چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
«اعجاز بیان» در بازار نشر

در آستانه سالروز ولادت حضرت علی (ع) کتاب «اعجاز بیان» از سوی بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، کتاب «اعجاز بیان» اثر حجت الاسلام و المسلمین احمد زمانی که شامل دو موضوع خطبه «بدون الف علی بن ابی طالب (ع)» و خطبه «بدون نقطه آن حضرت» است، از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

در کتاب «اعجاز بیان»، این دو خطبه شرح داده شده و بیش از ۳۰۰ کلمه از این خطبه، لغات دشواری است که در اثر مذکور تشریح و به زبان فارسی ترجمه شده است.

با توجه به اینکه زبان عربی مشتمل بر ۲۸ حرف است که ۱۴ حرف آن بدون نقطه و ۱۴ حرف دیگر نقطه دارد؛ یعنی اگر فردی بخواهد سخنرانی بدون نقطه داشته باشد، باید فقط با ۱۴ حرف سخن بگوید و این ابتدابه‌ساکن، چنین سخن گفتن غیر از بیان معجزه، شگفتی و اعجاز انگیز بودنش، نیست.

حضرت علی بن ابی طالب (ع) خطبه‌ای حدوداً ۴۰ صفحه‌ای دارند که در این خطبه اصلاً حرف «الف» به کار برده نشده است. محتوای خطبه «بدون الف» به سرنوشت انسان (خلقت و جهان بینی) مربوط می‌شود و خطبه «بدون نقطه» نیز به معادشناسی و ازدواج پیامبر اکرم (ص) و ام سلمه اشاره می‌کند.

یادآوری می‌شود، این دو خطبه در نهج البلاغه وجود ندارد؛ یکی از این خطبه ها توسط امام رضا (ع) و دیگری از طریق روات دیگر نقل شده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها