یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
تیرماه 1400؛ اختتامیه نخستین جایزه کتاب «روایت پیشرفت»

دبیر اجرایی نخستین دوره جایزه کتاب «روایت پیشرفت» با اشاره به برگزاری آئین اختتامیه این جایزه در تیرماه 1400، بیان کرد: آثار در چهار حوزه تخصصی «فرهنگ و هنر»، «علم و فناوری»، «حکمرانی» و «دفاعی امنیتی» و در سه قالب خاطرات شفاهی، تجربه‌نگاری و ادبیات داستانی دسته‌بندی و بررسی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری نخستین جایزه کتاب «روایت پیشرفت» عصر شنبه 23 اسفندماه با سخنرانی مهندس سید محمودرضا سجادی؛ دبیر راهبردی و محمد نمازی؛ دبیر اجرایی این جایزه در انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان برگزار شد.
 

معیار پیشرفت، رفع نیاز جامعه است
محمودرضا سجادی در این نشست با اشاره به جریان پیشرفت و ضد پیشرفت در کشور، گفت: سال 1360 به این جمع‌بندی رسیدیم که جمهوری اسلامی حداقل 60 سال از دنیا عقب است و برای جبران آن لازم است به‌صورت میان‌بُر و سریع عمل کنیم، درغیراین‌صورت فاصله ما با دنیا بازهم بیشتر می‌شود. با بررسی‌های دقیق و همچنین دیداری که با نخست‌وزیر وقت داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید سازمانی تشکیل شود که بتوان از ظرفیت‌های علمی و تجربیات طرفداران و دوستداران جمهوری اسلامی، استفاده کرد.
 
وی ادامه داد: در آن دوره جنگ گواه این موضوع بود که اگر نتوانیم در حوزه علم و فناوری توسعه پیدا کنیم، در مسیر پیشرفت به مشکل برمی‌خوریم. این جریان کم‌کم در دانشگاه‌ها شکل گرفت و ما هم تلاش کردیم در مسیر پیشرفت علوم مختلف گام‌های موثری برداریم. حدود 20 سال با این دست‌فرمان جلو رفتیم و به این نتیجه رسیدیم که مسأله ما، نفس علم و فناوری نیست، بلکه مشکل اصلی اینجاست که در داخل کشور بسیاری از مدیران نگاه و باور مثبتی نسبت به توانمندی‌های کشور نداشتند و وابسته به خارج بودند و برای هر موردی دست نیاز به سمت خارج از کشور دراز می‌کردند.
 
رئیس سابق دفتر همکاری‌های فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه بیان کرد: حدود 10 سال در این مرکز برای تغییر این تفکر و فضای حاکم جنگیدیم، برخی جریان‌ها اجازه نمی‌دادند از این زندان فکری بیرون بیاییم. همزمان با ده‌ها پارادایم مختلف می‌جنگیدیم. آرام آرام زمینه فراهم شد که کشور به سمت محصول برود تا از دانش محصول به‌وجود آید.

 
سجادی با تأکید بر ضعف مستندسازی در کشور، افزود: اصولا در حوزه مستندنگاری ضعیف هستیم. مستندسازی، نگارش تاریخ یک کشور و نمادسازی برای آینده است. نه نهادی برای این کار داشتیم و نه اعتباری. به مرور با افراد و گروه‌هایی آشنا شدیم که تجربیات پیشرفت و موفقیت‌های علمی را به نگارش درمی‌آوردند. ازجمله آن‌ها انجمن روایت پیشرفت است که در حال برگزاری نخستین دوره جایزه‌ای در این حوزه با محوریت کتاب است. از این حرکت استقبال کردیم چون کار باارزشی است. با این کار، مسأله پیشرفت یک مطالبه عمومی خواهد شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اگر نظام سلطه با انواع روش‌ها در داخل و خارج ما را ناامید کند و عقب نگه دارد، در شکست انقلاب موفق می‌شود، چراکه یکی از ارکان پیشرفت انقلاب در گرو پیشرفت‌ در عرصه‌های مختلف ازجمله علم و فناوری است. عرصه پیشرفت علمی در کشور ما یک عرصه ساده نبود، واقعا یک جهاد بود. جهاد با بیگانگان و جهاد با خودی‌هایی که در داخل از پشت خنجر می‌زدند. در مسأله پیشرفت با دشمنان نامرئی روبه‌رو بودیم.
 
سفیر سابق ایران در روسیه در پایان اظهار کرد: معیار پیشرفت، رفع نیاز جامعه است. گر تاکنون مردم نتوانسته‌اند با این عرصه ارتباط برقرار کنند و پیشرفت‌ها را ندیده‌اند، به این دلیل است که خوب کار نشده و نسبت به روایت و انعکاس پیشرفت‌ها کم‌توجهی شده است.


راهیابی 50 اثر به مرحله نهایی داوری
محمد نمازی؛ دبیر اجرایی نخستین جایزه کتاب «روایت پیشرفت» نیز در این نشست، گفت: از ابتدای دهه 90 برخی نهادها و افراد کارهایی را در زمینه تجربه‌نگاری این حوزه انجام دادند. این دغدغه را در انجمن روایت پیشرفت احساس کردیم و لذا روایت‌نگاری در حوزه پیشرفت را شروع کردیم تا این تجربیات راهنمایی باشند برای مسیری که می‌خواهیم در آینده طی کنیم. نخستین برنامه جدی انجمن در این زمینه، برگزاری جایزه کتاب روایت پیشرفت است.
 
وی ادامه داد: نخستین قدم، رصد این حوزه بود به این منظور که در زمینه روایت پیشرفت چه آثاری داریم و کدام مجموعه‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند؟ با رصد این حوزه با حجم قابل‌توجهی از آثار روبه‌رو شدیم. آثار فاخر با موضوعات مهم و جذاب در این حوزه چاپ شده که یا خوب نوشته نشده و یا خوب منتشر نشده‌اند و در نتیجه دیده نشده‌اند. لذا به این فکر کردیم که این جایزه شاید بتواند به‌عنوان انگیزه‌ای برای ترغیب و تشویق ناشران و نویسندگان باشد و از سوی دیگر در کنار این رویداد فرهنگی، فعالان این حوزه می‌توانند با دیگر مجموعه‌های فعال در این عرصه آشنا و هم‌افزایی صورت گیرند.
 
نمازی با اشاره به برگزاری اختتامیه این جایزه در تیرماه 1400، بیان کرد: آثار در چهار حوزه تخصصی «فرهنگ و هنر»، «علم و فناوری»، «حکمرانی» و «دفاعی امنیتی» و در سه قالب خاطرات شفاهی، تجربه‌نگاری و ادبیات داستانی دسته‌بندی و بررسی شدند.


دبیر اجرایی نخستین جایزه کتاب «روایت پیشرفت»، درباره شاخص‌های انتخاب آثار نیز افزود: در بررسی اولیه بیش از 300 اثر مورد ارزیابی قرار گرفتند و در مرحله بعد 120 اثر دقیق‌تر بررسی شدند. در نهایت 50 اثر به مرحله نهایی داوری راه یافتند. آثار مربوط به هر کدام از حوزه‌های تخصصی، از سوی 5 داور با تخصص‌های مختلف داوری می‌شوند. در آئین اختتامیه که تیرماه 1400 خواهد بود، از هر گروه سه اثر به‌عنوان برگزیده معرفی و تجلیل می‌شوند. برنامه‌ریزی ما این است که در دوره‌های بعد آئین اختتامیه جشنواره، همزمان با سالروز تأسیس جهاد سازندگی برگزار شود.
 
وی در پایان گفت: این کتاب‌ها صرفا تخیلات و ساخته‌ ذهن نویسندگان آن‌ها نیستند، بلکه هر کدام یک پرچم هستند که نشان از یک کار جهادی، همت، باور و اعتماد به‌نفس دارند. روایت‌ها از یک طرف موفقیت‌ها و پیروزی‌ها و از سوی دیگر موانع و سختی‌های راه را منعکس می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها