد: این استان تاریخ پرشکوه و پر عظمتی دارد و جایگاهی دارد که در طول قرن های و هزاره های متمادی محل تجلی فرهنگ و هنر ایرانی بوده است.
وی ادامه داد: وقتی به این استان با این تاریخ پرعظمت نگاه می کنیم می بینم در طول سالهای اخیر و در جنگ تحمیلی کردستان محل عرفان و تجلی عرفان و مکتب شهادت بوده است و سابقه بلند فرهنگی و عرفانی منطقه نشان می دهد شخصیت های بزرگ و کم نظیری در قرون متمادی تقدیم کرده است و در طول دفاع مقدس جلوه ویژه ای پیدا کرد و عروج 18 هزار شهید مهاجر و چندین هزار شهید در این منطقه یک افتخار بزرگ برای استان رقم زده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همه ما سربازان رهبری هستیم، عنوان کرد: افتخار هر خدمتگزاری این است که سرباز رهبری باشد و با بازآفرینی این کتابخانه در کردستان با همت و تلاش نماینده ولی فقیه در استان شاهد افتتاح مجموعه بی نظیر در غرب کشور هستیم که نمونه واقعی سرباز رهبری بودن در آن عینیت پیدا کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه در هیچ جای کشور شاهد ارائه چنین خدماتی در کتابخانه های عمومی نیستیم، افزود: این اتفاق کار خوب و مبارک و ماندگاری است و در استان کردستان جز این انتظاری نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تمرکز زدایی از مرکز کشور و تهران به عنوان رویکرد دولت بیان کرد: تلاش می شود تمام مناطق کشور از اطلس فرهنگی در ایران پرافتخار برخوردار باشند و هر جای آن پر از داشته های بزرگ باشد و تلاش می شود فضا برای شکوفایی آن را فراهم کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: برنامه اصلی و محوری ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسایی و بالا بردن ظرفیت ها در استان ها فراهم کردن بستر رشد و تعالی این ظرفیت ها است.

وی با بیان اینکه کردستان در همه مقوله های هنری پیشتاز است، اضافه کرد: تلاش می کنیم در کنار سایر نهادها وظایف خود را جلو ببریم و این نوید را می دهیم که انجمن دف نوازی در کردستان راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ مقدم بر همه چیز است، تاکید کرد: انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و فضای حاکم بر کشور نیز فرهنگی است و وظیفه ما این است که این فرهنگ را گسترش دهیم.
 
کتابخانه امام خامنه ای سنندج باید به پایگاه فرهنگی، اجتماعی و علمی تبدیل شود

نماینده ولی فقیه در استان کردستان در ادامه این مراسم بر تبدیل کتابخانه امام خامنه ای (مدظله‌العالی) سنندج  به پایگاه فرهنگی، اجتماعی و علمی در استان تاکید کرد و گفت: بی شک تحقق این مهم مستلزم کار و فعالیت و تلاش بیشتری است.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی با اشاره به افتتاح چندین باره این کتابخانه اظهار داشت: ساختمان این کتابخانه در گذشته افتتاح شده بود ولی امروز در حالت کتابخانه مجهز و با خدماتی که اکنون قابل ارائه است به بهره برداری رسید.
 
وی ضمن تشکر ویژه از دفتر رهبری و مسوولان استانی برای افتتاح کامل این مجموعه فرهنگی افزود:  بخش تخصصی امام شافعی در این کتابخانه باید تقویت شود تا روزی به قطب کتب مربوط به امام شافعی در دنیا تبدیل شود.
 
نماینده ولی فقیه در استان کردستان بر ارتقای همه سطوح کتابخانه هم تاکید کرد و گفت:  صیانت از محیط فرهنگی کتابخانه امام خامنه ای (مدظله‌العالی) که در خور نام ایشان باشد از دیگر موارد ضروری است که باید به آن توجه شود.
 
حجت الاسلام پورذهبی اهمیت به فرهنگ بومی در قالب ارزش های ایران اسلامی را یکی از رسالت های کتابخانه ها خواند و گفت: در کردستان 23 هزار نفر شهید تقدیم انقلاب اسلامی شده است لذا توجه به مباحث فرهنگی و ارزشی آن از مباحث حائز اهمیت است.
  
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در سخنانی کوتاه از تلاش های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توسعه فرهنگ و هنر در کشور قدردانی کرد و اظهار کرد: امروز شاهد نقش فرهنگ و هنر بر اساس اصول و ارزش های انقلاب اسلامی در کشور هستیم و این مهم بشارت آینده روشن در عرصه فرهنگ است.
 
معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در مراسم بازگشایی این کتابخانه گفت: مخزن کتابخانه امام خامنه ای (مدظله‌العالی)  سنندج ظرفیت 100 هزار جلد کتاب را دارد که هم اکنون 37 هزار جلد کتاب در آن موجود است.

مهدی رمضانی با بیان اینکه بزرگترین بخش کتابخانه کودک غرب کشور در این کتابخانه ایجاد شده است، افزود: در حال حاضر بخش کودک کتابخانه امام خامنه ای سنندج سه هزار جلد کتاب دارد و ظرفیت افزایش این بخش تا 10 هزار جلد هم فراهم است.
 
وی وجود اتاق علم نوجوان با محوریت آزمایش های علمی و تحقیقاتی برای دانش آموزان را از دیگر بخش های این کتابخانه اعلام کرد: برای نخستین بار در استان بخش های ناشنوایان و خدمات مبتنی بر وب در کتابخانه ای ایجاد شده است.
 
معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین گفت: بخش نسخ خطی این کتابخانه هم دارای 572 نسخه کتاب است که از این تعداد 56 جلد کتاب خطی و 311 جلد هم سربی است و وجود این بخش آغازی برای جمع آوری آثار خطی ارزشمند است.
 
رمضانی اضافه کرد: بخش امام شافعی هم از دیگر بخش های ارزشمند و خاص این کتابخانه است که حفظ و تقویت آثار موجود در این حوزه در اولویت ما قرار دارد.
 
محسن فتحی، نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در سخنانی کوتاه با بیان اینکه در سال جاری و تا پایان سال در راستای ارتقای سطح فرهنگی و سرانه مطالعه استان تلاش شده است، اظهار کرد: در سال 1401 نیز این مهم پیگیری خواهد شد و حوزه فرهنگی را حمایت کرده و وظیفه خودمان می دانیم این توانمندی های این استان فرهنگی حمایت کنیم
 
زیربنایی کتابخانه های عمومی کردستان به 22 هزار مترمربع افزایش یافت
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان نیز در این مراسم با بیان اینکه کتابخانه عمومی مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به در سال ۸۸ از محل اعتبارات سفر پرخیر و برکت رخبر انقلاب در سفر به کردستان احداث شد، اظهار کرد: این کتابخانه به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی استان در زمینی به مساحت سه‌هزار و ۵۰۰ مترمربع در ۶ طبقه احداث شده است.
 
محمد مخدومی با اشاره به اینکه این کتابخانه دارای بخش‌های مختلفی از جمله نشریات، نابینایان، ناشنوایان، سالن مطالعه آقایان و بانوان به صورت مجزا، بخش وی آی پی آقایان و بانوان و سالن مطالعه ویژه محققان است، بیان کرد: گالری، سالن جلسات، سالن آمفی تئاتر، بخش کلاس‌های مبتنی بر وب، مخزن کتاب، بخش مرجع، بخش دیداری و شنیداری،  خدمات فنی، بخش گروهی اعضا و اتاق علم که برای اولین بار در کشور راه اندازی می‌شود از قسمت‌های دیگر کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای استان است.
 
وی همچنین گفت: طبقه همکف کتابخانه به طور کامل به بخش کودک اختصاص پیدا کرده و به زیبایی تجهیز و آماده‌سازی شده است و در بخش ویژه نشریات نیز علاوه بر وجود نشریات چاپی قابل استفاده برای اعضا، تصاویر و همچنین سردیس و تندیس برخی از مشاهیر و بزرگان کُرد وجود دارد.
 
مخدومی اعلام کرد: در سال ۹۹ با مذاکرات انجام شده و با عنایت نماینده ولی فقیه استان این کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های عمومی کردستان واگذار شد و بیش از چهل خدمت متنوع در این کتابخانه تعریف شده که به عموم مردم خدمات ارائه می‌دهد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان ادامه داد: این کتابخانه همزمان به صورت حضوری امکان ارائه خدمت به ۶۵۰ نفر را دارد و با بازگشایی آن شاخص زیربنای کتابخانه‌های کل استان ۲۰ درصد و در سنندج ۷۳ رشد داشته است.
 
وی اضافه کرد: با بازگشایی کتابخانه امام خامنه‌ای زیربنای کتابخانه‌های استان از ۱۸ هزار مترمربع به ۲۲ هزار متربع افزایش یافته است.
 
پیش از آغاز این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از بخش‌های مختلف  کتابخانه مرکزی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سنندج بازدید کردند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها