شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
برگزاری نمایشگاه مجازی در نیمه دوم سال سودمندتر است

علی‌بیک با بیان اینکه اگر نمایشگاه مجازی کتاب در فاصله کم برگزار شود، فرصت ناشران برای عرضه کتاب جدید کم خواهد بود، نیمه دوم سال را زمان مناسب‌تری برای برگزاری نمایشگاه کتاب اعلام کرد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با استقبال مردم مواجه بود، به همین دلیل برنامه‌ریزی برای دومین دوره برای استفاده از امکانات این نمایشگاه بسیار ارزشمند است. از طرفی مسئولان باید برای رفع نواقص نخستین دوره تلاش کنند. همچنین ناشران که در ارتباط با مردم و مخاطبان هستند، باید بتوانند از این موقعیت بهترین استفاده را کنند زیرا آن‌طور که به نظر می‌رسد، در 1400 هم جامعه درگیر همه‌گیری بیماری کووید19 و مشکلات آن خواهدبود.
 
امیرعلی‌بیک، مدیرفروش انتشارات مروارید نیمه دوم سال را زمان پویایی بازار نشر اعلام می‌کند؛ بازاری که البته به دلایل مختلف اقتصادی و فرهنگی هر روز کوچک‌تر می‌شود.
 
به نظر شما آیا ناشران می‌توانند خود را برای نمایشگاه مجازی در فصل بهار آماده کنند؟
اگر دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب در ماه‌های تیر یا خرداد برگزار بشود، فاصله میان دو دوره نمایشگاه کم خواهدبود، این مساله روی شور و شوق مخاطبان و کتاب‌های جدیدی که باید برای عرضه منتشر بشوند، تاثیر می‌گذارد. با توجه به اعمال محدودیت‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ناشران عملا فروردین را از دست دادند و تعداد تازه‌های نشر به مقدار مناسب نخواهدبود.

از نظر اینکه برای ناشران آمادگی برای نمایشگاه مشکل باشد، فکر می‌کنم با توجه به اینکه کلیه اقدامات در فضای مجازی انجام می‌شود، در دسترس بودن انبار و اینکه تدارکات و مسائل نمایشگاهی بدون رفت‌وآمد انجام خواهد شد، مشکلی در روند آمادگی برای نمایشگاه مجازی به نظر نمی‌رسد. تنها نکته این است که فرصت عرضه کتاب در این فاصله مقداری کم خواهد بود.  
 
فکرمی‌کنید برگزاری نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب، اجرای طرح فصلی و دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب با فاصله زمانی کم، تکرار این رویدادها در فاصله کم از تعداد مخاطبان می‌کاهد؟
بازار فرهنگی ایران بازار گسترده، به‌روز و پویایی نیست. ورودی بازار فرهنگی با خروجی آن همگون نیست. احساس می‌کنم این بازار -از جمله بازار کتاب- روز‌به‌روز کوچک‌تر می‌شود. دلایل این مساله را که وابسته به مسائل اقتصادی، نبود اقدامات ترویجی فرهنگی و ... است، نمی‌خواهم بررسی کنم. با توجه به اینکه یک عده به دلایل خاص از رده مصرف‌کنندگان این بازار خارج شدند، به‌صورتی نیست که بتواند با همان تعداد جایگزین بشوند؛ در نتیجه بازار روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود. جاذبه‌هایی که برای این بازار کوچک ایجاد می‌شود اگر در فاصله‌های کوتاهی باشد، از تعداد مخاطبان می‌کاهد و نمی‌توان انتظارات گسترده‌ای از نمایشگاه مجازی داشته‌ باشیم.
 
چه زمانی را برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب مناسب می‌دانید؟ آیا نزدیک‌بودن آن به زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی می‌تواند تاثیر مثبتی در جذب مخاطب داشته‌ باشد؟
اگر بخواهند زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را به زمان نمایشگاه بین‌المللی نزدیک کنند، ابتدا باید این نمایشگاه یک سال در مهرماه و سال بعد اردیبهشت‌ماه برگزار بشود. تا گستره‌ای از مخاطبان را که در نظر دارند، داشته‌ باشند. در کل اگر بخواهند دومین دوره نمایشگاه مجازی را در نیمه دوم سال برگزار کنند، به نظرم نیمه دوم سال برای نشر امر پویاتری است، زیرا دانشگاه‌ها باز شده، رفت‌وآمد بیشتر و جامعه پویاتر است. برگزاری نمایشگاه کتاب در نیمه دوم سال می‌تواند بهره بیشتری به همراه داشته‌ باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط