پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کتابخانه عمومی «دانشمند شهید محسن فخری‌ زاده» در مهدیشهر افتتاح شد

طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه عمومی «دانشمند شهید محسن فخری‌زاده» در شهرستان مهدیشهر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، کتابخانه عمومی «دانشمند شهید محسن فخری‌زاده» در زمینی به وسعت 2880 مترمربع و زیربنای 1200 مترمربع در دو طبقه احداث شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه این کتابخانه برای بهره برداری به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تحویل و تجهیز شده است است افزود: ساخت کتابخانه شهید محسن فخری زاده از سال 1388 شروع شده است و طبقه همکف آن 800 مترمربع و طبقه اول آن 400 مترمربع زیربنا دارد و برای احداث آن بیش از 50 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: پیمانکار اول این کتابخانه در سال 93 به دلیل نبود اعتبار لازم با پیشرفت فیزیکی 40 درصد تغییر یافت و پروژه مذکور در سال 1395 با پیمانکار دیگری ادامه یافت و تکمیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: این کتابخانه مرداد ماه 1399 برای تجهیز و بهره برداری به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تحویل شده است.

فرشید فلاح ادامه داد: این کتابخانه دارای بیش از هفت هزار جلد کتاب است و برای تجهیز این کتابخانه بیش از هفت میلیارد و 800 میلیون ریال تاکنون هزینه شده است. مخزن این کتابخانه گنجایش نگهداری بیش از 40 هزار عنوان کتاب را دارد. این کتابخانه دارای سالن‌های مطالعه، مخزن اصلی، سالن جلسات، بخش کودک و نوجوان، بخش پژوهش، کلاس‌های آموزشی و بخش کتاب‌های نفیس است.

رونمایی از نخستین کتابگردان الکترونیکی جهان در سمنان
همچنین بر اساس این گزارش، نخستین شبکه کتابگردان الکترونیک جهان، در سمنان، چشم انداز پایتخت فناوری‌های کتاب ایران طراحی، ساخته و بهره برداری رسیده است.
 

کتابگردان الکترونیک نامک که تمام مراحل ساخت و تولید آن توسط جوانان نخبه ایرانی در سمنان و در واحد مهندسی بنیاد آرمان روشن در قالب برنامه‌های پیشنهادی دبیرخانه توسعه و ترویج کتاب استان سمنان و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و شهرداری سمنان تولید شده است، مشابه جهانی ندارد.

این دستگاه هوشمند، با کارت ملی و یا کارت هوشمند کتاب، بدون نیاز به ثبت نام قبلی به کاربران و در محیط‌های عمومی و خیابان‌های شهرها قادر به ارائه خدمات است.

ظاهر جذاب و مقاوم به عوامل محیطی و بهره مندی از فناوری‌های هوشمند نور و صدا، شیوه خلاقانه تحویل کتاب با گردش محوری، تحویل و بازگشت کتاب به صورت هوشمند و بدون نیاز به ثبت توسط کاربر، امکان جستجو ، ثبت و رزرو کتاب توسط اپلیکیشن، ضدعفونی کتاب‌ها توسط اشعه فرابنفش استاندارد با قابلیت خدمات رسانی در دوره کرونا و پساکرونا، برقراری تعامل با عابران پیاده، دریافت کتاب‌های اهدایی مردم و نمایش مسیر سفر کتاب و نظرات کاربران درباره هر کتاب، چاپ بلیط جایزه برای کاربران برتر به ویژه کودک و نوجوان، بسترسازی برای مسابقات جامع کتابخوانی و اتصال تمام دستگاه‌های سطح شهر به صورت شبکه جامع، از مهمترین ویژگی‌های این اختراع ایرانی است که نمونه نخست آن در مدت هشت ماه طراحی و ساخته شده است.

پس از رونمایی رسمی در مرحله اول شهر سمنان نخستین شهر ایران خواهد بود که با همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی به این دستگاه‌ها مجهز خواهد شد و فعالان مردمی مسئولیت نظارت بر کتابخانه‌ها را بر عهده خواهند داشت و مردمی بودن اداره این کتابخانه‌ها در کنار نظارت و تسهیلگری دولت از ویژگی‌های این طرح است.

کتابگردان نامک دارای ظرفیت 100 جلد کتاب است و با توجه به نظارت هوشمند بر آن از طریق اپلیکیشن، این کتابخانه توسط کاربران شارژ می‌شود.

کتابخانه‌های دیجیتال دانوش مشابه بزرگتر طرح نامک است که با ظرفیت یک هزار جلد کتاب به همراه کتابگردان‌های نامک ویژه کودک و نوجوان و شهروندان با نیازهای خاص نیز در مرحله تولید قرار دارند که در تابستان سال جاری رونمایی خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها