سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
کارِ شعر نباید به آنجا بکشد که شاعر ناچار شود درباره‌اش توضیح دهد

مهرناز نصیری شاعر و نویسنده سمنانی گفت: اگر چه خاصیت شعر این است که فرصت تفکر و کنکاش به خواننده بدهد، اما نباید کار به آنجا بکشد که شاعر ناچار شود در مورد اثر خویش توضیح دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، مهرناز نصیری، شاعر، نویسنده و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان سمنان، در دوازدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند و شوشتر، گفت: شعر در جهانی تخیلی متولد می‌شود و شاعر باید از واقعیت‌های منطقی و تجارب شخصی خویش الهام گرفته و شعر خویش را با زبانی برتر، شامل صنایع ادبی و تکنیک‌های برجسته‌سازی کلام، ارائه دهد.

نصیری بیان کرد: زبان شعر علاوه بر مخیل بودن، باید یکدست باشد و تصاویر پیچیده‌ای که مخاطب را بیش از حد درگیر حل موضوع کنند، نمی‌تواند موفق باشند.

وی با تاکید بر این نکته که نوجوانانِ شاعر باید از تجربه‌های غنی شعر و شاعران موفق معاصر مثل قیصر امین‌پور الگو بگیرند، تصریح کرد: مطالعه و بهره‌گیری از ظرایف آثار ادبی و نوع نگاه ادیبان نام‌آشنا، موجب گسترش اندوخته‌های نوجوانان شاعر در زمینه‌ی کشف تصاویر و انتخاب واژگان می‌شود.

مؤلف کتاب «کبوتر نامه» افزود: انتخاب واژه‌ها، هوشیاری در مورد گزینش آن‌ها و بار معنایی‌ای که دربردارند، بسیار اهمیت دارد.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در خصوص جنبه‌های مختلف نقد و بررسی آثار ادبی به ویژگی‌های  نقد ساختاری اشاره کرد و گفت: نقد از زاویه‌ی نگاه ساختارمند، شامل بررسی شروع و پایان، قالب اثر، منطق حاکم بر جهان تخیلی اثر و پایانی غافلگیرکننده است.

این شاعر سمنانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حوزه ادراک شعر و ایجاد ارتباط بین شاعر و مخاطبش بیان کرد: اگر چه خاصیت شعر این است که فرصت تفکر و کنکاش به خواننده بدهد، اما نباید کار به آنجا بکشد که شاعر ناچار شود در مورد اثر خویش توضیح دهد.

نصیری یادآور شد: درواقع شاعر باید از منطقی محکم و قابل درک برای بهتر و روان‌تر بیان کردنِ ذهنیات خویش بهره گیرد.

در این نشست مجازی نصیری به ترکیبات و تصاویر شاعرانه، یکسان‌سازی زمان افعال، تعابیر زیبا اما غیرتکراری، بررسی تفکر و اندیشه در شعر، اطناب و ارتباطات و پیوندهای افقی و عمودی اشاره کرد و همچنین به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

یادآوری می‌شود، ارمغان خدادادی، عارف یادگاری، کیمیا محسنی، فاطیما رمضانی، سمانه حاصلی و کاظم رستمی، نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها