پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
«مکتب گمنامی» موضوع بدیع و بکری است که تا به امروز به آن پرداخته نشده است

رضا اسماعیلی شاعر برجسته ادبیات انقلاب اسلامی با اشاره به اعلام فراخوان کنگره ملی شعر «مکتب گمنامی»، گفت: موضوع کنگره، موضوع بدیع و بکری است که تا به امروز به آن پرداخته نشده و گرامیداشت سربازان گمنام انقلاب اسلامی در قالب یک کنگره ملی کاری ارزشمند و قابل ستایش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، وی اظهار کرد: امنیت و آسایشی که امروز داریم، ثمره مجاهدت‌ها و جانبازی‌های سربازان گمنام و بی‌ادعایی است که با چشمانی بیدار حافظ مرزهای کشورند.
 
این شاعر انقلاب اسلامی، افزود: هر چند تکریم و تجلیل از سربازان گمنام امنیت کشور با برگزاری یک کنگره امکان‌پذیر نیست، ولی این اقدام می‌تواند فتح بابی برای کارهای بزرگ‌تر باشد ضمن آنکه باید به یاد داشته باشیم سربازان گمنامی که برای خدمت به ملت آزاده و سربلند ایران روز و شب نمی‌شناسند و همواره در حال آماده باش هستند، دانش‌آموزان مکتب بسیج اند.
 
اسماعیلی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) نیز به راستی و درستی فرموده‌اند: «بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‏‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌‏اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‏ یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‏‌نشانی گرفته‌اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا کرده‌‏اند.»
 
این شاعر برجسته کشورمان درباره نقش برگزاری چنین کنگره‌ای در تقویت «ایران امن» عنوان کرد: برگزاری این کنگره اثرات معنوی دارد و باعث «فرهنگ سازی» در جامعه می‌شود. جای تردید نیست کسانی که در سایه‌سار گمنامی و تنها برای کسب رضای الهی در این وادی گام بر می‌دارند، چشم به تشویق و تحسین ما ندوخته‌اند و از به رُخ کشیدن خدمات خود بیزارند.
 
وی گفت: این ما هستیم که برای فرهنگ‌سازی نیاز به تکریم و تجلیل از آنان داریم. این حق شناسی بر ارزش ما می‌افزاید و باعث تعالی ارزش‌های معنوی و بلوغ اجتماعی می‌شود.
 
اسماعیلی بیان کرد: در آموزه‌های دینی و احادیث اسلامی به «حق شناسی» خیلی تاکید شده است. تشکر ما از کسانی که به ما خدمت می‌کنند، تشکر از خداست. چنان که رسول اکرم(ص) در حدیثی می فرماید: «لا يشكر اللَّه من لايشكر النّاس: شكر خدا را به جا نياورده است آن كه از مردم (درقبال انعام شان) تشكر نكند.»
 
وی بیان کرد: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نیز در حدیثی می‌فرمایند: «يَقُولُ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏: هر كه سپاس مردم نعمت دهنده را نگويد، سپاس خداي بزرگ را نگفته است.» با عنایت به مضمون این دو حدیث در می‌یابیم که مسلمان واقعی کسی است که از خدمتگزاران خویش تشکر کند، بخصوص از کسانی که فارغ از سودای «نام» در وادی خدمت به بندگان خدا گام بر می‌دارند.
 
اسماعیلی تصریح کرد: از این منظر، حق شناسی و سپاسگزاری از سربازان گمنام امام زمان(عج)، یقینا باعث تقویت روحیه مجاهدان راه خدا برای پاسداری از مرزهای کشور می‌شود و آنان را در این راه مصمم‌تر و ثابت قدم‌تر می‌کند.
 
وی در پایان پیرامون نقش چنین برنامه‌هایی در تقویت شعر انقلاب اسلامی گفت: شعر انقلاب اسلامی باغ هزار درختی است که برای باروری و بالندگی بیشتر باید با زمزم معنویت آبیاری شود. برگزاری کنگره شعر مکتب گمنامی جرعه‌ای از این زمزم است که به شکفتگی و شکوفایی بیشتر آن کمک می‌کند.
 
یادآور می‌شود: کنگره ملی شعر مکتب گمنامی اخیرا با صدور اطلاعیه ای مهلت دریافت آثار را تا 5 فروردین ماه 1400 تمدید کرده و علاقه‌مندان می‌توانند تا این تاریخ آثار خویش را به نشانی maktabe1400@gmail.com ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها