شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
ریشه ادبیات کودک کُردی اشعار فولکلور است

مدیر نشر «باشور» در ایلام ضمن اعلام خبر انتشار کتابی دیگر در حوزه شعر کودک به زبان کُردی ازسوی این ناشر، گفت: ریشه ادبیات کودک کُردی ایلام و کرمانشاه به اشعار فولکلوری برمی‌گردد که کودکان در بازی‌های خود زمزمه می‌کرده و همنشین غم‌ها و شادی‌های آنها بوده است.

محمد مرادی‌نصاری شاعر و مدیر نشر «باشور» در ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام از انتشار کتابی دیگر توسط انتشارات متتبوعش در حوزه شعر کودک به زبان کُردی خبر داد و گفت: مجموعه شعر کردی چه‌پله‌ریژان (شادی و پایکوبی) سروده داریوش همتی از شاعران توانمند و نازک‌خیال در ۲۰ صفحه برای گروه سنی (ب و ج) با تصویرگری آمنه پورخلیل در ۵۰۰ جلد و به قیمت ۳۰ هزار تومان با حمایت حوزه هنری استان ایلام منتشر شده است.

وی افزود: این مجموعه از ۸ شعر با موضوعات متنوع تشکیل شده که شاعر از زوایایی تازه و متناسب با زبان مخاطب؛ به دنیای کودکان پرداخته است. این مجموعه به زبان کُردی سروده شده و از عناصر زیبایی‌شناختی شعر کودک برخوردار است.

موسس جایزه ادبی باشور ادامه داد: داریوش همتی، یکی از شاعران خوش‌ذوق در عرصه شعر بزرگسال است که در دو زبان فارسی و کردی شعر می‌سراید. نشر باشور همچنین چند مجموعه دیگر از داریوش همتی را در دست انتشار دارد.


مرادی نصاری با اشاره به اهمیت سرودن شعر به زبان کردی برای مخاطبان کردزبان تصریح کرد: پیوند کودک با زبان، پیوندی سرنوشت‌ساز و حیاتی است. زبان به‌عنوان میراثی مشترک، به منزله پاداشی برای کودک به شمار می‌آید که از ارضای بی‌واسطه امیال خود چشم می‌پوشد و به میانجی کلمات، وارد ساحتی دیگر از حیات نفسانی خود می‌شود که می‌توان آن را نظم نمادین یا قانون و تمدن نامید.

برگزیده چهارمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام برای کتاب «خه‌یوزان دووزه‌خ و ده‌روه‌چ» ادامه داد: ریشه ادبیات کودک کُردی ایلام و کرمانشاه به اشعار فولکلوری برمی‌گردد که کودکان در بازی‌های خود زمزمه می‌کرده و همنشین غم‌ها و شادی‌های آنها بوده است. رد آمال و آرزوها و حتی اضطراب‌های کودک در این گونه شعرها پیداست.
 
به گزارش ایبنا، داریوش همتی، متولد ۱۳۵۳ شهرستان ایوان استان ایلام) مجری تلویزیون و از فعالان عرصه ادبیات و شعر در استان به شمار می‌رود. «چه‌پله‌ریژان» نخستین مجموعه شعر کودک این شاعر به زبان کردی است که به تازگی وارد بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها