شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
فروش 16 میلیارد ریال کتاب طی یک هفته در کتابفروشی‌های کردستان

همزمان با اجرای طرح «تابستانه کتاب 1400»، کردستان برای چندمین دوره متوالی جزء استان‌های پرفروش در طرح‌های فصلی جای گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، کردستان به تعبیر مقام معظم رهبری سرزمین فرهنگ و هنر است و اجرای موفق طرح‌های فرهنگی در این استان به خوبی در تایید این جمله صحه می‌گذارد، چرا که به رغم کمبود نسبی اطلاع‌رسانی و مشکلات اقتصادی مردم کردستان، این استان در چندین دوره متوالی جزء 10 استان پرفروش در تعداد کتاب و مبلغ فروش بوده است.

فروش 16 میلیارد و 306 میلیون و 741 هزار و 640 ریال کتاب در طول یک هفته اجرای طرح «تابستانه کتاب 1400» با وجود قرمزبودن وضعیت کرونا در این استان گویای این واقیعت است که کتاب و کتابخوانی جایگاه ویژه‌ای در این خطه از خاک ایران اسلامی دارد و این مهم چراغ راهی برای مسئولین استان است تا با اجرای طرح‌های فرهنگی با موضوع کتاب سرانه مطالعه را در این استان به حداکثر برسانند.
 

بالا بودن جایگاه کتاب و کتابخوانی در کردستان
مدیر کتابفروشی «ژیرا» در سنندج با بیان اینکه طرح‌های یارانه‌ای شور و شوق زیادی برای خرید ایجاد می‌کند، به خبرنگار ایبنا گفت: خوشبختانه کتاب و کتابخوانی در کردستان از جایگاه خوب و ویژه‌ای برخوردار است و همواره شاهد استقبال مردم فرهنگ‌دوست این استان از طرح‌های حمایتی با موضوع کتاب هستیم.

«ژینا مدرس گرجی» با بیان اینکه طرح‌های فصلی موجب رونق خرید کتاب می‌شود، افزود: مشکلات معیشتی، فشار اقتصادی و بالا رفتن قیمت کتاب در چند سال اخیر از جمله مسائلی است که رونق فروش را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با اجرای منظم و متوالی طرح‌های فصلی در بازه زمانی اجرای این طرح‌ها، میزان فروش کتاب بالاتر و به تبع آن سرانه مطالعه بالاتر می‌رود.

کتابفروشی‌ها مهمترین مروج کتابخوانی هستند
مدیر کتابفروشی «زانکو» در سنندج نیز با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی و تبلیغ بیشتر طرح‌های حمایتی کتاب، بیان کرد: اطلاع‌رسانی بیشتر این قبیل طرح‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها از جمله رسانه ملی باعث می‌شود در تابستان، یعنی فصلی که بازار کتاب در آن راکد است، شاهد استقبال مردم از کتابفروشی‌ها و خرید کتاب در آنها باشیم.
 

«شرافت صفری» با بیان اینکه کتابفروشی‌ها مروج کتابخوانی هستند، عنوان کرد: باید حال بد این روزهای مروجین همیشگی کتاب را بیش از پیش دریابیم و با حمایت‌های بیشتر از تعطیل‌شدن این کسب و کارهای فرهنگی جلوگیری کنیم.
 
یارانه‌های اختصاص‌یافته به استان‌ها جوابگوی خرید مردم نیست
«نگین وکیلی» که برای خرید کتاب به کتابفروشی مراجعه کرده بود، عنوان کرد: متاسفانه در دوره‌های قبل، در روزهای پایانی طرح با جمله «اتمام سقف یارانه اختصاصی کتاب به کتابفروشی‌ها» مواجه شدیم.

وی خواستار افزایش سقف یارانه استان‌ها شد و افزود: خوشبختانه این دوره شاهد افزایش سقف خرید کتاب به 300 هزار تومان بودیم که با توجه به گران‌شدن کتاب، جا دارد این میزان (سقف خرید) بیشتر هم بشود.

«سارا یاری» نیز که برای خرید کتاب به کتابفروشی مراجعه کرده بود، گفت: با توجه به گرانی کاغذ و بالا‌رفتن قیمت کتاب‌ها قطعاً چنین طرح‌هایی برای دانشجویان و کسانی که اهل مطالعه هستند، مفید خواهد بود و از این طرح استقبال خواهند کرد و اگر بتوان آن را در دانشگاه‌ها اجرا کرد و در بین دانشجویان اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد و یا کتاب‌های دانشگاهی نیز در این طرح قرار بگیرند، مردم استقبال بیشتری از این طرح خواهند داشت.
 
16 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه» در کردستان به فروش رفت
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم با ارائه گزارشی از کم و کیف اجرای «تابستانه کتاب» در این استان، گفت: 55 کتابفروشی استان در این طرح مشارکت داشتند که 42 کتابفروشی در مرکز استان و 13 کتابفروشی نیز در شهرستان‌های تابعه استان فعال بودند.

عبیدالله رستمی با اشاره به تعداد کتاب‌های فروش رفته در «تابستانه کتاب 1400» در کردستان بیان کرد: 15 هزار و 604 جلد کتاب به ارزش 16 میلیارد 306 میلیون و 741 هزار و 640 ریال در طول یک هفته اجرای طرح در استان به فروش رفت و کردستان را به جایگاه ششم پرفروش‌ترین استان بر اساس مبلغ فروش کتاب رساند.
 

وی با بیان اینکه کردستان دهمین استان پرفروش بر اساس تعداد کتاب نیز بود، اضافه کرد: کتابفروشی‌های عضو طرح «تابستانه کتاب 1400» در کردستان توانستند 6 درصد از تعداد کتابفروشی‌های عضو طرح، 6 درصد از کل رقم فروش و 3 درصد از تعداد کتاب‌های فروخته شده را به نام خود ثبت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح‌های تخفیفی کتاب ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، حمایت از کتابفروشی‌های و همچنین رونق بازار نشر است، یادآوری کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 94 برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح‌های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد و این دوره که هجدهمین دوره آن است، خوشبختانه به جایگاه خوبی رسید.

وی به مشکلات کتابفروشی‌ها و فراز و نشیب‌های بازار فروش کتاب نیز اشاره کرد و افزود: بروز و شیوع بیماری کرونا، گران‌شدن کاغذ، مشکلات معیشتی و عوامل متعدد دیگر در 2 سال گذشته، بازار فروش کتاب را تحت تاثیر قرار داده است و اجرای طرح‌های حمایتی از کتاب خوشبختانه فرصتی برای نفس‌کشیدن کتابفروشی‌ها در این بازار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها