دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
کلمه، دوشادوش مبارزه

نمی‌توانم با افعال ماضی از احمد محمود حرف بزنم. اصلا مگر ما به عمر تقویمی درباره چنین بزرگانی معتقدیم؟...

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، قباد آذرآیین، نویسنده جنوبی و خالق آثاری همچون «فوران»، «توله‌های تلخ» و «عقرب‌ها را زنده بگیر» در سالمرگ احمد محمود، یادداشت کوتاهی را درباره جایگاه آن نویسنده فقید در اختیار ایبنا قرار داده که در ادامه می‌خوانید:

کلمه، دوشادوش مبارزه 
نوشتن درباره احمد محمود سهل و ممتنع است... سهل است؛ چون بزرگ است و جامع‌الاطراف و می‌توانی از هرسو به او بنگری و از همان منظر درباره‌اش قلم بزنی و سخن بگویی. ممتنع است؛ چون نوشته و سخنت خودت را هم قانع نمی‌کند.

به نظرم، نباید مبارزه و نویسندگی احمد محمود را جدا از هم و با ترجیح یکی بر دیگری بررسی کرد. مبارزه با بی‌عدالتی و ستم، آرمان احمد محمود است و قلم و نوشتار، پرچم این مبارزه است؛ نمی‌توانم با افعال ماضی از احمد محمود حرف بزنم. اصلا مگر ما به عمر تقویمی درباره چنین بزرگانی معتقدیم؟

- شناخت عمیق جغرافیای زادبوم و ترسیم حال‌وروز بومیان آن جغرافیا

- پاسداشت آبروی کلمه و قلم در سخت‌ترین سال‌های مضیقه نان و معیشت

- استفاده از زبان، فضا، شخصیت‌پردازی و دیگر عناصر داستانی در خدمت درونمایه داستان
پرداختن به این دغدغه که «نویسنده باید آدم‌های داستانش را واکاوی کرده باشد، نه فقط آنچه را انجام می‌دهند و بالفعل است؛ بلکه با آنچه در توانایی آن‌هاست»

این‌ها از ویژگی‌های شخصیت و نویسندگی احمد محمود است...

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز نویسندگی احمد محمود استفاده از جمله‌های کوتاه و کوبنده است برای تاثیر و تفهیم بیشتردرونمایه:

«پیش می‌رود. کنار جدول می‌ایستد. دوماشین پیاپی می‌گذرد. از خیابان رد می‌شود. صف نانوایی خلوت است. بلند نفس می‌کشد» (داستان کجا می‌ری ننه امرو؟)
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها