پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
12 قصه‌گوی برتر استان اردبیل معرفی شدند

مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل در آیین اختتامیه مرحله استانی بیست‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون گفت: قصه‌گویی هنری است که سبب تقویت فکر و اندیشه، قدرت بیان و مهارت‌های زندگی، رشد آگاهی و اعتلای شخصیت فردی و اجتماعی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در اردبیل، زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در آیین اختتامیه مرحله استانی بیست‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: قصه و قصه‌گویی، شاید در نگاه نخست با هدف ایجاد لذت و سرگرمی باشد؛ اما گسترش تخیل و تقویت مهارت‌های مختلف از دیگر ثمرات این میراث کهن است؛ به‌عبارت دیگر، ضمن تقویت فکر و اندیشه، قدرت بیان و مهارت‌های زندگی، کاربرد آموزشی نیز داشته و رشد آگاهی و اعتلای شخصیت فردی و اجتماعی را نیز موجب می‌شود.
 
وی با بیان اینکه قصه‌گویی انتقال بخشی از فرهنگ شفاهی گذشتگان به نسل امروز است، افزود: کانون پرچمدار احیا و توسعه فرهنگ قصه‌گویی در کشور بوده و درحالی‌که با لحاظ تغییرات گسترده در زندگی اجتماعی شرایط نوینی را برای نسل جدید موجب شده، احیای چنین مهارت‌هایی سبب نزدیکی عاطفی خانواده‌ها می‌شود، ضمن اینکه جایگاه آن در سبد فرهنگی جامعه ارتقا می‌یابد؛ چراکه جلوه بیانی و هنرمندانه یک موضوع است و با زبان‌های علمی و تاریخی تفاوت دارد؛  به نوعی، کند‌و‌کاو حسی و عاطفی انسان و بیان شدیدترین و عمیق‌ترین احساسات، تخیلات و عواطف آن‌ها را نیز شامل می‌شود که زیبایی آن باعث لذت و زینت روحی آدمی می‌شود.

دبیر بیست‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان اردبیل گفت: در سالیان اخیر با شعار «آینده را باید ساخت»، توجه بایسته و مؤثری به هنر قصه و قصه‌گویی صورت گرفته است؛ بر این اساس، شب یلدا در تقویم ملی «روز قصه و قصه‌گویی» نامگذاری شد که نه تنها ریشه در فرهنگ کهن و گذشته ما دارد، بلکه نمودی از خردمندی و تعقل بوده و از اعصار دور برای ما به یادگار مانده است.

وی بیان کرد: شرایط کرونایی سال گذشته موجب شد جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اجرا نشود؛ اما کانون پرورش فکری استان، «مهرواره قصه‌گویی» را در سطح استانی با عنوان «یلدای قصه» برگزار کرد.

وی ادامه داد: با شروع سال جدید و از 25 فروردین‌ماه شاهد تمهید مقدمات برای برگزاری این رویداد در کشور بودیم و امروز به ایستگاه پایانی در بخش استانی رسیده‌ایم تا نفرات برتر استانی را در سه بخش «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها»، «زنان و مردان» و «دختران و پسران» معرفی کنیم. این افراد برای رقابت در مرحله نهایی در سطح کشور انتخاب می‌شوند تا همزمان با «یلدای قصه» با هم به رقابت بپردازند و از این بین تنها رقابت «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» استانی است.

وی گفت: در مرحله استانی، 88 شرکت‌کننده اثر ارائه کردند؛ در بخش «90 ثانیه»، 32 قصه‌گو و در بخش «پادکست»، 16 شرکت‌کننده از استان حضور دارند؛ برای شرکت در «بخش علمی» جشنواره نیز هنوز فرصت ارائه وجود دارد.

وی ادامه داد: آثار بخش علمی، بخش 90 ثانیه و پادکست -که به‌صورت ملی برگزار می‌شوند- برابر با زمان‌بندی معین، داوری و نتایج آن پس از بررسی اعلام خواهد شد.


بنا به این گزارش، آیین اختتامیه بخش استانی بیست‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل، به‌صورت مجازی برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف به این شرح معرفی شدند:
 
بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها
         
1 احمد پروستان خوبی در برابر خوبی اردبیل اول
2 شهین راضی کیوی مورچه و کرم شب‌تاب کوثر دوم
3 عالیه اسدپور فاطیما اردبیل سوم
4 گل‌اندام عسگری خان انگوت شایسته تقدیر
 
 
بخش مردان و زنان
         
1 لیلا خلیفه‌سقا ناغیلسیز بئشیک (گهواره بی‌قصه)  
اردبیل
 
اول
2 لیلا مستعلی‌زاده سفر مرد بی‌لبخند مشگین‌شهر دوم
3 سنا زارعی پهلوان‌پنبه پارس‌آباد سوم
4 سارا وطن‌خواه سفر مرد بی‌لبخند اردبیل شایسته تقدیر
 
 
بخش دختران و پسران
         
1 فاطمه حسینی آلنی پسته و هفت برادر مشگین‌شهر اول
2 حدیث محسن‌زاده یاخشیلیقا یاخشیلیق اردبیل دوم
3 هستی عبادی خرس دم‌کوتاه خلخال سوم
4 عسل سیدزاده سرزمین آفتاب اردبیل شایسته تقدیر
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها